Okres wczesnego dzieciństwa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 462
Wyświetleń: 1624
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Okres wczesnego dzieciństwa - strona 1 Okres wczesnego dzieciństwa - strona 2 Okres wczesnego dzieciństwa - strona 3

Fragment notatki:

OKRES WCZESNEGO DZIECIŃSTWA OKRES NIEMOWLĘCY - 1 r. ż.
OKRES PONIEMOWLĘCY - 1 r.ż. - 2 r. ż. RELACJA PRZYWIĄZANIA Prawidłowy rozwój człowieka zakłada uruchomienie umiejętności nawiązywania więzi emocjonalnej z innymi ludźmi. PRZYWIĄZANIE TO: więź uczuciowa z opiekunem dająca dziecku poczucie bezpieczeństwa, relacja pozwalająca na odczucie wrażenia bezpieczeństwa i komfortu,
druga osoba stanowi rodzaj bezpiecznej bazy, z której można wystartować na podbój świata. WYPOSAŻENIE SPOŁECZNE Reakcja uśmiechu : na początku - uśmiech niespecyficzny, odruchowy;
w wieku 3 - 4 tygodni - uśmiech społeczny odzwierciedlający przyjemność w reakcji na ludzką twarz lub głos; w wieku 2 - 3 miesięcy - reakcja witania: uśmiech połączony z gruchaniem, ożywieniem, szerokim otworzeniem oczu;
5 a 6 miesiącem - uśmiech s elektywny jako reakcja na znane osoby, wyróżniająca je. Twórcą teorii rozwoju przywiązania jest John Bowlby FAZY ROZWOJU PRZYWIĄZNIA I Niesprecyzowane ustosunkowania - dziecko przejawia zachowania „wywołujące bliskość”, kieruje je do wszystkich, uczy się w tym czasie odróżniać osoby bliskie.
II Skupienie się na 1 lub większej liczbie osób - w wieku 3 miesięcy dziecko zaczyna wyróżniać te osoby, które często się nim zajmują (częściej się do nich uśmiecha), ale nadal nie boi się obcych.
III Zachowanie oparte na bezpiecznej bazie - około 6/7 miesiąca życia dziecko przywiązuje się do wybranej osoby (osób).Jednocześnie pojawia się lęk przed obcymi
WZORCE PRZYWIĄZANIA wg Ainsworth. Dla wykształcenia prawidłowego wzorca istotna jest wrażliwość matki na sygnały płynące od jej dziecka i właściwe nań reagowanie, a przy tym respektowanie autonomii dziecka. PROCEDURA OBCEJ SYTUACJI (każda faza ok. 3 min.) Dziecko eksploruje otoczenie, matka przygląda się.
Wchodzi obca osoba, najpierw milczy, następnie rozmawia z matką, potem bawi się z dzieckiem;
Matka wychodzi.Obca osoba podejmuje kontakt z dzieckiem;
Matka wraca i uspakaja dziecko. Obcy wychodzi;
Matka wychodzi, dziecko zostaje samo;
Obcy wchodzi, podejmuje kontakt z dzieckiem;
Matka wraca i uspakaja dziecko, obcy wychodzi (za: Schaffer, 2006).
RODZAJE PRZYWIĄZANIA Przywiązanie bezpieczne;
Przywiązanie unikające;
Przywiązanie ambiwalentne;
Dezorganizacja przywiązania. PRZYWIĄZANIE UNIKAJĄCE

(…)

…. (za: T. Czub, 2004, [w:] A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka).
GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA ROZWOJOWE
WIEK NIEMOWLĘCY
KIERUNKI ROZWOJU PSYCHORUCHOWEGO: KIERUNEK CEFALOKAUDALNY - od części głowowej, przez tułowie, do kończyn.
KIERUNEK PROKSYMODYSTALNY - od osi podłużnej ciała na boki.
KIERUNEK ŁOKCIOWO - PROMIENIOWY - od 5 małego palca dłoni do kciuka.
OSIĄGNIĘCIA W ROZWOJU POSTAWY 1- W pozycji na brzuszku unosi na chwilę głowę, trzymane na kolanach podrzuca głową.
2 - W pozycji na brzuszku unosi głowę na 5 - 8 cm
3 - W pozycji na brzuszku opiera się na przedramionach. 5 - Panuje w pełni nad ruchami głowy. W pozycji na brzuszku opiera się na dłoniach, sztywno trzyma główkę.
6 - Podciągane siada, siedzi z oparciem. 7 - Siedzi bez podparcia, siada przy pomocy dorosłego lub trzymając się poręczy.
8…
… bokiem trzymając się poręczy, mebli.
11 - Sprawnie raczkuje. Chodzi do przodu trzymane za obie ręce.
12 - Chodzi trzymane za 1 rękę. Stawia pierwsze samodzielne kroki.
OSIĄGNIĘCIA W ROZWOJU CHWYTU 1- 3 - Odruch chwytny. Coraz dłużej utrzymuje przedmiot włożony do ręki. Bawi się raczkami. Ogląda je.
4 - 5 - Sięga po zabawki oburącz. Pojawia się chwyt dowolny pod kontrolą wzroku, całą dłonią od góry, palce owijają przedmiot (chwyt prosty). Bez udziału stawu łokciowego. Nie potrafi utrzymać 2 przedmiotów jednocześnie. 6 -Przekłada zabawki z ręki do ręki. Sięga jedną ręką. Chwyt prosty dłoniowo-łokciowy. Nie umie upuszczać ani rzucać.
7- 8 - Trzyma po 1 przedmiocie w każdej ręce, przekłada, stuka nimi. Pojawia się chwyt nożycowy.
9 -Upuszcza przedmioty i obserwuje. Pojawia się chwyt pęsetkowy…
…% dzieci 21- miesięcznych). Równocześnie pojawiają się pierwsze samopisy i zaimki dzierżawcze. Czynniki sprzyjające odkryciu własnej odrębności
Świadomość stałości przedmiotów.
Świadomość własnego ciała. Doświadczanie sprawstwa. Poczucie własności (za: K. Appelt, 2004, [w:] A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka).
DĄŻENIE DO AUTONOMII
Eksploracja otoczenia, wyrażanie potrzeb, tendencja…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz