Bankowość internetowa - rozwój bankowości

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 693
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Bankowość internetowa - rozwój bankowości - strona 1 Bankowość internetowa - rozwój bankowości - strona 2 Bankowość internetowa - rozwój bankowości - strona 3

Fragment notatki:

B ankowość Internetowa Rozwój bankowości elektronicznej, podobnie jak Internetu nastąpił w Stanach Zjednoczonych w 1995 roku i jest obecnie w tym kraju jedną z najbardziej rozwiniętych gałęzi usług finansowych dostępnych w sieci WWW. W końcu 2000 r. w USA funkcjonowało 27 banków wyłącznie internetowych, które nie posiadały własnych placówek. W okresie od maja 1995 do maja 2002 r. od 1 do 3000 wzrosła liczba instytucji finansowych na świecie posiadających bankowość internetową, a do końca 2005 r. liczba elektronicznych banków na świecie podwoi się. W Europie podobnie jak w USA następuje ciągły rozwój bankowości internetowej. Pod koniec 2000 r. z bankowości elektronicznej w Europie korzystało już 23 mln ludzi. Wśród krajów europejskich liderem w zakresie bankowości internetowej są kraje skandynawskie. 2. Bankowość elektroniczna to taka forma bankowości, która umożliwia klientom korzystanie z usług bankowych poprzez zdalne kanały dostępu przez 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu, z dowolnego miejsca na świecie. Obejmuje wszystkie możliwości zdalnej obsługi: telefon, modem, niektóre rodzaje bankomatów, telegazetę oraz inne urządzenia umożliwiające wykonywanie operacji bankowych bez konieczności udawania się do banku. Elementy bankowości elektronicznej: 1) samoobsługa - tzw. E-banking czyli aktywność ze strony klienta , dla którego została przygotowana przez profesjonalistów specjalna strona („interface”) przystosowana do potrzeb użytkownika poprzez łącza telekomunikacyjne: modem , LAN na bezpośrednie kontaktowanie się z systemem bankowym. 2) dostep do pełnego zakresu produktów i usług danej instytucji 3) różnorodność narzędzi wykorzystywanych do połączenia się z globalna siecią: PC, Web TV, PDA (personal digital assistant), telefon komórkowy (WAP, GPRS, UMTS) 4) dowolność miejsca - klient może mieć kontakt z własnym bankiem niezależnie od miejsca pobytu 5) dowolność czasu - dostęp do usług bankowych przez 24 h Jedną z form bankowości elektronicznej jest bankowość internetowa, która stanowi pakiet usług, dostępnych na stronach WWW. Jest ona w fazie największego rozwoju, zdobywa coraz większą popularność na świecie, a także w Polsce. Banki chcą oferować swoje usługi w Internecie, gdyż uważają, że jest to najlepszy sposób dotarcia do klientów indywidualnych i przedsiębiorstw. W Polsce od 1989 r. nastąpiły ogromne zmiany w bankowości. Banki rozpoczęły konkurować między sobą na rynku. Coraz częściej na wybór banku przez klienta ma wpływ możliwość dokonywania operacji na rynku przez Internet. Oferowanie przez banki usług w Internecie zachęca firmy komputerowe do opracowania systemu oprogramowania obsługującego użytkowników banków. Firmy komputerowe rywalizują między sobą w opracowaniu takiego systemu. W Polsce prace nad wyznaczeniem standardu prowadzone są pod przewodnictwem Rady Bankowości Elektronicznej. Głównym celem RBE jest uściślenie systemu, czyli doprowadzenie do sytuacji, w której klienci posiadający rachunki w kilku różnych bankach będą mogli kontaktować się z dowolnym bankiem przez ten sam „interface”. Taką szanse stwarza Internet.

(…)

… business - to business, które ułatwiają klientom wyszukiwanie potencjalnego partnera korzystając z bankowej bazy danych o klientach. W Polsce giełdy tego typu są w fazie rozwoju jednym z pierwszych banków, który pozwala na dokonywanie płatności za pomocą Internetu jest Citibank. - Kolejna oferta usług internetowych to e-cash, czyli pieniądz elektroniczny, który jest przechowywany w pamięci urządzenia…
… tworzy pewne systemy zabezpieczeń, klient zaś wybiera ten oddział internetowy, które daje mu największe poczucie bezpieczeństwa. Wszystkie informacje przekazywane od klienta i z banku do klienta są szyfrowane, gdzie przy połączeniach wykorzystuje się technologie kryptologii niesymetrycznej (para kluczy - prywatny, publiczny dł. 1024 bity, im dłuższy klucz tym wyższy poziom bezpieczeństwa). Przy transakcji danych stosuje się technologię kryptografii symetrycznej (klucz sesyjny o dł. 128 bitów). Najwyższy poziom bezpieczeństwa gwarantowany jest protokołem SSL (Secure Socket Layer). Ponadto serwer banku posiada certyfikat wydawany przez wyspecjalizowaną organizację zaufania publicznego, dający gwarancje że połączyliśmy się z żądanym bankiem. Certyfikaty serwerów dzielą się na dwa rodzaje: pełny SSL…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz