Ogólna charakterystyka sektora bankowego - wykład.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 406
Wyświetleń: 1890
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ogólna charakterystyka sektora bankowego - wykład. - strona 1 Ogólna charakterystyka sektora bankowego - wykład. - strona 2 Ogólna charakterystyka sektora bankowego - wykład. - strona 3

Fragment notatki:

Rozdział 1. Ogólna charakterystyka sektora bankowego Pojęcie, rodzaje i rola banków W tradycyjnym ujęciu bank to przedsiębiorstwo usługowe, którego działalność polega wyłącznie na udzielaniu kredytów i zdobywaniu środków potrzebnych do sfinansowania kredytów. W ujęciu tym nie jest brane pod uwagę, że banki są organizacjami zatrudniającymi ludzi, których kwalifikacje i motywacje wyznaczają sukces przedsiębiorstwa bankowego. W szerszym ujęciu definicja banku obejmuje wewnętrzne i zewnętrzne warunki działalności. Do warunków wewnętrznych należy zaliczyć współpracowników, operatywne zarządzanie, wewnętrzne informacje oraz zasoby pieniądza w dyspozycji przedsiębiorstwa. Do warunków zewnętrznych natomiast klientelę banku, właścicieli banków, pozostałe przedsiębiorstwa bankowe, politykę pieniężną oraz interes społeczny. Z punktu widzenia klientów bankowych definicja banku powinna obejmować wszystkie możliwe rodzaje działalności bankowej. Zgodnie z tym założeniem przedsiębiorstwo bankowe to takie, które zaciąga i udziela kredytu, świadczy usługi w obrocie pieniężnym, kredytowym i kapitałowym oraz oferuje inne usługi. Bank można też zdefiniować jako przedsiębiorstwo, które oferuje i realizuje usługi w zakresie obrotu płatniczego, finansowania, dokonywania wkładów pieniężnych oraz czynności związanych z tymi usługami. W dokumentach Unii Europejskiej określenie banku następuje poprzez wymienienie wykonywanych czynności. A są nimi:
Przyjmowanie od społeczeństwa depozytów i innych funduszy podlegających zwrotowi
Udzielanie pożyczek i kredytów
Usługi leasingu finansowego
Usługi w zakresie doręczania pieniędzy
Emisja i zarządzanie środkami płatniczymi
Gwarancje i zobowiązania pozabilansowe
Udział w emisji papierów wartościowych i usługi z tym związane
Doradztwo w zakresie struktury kapitałów, strategii przemysłowej i związanych z tym problemów oraz doradztwo i usługi dotyczące fuzji i sprzedaży przedsiębiorstw
Usługi maklerów walutowych
Zarządzanie i doradztwo portfelowe
Przechowywanie i administrowanie papierami wartościowymi
Usługi w zakresie kredytów
Usługi sejfowe
Postępowanie z rachunkami własnymi i rachunkami klientów w zakresie: instrumentów rynku pieniężnego, waluty obcej, sprzedaży terminowej środków pieniężnych i opcji, instrumentów wymiany i kształtowania stopy procentowej, zbywalnych papierów wartościowych.
Rola banku w gospodarce narodowej sprowadza się do trzech najbardziej istotnych dziedzin działalności banku. Są to:
Udział w kreacji pieniądza - kreacja pieniądza przez banki komercyjne następuje poprzez wzrost wielkości kredytów udzielanych przez te banki, a także przez zwiększenie zakupu walut obcych. Obie te operacje powodują wzrost środków płatniczych w danym banku lub w innym banku, na którego konto zostały przekazane środki otrzymane w formie kredytu.


(…)

…-sale - punkt sprzedaży) do kiosków spożywczych i oddalonych od głównych dróg stacji benzynowych. Konieczna do korzystania z usług bankowości terminalowej jest karta płatnicza. Poza funkcją wypłaty gotówki bankomaty umożliwiają również realizację operacji pasywnych, jak uzyskanie informacji o stanie konta, a także aktywnych, jak np. doładowanie telefonu komórkowego. Wadą bankomatu jest niski poziom prywatności klienta wykonującego operacje przy konsoli. Po drugie, tylko wypłaty z bankomatów „własnych” sieci nie są obciążone prowizjami. W placówkach usługowych i handlowych coraz częściej można spotkać się z terminalami POS umożliwiającymi realizację płatności za towar kartą płatniczą. Home banking jest najstarszym komputerowym kanałem usług bankowości elektronicznej. Realizuje maksimum funkcji…
… skupia w sobie całą problematykę efektywności i bezpieczeństwa zdalnego dostępu do usług finansowych, dokonywana płatności i rozliczeń za pomocą kart płatniczych oraz elektronicznych pieniędzy, marketingu bankowego i świadczenia usług poprzez różne kanały dystrybucji: tradycyjne i nowoczesne - przy zachowaniu integralności całego biznesu bankowego, dbania o relacje z klientem - oferowania różnych form…
… w sferze Internetu. Muszą one działać szybko, ponosić koszty związane z nakładami inwestycyjnymi i podejmować odważne decyzje związane z nowymi przedsięwzięciami. The Boston Consulting Group szacuje, iż do 2003 roku w Stanach Zjednoczonych ponad 25% posiadaczy rachunków będzie korzystało z sieci (w stosunku do 5% w 1999 roku). W Wielkiej Brytanii w analogicznym czasie liczba ta wzrośnie z mniej niż 3…
… klienteli. Do banków specjalnych możemy zaliczyć banki inwestycyjne, instytucje kredytu długoterminowego, banki hipoteczne, rolne, banki komunalne, instytucje kredytu ratalnego, banki-zbiornice przechowujące papiery wartościowe, towarzystwa lokat kapitałowych, które dają małym inwestorom możliwość uczestniczenia w portfelu złożonym z akcji wielu spółek akcyjnych i inne. kasy oszczędnościowe - ich zadaniem…
…, pozwala nie tylko zaspokoić informacyjne potrzeby klienta, ale także nakłonić go do określonych działań. Podnoszenie poziomu technicznego realizacji stron www z oczywistymi zaletami multimedialności, jakości przekazu, bezpieczeństwa jest nierzadko frustrujące dla klientów posiadających starszy sprzęt komputerowy, o parametrach niedostosowanych do potrzeb stron tworzonych we „flash”. Koszt operacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz