Oferta, zapytanie ofertowe - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1407
Wyświetleń: 5733
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Oferta, zapytanie ofertowe - wykład - strona 1 Oferta, zapytanie ofertowe - wykład - strona 2 Oferta, zapytanie ofertowe - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe
OFERTA – DEFINICJA
 Oferta to wiążąca propozycja kupna/sprzedaży towarów lub usług zawierającej istotne elementy
przyszłej umowy kupna/sprzedaży
 Oferta wiąże przez czas wskazany w treści lub około 7 dni.
 Oznacza to że nie można się z tej propozycji wycofać, bo jest wiążąca.
 Jest to tak sformułowane, a by móc szybko zawrzeć umowę kupna/sprzedaży.
 Gdy adresat przyjmie ofertę, tzn. że została zawarta umowa kupna/sprzedaży.
 Jest to skutek prawny oferty.
 Znaczy to że w czas wskazany w ofercie towar, ilość towaru zostaną dostarczone w czasie i na
warunkach określonych w ofercie.
 Oferta wiąże przez czas wskazany w treści oferty.
 Oferta może być ofertą:
 wywołaną – czyli taka która może być efektem wywołania nabywcy (jego
zainteresowania)
 nie wywołaną(autonomiczną) – firma sama decyduje się wysłać ofertę do
wybranego potencjalnego adresata
ODPOWIEDŹ NA OFERTĘ
1.
2.
3.
4.
akceptacja - oznacza to zawarcie umowy kupna sprzedaży (w okresie ważności oferty)
kontrpropozycja (gdy się nam nie podoba to możemy ją zmienić)
brak odpowiedzi – brak skutków prawnych
odpowiedź negatywna - gdy oferta nam nie odpowiada to też odpowiadamy, bo może się
zdarzyć, że firma w przyszłości przyśle nam ofertę bardziej korzystną.
ELEMENTY TREŚCI OFERTY - Oferta jest zwykłym listem handlowym, tzn że zawiera:
Klauzula formalna
 nie musi mieć w treści nazwy „oferta”
 numerację pism wychodzących
 miejsce i datę wystawienia
 zwroty grzecznościowe
 wystawcę oferty – jego dane, w szczególności jego nazwę i adres
 określenie adresata - nazwa firmy i jej adres
 informacje o firmie wystawcy(gdy naszego adresata nie znamy) – jak długo działa i czym
się zajmuje, co produkuje
Klauzula szczegółowa
 sformułowanie: oferujemy do sprzedaży...
 opis towaru – możliwie precyzyjny
 jego rodzaj,
 gatunek,
 stopień jakości,
 sposób opakowania jednostkowego,
 rodzaj opakowań transportowych,
 propozycje znaków identyfikujących towar, miejsce i kraj przeznaczenia
 załącznikiem jest dokumentacja towaru, zdjęcia, próbki, płyta CD
 ilość towarów wraz z jednostką miary ilości
 cena za jednostkę + waluta ceny + formuła handlowa
 wartość + waluta + formuła handlowa
 wartość słownie wraz z pełna nazwą waluty formuły
 dane dotyczące gałęzi transportu
 przeładunek - trzeba określić czy dostawa będzie częściowa czy nie, czy dozwolony jest
przeładunek
 termin dostawy(nie musi być zbyt precyzyjny)
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe

 np. konkretny dzień, tydzień, rok, miesiąc,
 jak termin nie jest określony to ma być w najbliższym terminie po załatwieniu
formalności i załadunku
termin ważności oferty, oferta ważna do... - najlepiej podać konkretną datę musimy
uwzględnić
 czas dotarcia do adresata,
 czas na przemyślenie/ na odpowiedź,
 musimy sprecyzować czy decyduje to kiedy odp.do nas dotarła, czy kiedy adresat
wysłał odp.
WAŻNOŚĆ OFERTY
 Oferta powinna być ważna tak długo aby mogła dotrzeć do adresata, aby adresat mógł ją
przemyśleć i na nią odpowiedzieć.
 Jej ważność zależy od środka, którym jest ona wysyłana
 Telefonicznie – oferta jest ważna podczas rozmowy.
 Najlepiej określić datę, do której oferta jest ważna.
 Należy wskazać co decyduje o dotrzymaniu oferty.
 Niepożądane jest określenie np. 30 dni od daty wysyłki, może się zdarzyć że zapomni się umieścić
termin ważności oferty.
 Wówczas odnosimy się do zwyczaju.
KLAUZULA PŁATNOŚCI (najlepiej akredytywa, chyba że okoliczności nakłaniają do innej formy
płatności)


Otwarcie akredytywy powinno nastąpić w ciągu 10 dni po zaakceptowaniu oferty.
Terminy powinny być formułowane w sposób elastyczny i logicznie ze sobą powiązane.
KLAUZULE OGÓLNE
1) klauzula uzależniająca wejście umowy w życie od spełnienia pewnych warunków, np.:
a) uzyskania pozwolenia wywozu i przewozu
b) wpłata określonej zaliczki
c) otwarcie akredytywy
d) przedstawienie odpowiedniej dokumentacji
e) przesłanie odpowiednich produktów/surowców




2) klauzula dotycząca odbioru jakościowego (klauzula dotycząca odbioru i kontroli
przedmiotu umowy)
należy określić, w którym miejscu nastąpi kontrola ilości i jakości przedmiotu umowy i kto ja będzie
wykonywał
czy kontrola ma się odbyć w obecności sprzedawcy/nabywcy czy nie, czy tylko firma dokonująca
kontroli
czy kontrola będzie ważna niezależnie od obecności jednej ze stron przy kontroli
dokument jaki ma wystawić kontroler
3) klauzula dotycząca reeksporu
 Powinna ona zakazywać reeksportu.
 Jeśli się zgadzamy to podajemy konkretny kraj do którego zezwalamy
4) prawa rządzącego kontraktem - jeżeli brak jest tej klauzuli to prawem rządzącym jest
prawo kraju, w którym siedzibę ma sprzedawca,
5) siły wyższej (vis major)
 Jest to sytuacja, która powoduje określona szkodę lub niemożność dostawy w terminie,
niezależna od stron.
 W jej treści są postanowienia zobowiązujące stronę dotkniętą siłą wyższą do powiadomienia
drugiej strony.
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe
 To zdarzenie musi być potwierdzone dokumentem przez właściwą dla danego obszaru władzę.
 W tej klauzuli musi być powiedziane co dzieje się z umową, tzn.: czy rozwiązanie umowy,
późniejszy termin dostawy, dostawa częściowa.




6) dotycząca kar umownych
Za co mogą być ustalane kary umowne-np. dot. Opóźnienia zapłaty, dostawy.
Należy określić wysokość kary w odniesieniu do danego zdarzenia.
Karę określa się w %.
Należy określić podstawę naliczania kary.
7) reklamacji - określa:
terminy składania reklamacji ilościowych i jakościowych
do kogo należy składać reklamację
elementy treści i ewentualną dokumentację reklamacji




8) rozstrzygania sporów
Sprawy sporne mogą być rozstrzygane przed sądami powszednimi bądź arbitrażowymi.
Czy wszystkie sprawy czy niektóre?
Przed jakim sądem ( np. w którym kraju ), podać jego nazwę.
„Spory będą rozstrzygane przed sądem powszechnym / arbitrażowym w kraju strony pozwanej „
9) dotycząca praw osób trzecich - zaświadczenie sprzedawcy, że w odniesieniu do
przedmiotu umowy nie ma praw osób trzecich.
II. Klauzule które nie zawsze występują:
 dotycząca gwarancji
 Czas gwarancji zależy wyłącznie od woli stron.
 Należy zobowiązać sprzedawcę: umowa wchodzi w życie jeżeli zawarta zostanie umowa o
świadczenie usług gwarancyjnych.

dostaw części zamiennych - uzależniamy wejście w życie umowy od jednoczesnego
zawarcia umowy o dostawę części zamiennych.
 montażu
 Jeżeli sprzedajemy np.: środki trwałe, maszyny, urządzenia „sprzedawca zobowiązuje się
zawrzeć odrębną umowę o montaż
 ” Należy uzależnić wejście umowy w życie od zawarcia umowy o montaż.
1. Oferta wywołuje skutek – zawarcie umowy kupna – sprzedaży.
2. Są też oferty nie wywołujące takich skutków
 Są to oferty skierowane do wszystkich, nie mają konkretnego adresata.
 Możemy na nie odpowiadać i dopiero wtedy zawierana jest umowa k-s.
 Jeżeli oferta jest skierowana do wszystkich to najczęściej dołączony jest druk
zamówienia.
FORMA ZAWARCIA UMOWY
 Konwencja wprowadza ważny element, który nie występuje w Polsce, co oznacza, że umowa nie
wymaga formy pisemnej.
 Umowa sprzedaży może być wówczas udowodniona przez zeznania świadków.
 Jednak zawarcie umowy w formie ustnej jest niebezpieczne.
 Forma pisemna jest dotrzymywana, jeżeli zostanie przekazana telegraficznie lub teleksem.
 Propozycja zawarcia umowy skierowanej do 1 lub kilku osób stanowi ofertę, jeżeli jest
wystarczająco precyzyjna i jeżeli wskazuje, że oferent w momencie jej przyjęcia przyjmuje
zobowiązania oraz w sposób wyraźny wskazuje ilość i cenę towarów oraz przedmiot oferty.
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe
 Propozycja, która jest skierowana do osób nieokreślonych jest jedynie zaproszeniem do składania
ofert.
 Oferta staje się skuteczna z chwilą dotarcia do adresata, czyli zaczyna wiązać oferenta z chwilą
dotarcia do adresata.
 Oferta może być wycofana, jeżeli oświadczenie o jej odwołaniu dotarło wcześniej lub w tym
samym czasie, gdy oferta.
PRZYJĘCIE OFERTY
 Oświadczenie lub inne postępowanie adresata wyrażające zgodę na ofertę stanowi jej przyjęcie.
 Brak działań oznacza, że oferta nie została przyjęta.
 Przyjęcie oferty jest skuteczne, z chwilą gdy oświadczenie (wyrażenie zgody na ofertę) dotarło do
oferenta.
 Nie jest skuteczne, gdy dotarło po terminie.
 Odpowiedź na ofertę ustną musi być odpowiedzią natychmiastową.
 Brak odpowiedzi oznacza brak jej przyjęcia.
 Adresat oferty może wyrazić zgodę dokonując zapłaty, np. wpłacenie zaliczki.
 Jest to równoznaczne z przyjęciem oferty.
 Odpowiedź na ofertę zmierzająca do jej przyjęcia, ale zawierająca dodatkowe lub odmienne
warunki, stanowi jej przyjęcie, chyba że oferent się sprzeciwia.
KONTROOFERTA
 Kontroferta to oferta uzupełniona przez oferenta, zawierająca nowe elementy.
 Jak dalece adresat może dokonać zmian w ofercie?
 Dodatkowe warunki dotyczące ceny, ilości, miejsca i czasu dostarczenia towaru uważa się za
zasadnicze zmiany warunków oferty (warunków płatności, zakresu odpowiedzialności i sposobu
rozstrzygania sporów) - warunki te nie mogą być zmieniane jednostronnie.
WAŻNOŚĆ OFERTY
 Wiek terminu przyjęcia oferty telegraficznej bądź listowej zależy od daty na kopercie.
 Od terminu tego są odliczane święta państwowe i dni wolne od pracy.
 Spóźnione przyjęcie oferty może być przyjęte, gdy oferent powiadomi ustnie, że oferta może być
spóźniona.
SPRZEDAŻ TOWARU
Naruszenie umowy przez jedna ze stron uważa się za istotne, jeżeli powoduje dla 2 strony
uszczerbek, jeżeli pozbawia się ja tego, czego oczekiwała.
OBOWIĄZKI SPRZEDAJĄCEGO






wydania towaru przewoźnikowi w celu przekazania nabywcy (jeśli mamy przewóz).
gdy brak jest przewozu, a umowa dotyczy określonych towarów, to wydania towaru w miejscu,
gdzie była siedziba sprzedającego.
jeżeli towary nie są zidentyfikowane, to sprzedający informuje o tym nabywcę (jest to
sformułowanie ogólne).
sprzedający dostarcza towaru w dniu określonym w umowie lub w czasie określonym w
umowie (np. w każdym dniu października), bądź tez w rozsądnym dniu o zawarciu umowy.
powinien przekazać odpowiednie dokumenty w czasie i formie zawartej w umowie.
powinien dostarczyć towary wg ilości, jakości i w przewidzianym w umowie opakowaniu.
Towary są zgodne z umową, gdy:
a) nadają się do użytku jak inne towary tego rodzaju.
b) nadają się do celów specjalnych podanych wyraźnie przez adresata sprzedaży.
c) posiadają cechy towarów, które zostały przedstawione jako wzory.
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe

d) są opakowane w sposób zwyczajowy dla tego towaru lub w sposób pozwalający na jego
zabezpieczenie.
odpowiada za brak zgodności towaru.
OBOWIĄZKI KUPUJĄCEGO




powinien skontrolować towar w możliwie jak najszybszym terminie.
traci prawo do kontroli towaru, gdy o niezgodności nie poinformuje sprzedawcy w ciągu 2 lat.
obowiązkiem kupującego jest zapłata ceny.
ryzyko przechodzi na kupującego, gdy sprzedający przekaże towar I przewoźnikowi.
FAZA REALIZACJI CYKLU TRANSAKCYJNEGO
1. warunki, aby umowa była wiążąca
2. kontrola procesu produkcyjnego, w celu stwierdzenia, że dostawa nastąpi w terminie i ze jego
jakość będzie zgodna z umową.
3. odbiór ilościowy i jakościowy przed załadowaniem towaru.
4. organizacja transportu i przewozu towaru do miejsca przeznaczenia środkiem transportu; przy
przejeździe przez granicę konieczne jest uwzględnienie opłat.
5. zawarcie umowy przez eksportera z odpowiednim przewoźnikiem (prosta umowa, gdy
przewoźnik drogowy lub kolejowy).
6. zawarcie umowy z przewoźnikiem za pośrednictwem umowy spedytorskiej (spedycyjnej).
 Umowa ze spedytorem jest zawierana w sposób uproszczony, na drodze tzw. zlecenia
spedycyjnego.
 Zlecenie to musi zawierać wszystkie dane niezbędne do zrealizowania przewozu, a wiec:

dane o odbiorcy,

określenie towaru,

jego ilości,

wagi brutto,

kubatury,

sposobu pakowania,

znaków i numerów identyfikacyjnych,

miejsce załadunku i odbioru,

gałąź transportu,

trasa przewozu,

miejsce odprawy celnej,

data załadunku,

warunki płatności

i inne uwagi.
 Zlecenie przekazuje się spedytorowi, aby zapoznał się z jego treścią.
 Umowa o spedycje to umowa nazwana.
 Instrukcja wysyłkowa zawiera treść zlecenia, sposób postępowania eksportera w związku z
przyjętym zleceniem spedycji; jest podstawą do zawarcia umowy o spedycję.
 Zlecenie spedycyjne powinno być wystawione przez eksportera tuż po zawarciu umowy
kupna-sprzedaży.
UBEZPIECZENIE TOWARU
W formule CIF i CIP obowiązkiem eksportera jest ubezpieczenie towaru na okres podróży.
A w pozostałych przypadkach na okres dopóki ryzyko nie przejdzie na nabywcę.
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe
ZGŁOSZENIE TOWARU DO ODPRAWY CELNEJ WYWOZOWEJ















Ta kwestia występuje obecnie tylko wtedy, gdy towar opuszcza terytorium Unii
Europejskiej.
Zgłoszenie to następuje na formularzu SAD lub zestawie SAD.
Formularz SAD składa się z 8 kart.
Sposób jego wypełniania jest dość skomplikowany.
Każda strona czemuś służy.
Na formularzu zgłasza się 1 formę taryfy celnej.
Jedno pole jest poświęcone adnotacji o wywozie towaru poza obszar Unii Europejskiej.
Jest ono ważne dla US.
Gdy taryf celnych jest więcej to wypełniamy zestaw SAD (formularz SAD + formularz
zbiorczy).
Można zgłosić 99 taryf.
Na podstawie formularza Urząd Celny dokonuje odprawy wywozowej.
Do formularza SAD należy dołączyć:
 fakturę handlową
 dokument przewozowy (o ile występuje)
 świadectwo pochodzenia towaru
 inne dokumenty jakie mogą być wymagane i które wynikają ze specyfikacji
towaru wywiezionego
Jest wystawiany w momencie załadunku na środek transportu.
Pojazd opatrywany jest zamknięciami celnymi, a formularze zawierają odpowiednie
poświadczenia.
Urząd Celny graniczny potwierdza, że towar opuścił granicę.
WYSTAWIENIE I KOMPLETOWANIE DOKUMENTÓW NIEZBĘDNYCH DO UZYSKANIA ZAPŁATY
 Eksporter wystawia fakturę i specyfikację.
 Dokument przewozowy – przewoźnik,
 Dokument ubezpieczeniowy – od ubezpieczyciela.
SPRAWDZENIE DOKUMENTÓW POD WZGLĘDEM FORMALNYM I MERYTORYCZNYM
a) Formalny - czy są to na pewno takie dokumenty jakie powinny być, czyli
 czy faktura jest fakturą,
 czy są podpisane,
 czy nie zawierają poprawek, korekt (tzn. czy nie są sfałszowane),
 czy są zgodne z umową kupna -sprzedaży, akredytywą.
 Poprawa następuje poprzez skreślenie treści i napisanie nowej z użyciem pieczęci i podpisu.
b) Sprawdzamy czy dokumenty są zgodne pod kątem ich wzajemności.
 Sprawdzenie ma na celu usunięcie błędów.
 Jest to ważne, gdyż te błędy i rozbieżności mogą spowodować nie uzyskanie zapłaty za towar.
PRZESŁANIE DOKUMENTÓW WRAZ Z LISTEM PRZEWODNIM DO BANKU W CELU UZYSKANIA
ZAPŁATY
Te listy są zróżnicowane w zależności od formy zapłaty
 na drodze akredytywy - zawiera

nr akredytywy,

jej datę,

miejsce wystawienia,

nazwy dokumentów dołączonych do listu przewodniego.
 Bank przyjmując dokumenty sprawdza czy są one zgodne z listem.
 za pomocą inkasa

dane nabywcy,
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe
charakterystykę dokumentów,
sposób postępowania banku w danych sytuacjach np. gdy nabywca nie zgłasza się
po dokumenty.
 W przypadku inkasa dokumentowego ta instrukcja musi być jeszcze bardziej wyraźna, bo powinna
zawierać wskazówki co należy zrobić, gdy trata została zaakceptowana i co z nią wtedy zrobić.
 Gdy nabywca nie zgłasza się po towar bank ma prawo również do sprzedaży towaru (o ile jest to
odnotowane).


KONTROLA WPŁYWU NALEŻNOŚCI, CZYLI SPRAWDZENIE CZY ZAPŁATA NASTĄPIŁA, BO
ROSZCZENIA MOGĄ ULEC PRZEDAWNIENIU




Ocena ekonomiczna i merytoryczna zrealizowanej transakcji;
analiza przebiegu cyklu transakcyjnego; uchwycenie błędów,
nieudolności w przebiegu transakcji, co ma ogromne znaczenie dla działań w przyszłości;
czy transakcja przyniosła zysk czy też straty.
REKLAMACJA









Wówczas proces transakcji przedłuża się.
Reklamacja wynika z niewłaściwego wykonania umowy kupna-sprzedaży.
Powinna być wniesiona na piśmie, gdyż przerywa okres przedawnienia.
Stwierdza się w niej że całość lub część umowy została wykonana niezgodnie z umową.
Wyróżniamy reklamacje:
 towarowe – odnoszą się do ilości lub jakości otrzymanego towaru
 handlowe – mogą dotyczyć opóźnienia dostawy, niedotrzymania
warunków finansowych (ceny), sposobu wykonania (inna trasa, inny
środek), treści dokumentów
Umowa określa terminy składania reklamacji - terminy te są krótsze dla reklamacji ilościowych a
dłuższe dla jakościowych.
Najczęściej występują reklamacje jakościowe.
Postępowanie z reklamacją:
a) uważnie zapoznajemy się z jej treścią, która musi zawierać wskazanie umowy kupnasprzedaży, której dotyczy, musi wskazywać także uchybienia jakościowe towaru,
dokumentować zgłoszoną reklamację, zawierać żądania co do zgłaszanego odszkodowania
(np. naprawy towaru, zamiany towaru, obniżenia cen, dosłania brakującej ilości lub korekty
faktury)
b) gdy reklamacja jest drobna to należałoby ją uznać, bo koszty związane z jej nie uznaniem
mogą być wyższe niż od reklamacji; ważne jest to jak będziemy oceniani przez naszego
partnera
c) gdy reklamacja jest poważna to musimy się zapoznać ze stanem faktycznym, a więc
obejrzeć towar, bo może być ona złożona w celu obniżenia ceny bądź wycofania się z
umowy kupna. Taka reklamacja może więc być nieuzasadniona. Zdarza się, że reklamacja
jest składana, gdyż nabywca nieodpowiednio postępuje z nabytym towarem.
d) byłoby dobrze gdyby sprzedawca uznał zgłoszoną reklamację, ale często strony nie mogą
dojść do porozumienia. Wówczas spór rozstrzygany jest przez Sąd Powszechny lub Sąd
Arbitrażowy.
Decyduje o tym klauzula arbitrażowa znajdująca się w umowie.
1. Sąd Powszechny
 Wadą Sądu Powszechnego jest to, że procedura postępowania jest bardzo długa, co
oznacza, że rozstrzygnięcie przedłuża się w czasie.
 Jest to procedura dość skomplikowana.
 Sędziowie nie zawsze są kompetentni w sprawach handlowych.
 Koszty są wysokie.
 Rozprawy są jawne, a więc mogą być nagłośnione i psuć w ten sposób opinię firmie
sprzedającej.
2. Sąd Arbitrazowy
 Postępowanie przed Sądem Arbitrażowym jest szybkie, bo jest to sąd jednoinstancyjny.
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe


Procedura jest prosta.
Komplet orzekający jest fachowy, zna się na handlu, procesie produkcji, koszty są niższe a
rozprawy nie są jawne. Podstawa rozstrzygnięcia przed tym sądem jest zapis w klauzuli.
 Problemem może być egzekucja orzeczenia Sądu Arbitrażowego.
 Podmiot, który uzyskuje to orzeczenie zwraca się do Sądu Powszechnego w celu nadania
trybu egzekucyjnego, ale tylko wtedy gdy strona nie chce wykonać orzeczenia Sądu
Arbitrażowego.
 Mogą być sądy nabywcy, sprzedawcy. Każda ze stron chce aby był to sąd jej.
 Dlatego najczęściej wybiera się sąd strony pozwanej.
 W Polsce mamy 4 Sądy Arbitrażowe:
1) Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie
 Dysponuje liczbą ok.160 arbitrów.
 Gdy strony poddadzą się jego jurysdykcji to każda ze stron wybiera po 1 arbitrze, oni
wybierają wspólnie trzeciego tzw. superarbitra.
 Sprawę może również rozstrzygać 1 arbiter, gdy strony wyrażą na to zgodę.
 Arbitrzy to prawnicy w danej dziedzinie obrotu, wyspecjalizowani w handlu
zagranicznym, rzeczoznawcy.
 Koszty postępowaniaŕpodstawą opłaty jest wartość sporu (dla 10 000 ŕ 3 000; dla 100
000 000 ŕ 685 000)
2) Sąd Arbitrażowy przy Izbie Bawełny w Gdyni - jest to sąd dwuinstancyjny, jednakże spory II
instancji mogą dotyczyć jedynie spraw jakościowych
3) Sąd Arbitrażowy przy Izbie Wełny w Gdyni
4) Sąd Arbitrażowy do Spraw Żeglugi Morskiej Śródlądowej w Gdyni – rozstrzyga spory związane z
transportem, kolizjami – przewoźnikami morskimi
 Transakcja eksportowa może się zakończyć z chwilą gdy nastąpi zakończenie sporu przez Sąd
Powszechny lub Sąd Arbitrażowy.
ZAPYTANIE OFERTOWE
 Zapytanie ofertowe ma wywołać, spowodować ofertę.
 Elementy treści:
 Przedstawienie firmy – podmiot działalności, rok powstania, miejsce na rynku.
 Czym jesteśmy zainteresowani – opis towaru, wskazanie przeznaczenia produktu.
 Formuła handlowa.
 Waluta ceny.
 Ilość towaru (ewentualnie).
 Zapytanie ofertowe nie wywołuje skutków prawnych, jest zwykłym listem handlowym.
 Musi zawierać zwroty grzecznościowe.
UMOWA KUPNA-SPRZEDAŻY
Kontrakt wielo-dokumentowy
 Oferta i zaakceptowanie oferty.
 Zamówienie i przyjęcie zamówienia.
 Wystawcą jest kupujący a adresatem sprzedawca.
 Zamówienie występuje rzadko, głównie gdy występuje długookresowa umowa, zamówienia są
wtedy konkretyzowaniem umowy.
 Data akceptacji jest datą zawarcia umowy kupna – sprzedaży.
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe
Kontrakt jedno-dokumentowy
 Nie powinien być na druku firmowym, tylko neutralnym.
 Określa strony umowy.
 Podaje datę zawarcia.
 sporządzany jest na jednym formularzu.
 W treści zaczyna się od „ w dniu ....... zawarta została umowa między firmą ........ zwana dalej
sprzedawcą reprezentowaną przez ....... a firmą ........ zwaną dalej nabywcą reprezentowaną przez
.......”
Obydwie strony muszą złożyć swój podpis.
Zapytanie ofertowe - przykład
Łódź, 10.03.2008
BOT KWB Bełchatów
Rogowiec, ul. Św. Barbary 3
97 – 400 Bełchatów
Müller S.A.
Hamburg, Niemcy
Szanowni Państwo!
Jesteśmy znaną w Niemczech hutą szkła działającą na rynku niemieckim od 1979 roku.
Prosimy o przygotowanie wstępnej oferty na następujący towar:
węgiel brunatny o kaloryczności około 8000 KJ/kg oraz o stopniu zanieczyszczenia
nieprzekraczającym 15%.
Zainteresowani jesteśmy zakupem w walucie EUR na warunkach CIP.
Będziemy zobowiązani za przesłanie oferty zawierającej następujące informacje:
· Możliwie najszybszy termin dostawy
· Cenę wraz z opakowaniem
· Warunki płatności
· Ciężar brutto i netto towaru
Oferta – przykład 1
Łódź, 30.03.2008
Z.I.Z.
Helsinki, Finlandia
Łączka S.A.
Szanowni Państwo!
Mamy przyjemność zaoferować sprzedaż następującego towaru:
Ziemniaki bryzy młode, niemodyfikowane genetycznie, wielkość 3-5cm średnicy, w załączeniu
próbka.
Opakowanie jednostkowe: worki jutowe po 50kg
Opakowanie transportowe: worki jutowe po 100kg
Znakowanie: ZB/001-100 Z.I.Z. Helsinki, Finlandia
Ilość: 10t z tolerancją ± 2%
Cena: 2,50 EUR/kg CIF Helsinki Incoterms 2000
Wartość: 25000EUR ± 2% CIF Helsinki Incoterms 2000
Wartość słownie: dwadzieścia pięć tysięcy EUR CIF Helsinki Incoterms 2000
Płatność w drodze akredytywy dokumentowej nieodwołalnej otwartej w Bank Helsinki S.A. w
ciągu 30 dni po końcowym terminie dostawy w zamian za następujące dokumenty:
 faktura handlowa (oryginał + 6 kopii)
 świadectwo kontroli jakości i ilości
Dr. Bogdan Buczkowski
Międzynarodowe Transakcje Gospodarcze
Wykład IV – Oferta, zapytanie ofertowe
 czysty konosament morski ( komplet oryginałów + 6 kopii)
 polisa ubezpieczeniowa, świadectwo przewozowe
 awiz o wysyłce towaru
Wartość akredytywy ma dopuszczać tolerancję zapłaty ± 2%
Termin dostawy: 30 dni po akceptacji oferty
Rodzaj transportu: transport morski w ładowniach chłodzonych w temperaturze 1 – 5oC
Termin ważności oferty: 30.04.2008; akceptacja oferty powinna wpłynąć do oferenta najpóźniej
ostatnim dniu ważności oferty.
Warunkiem wejścia umowy w życie jest otwarcie akredytywy w terminie 7 dni od dnia akceptacji
oferty.
Reeksport niedozwolony.
W przypadku zdarzenia siły wyższej strony umowy zwolnione są z obowiązku wykonania umowy
w całości lub części. Strony w takim przypadku zobowiązują się ustalić drugi termin dostawy. W
razie niemożności dostawy towaru w drugim terminie umowa ulega rozwiązaniu. Strona
dotknięta zdarzeniem siły wyższej ma obowiązek powiadomić drugą stronę o tym fakcie.
Zdarzenie siły wyższej musi być potwierdzone przez oficjalny urząd.
W przypadku zwłoki w zapłacie naliczane będą odsetki w wysokości 10% od wartości za każdy
dzień zwłoki.
Za opóźnienia w dostawie sprzedawca zobowiązuje się zapłacić każę w wysokości 0,1% za każdy
dzień zwłoki.
Reklamacje ilościowe i jakościowe powinny być składane w ciągu 7 dni od dnia dostarczenia
towaru. Reklamacje należy kierować do siedziby firmy.
Odbiór towaru w porcie załadunku. Kontrola jakości i ilości będzie prowadzona przez niezależną
od stron firmę w tymże miejscu. Będzie wystawiony dokument potwierdzający prawidłową jakość
oraz ilość towaru. Kontrola będzie wykonana i uznana za ważną bez względu na obecność stron.
Kondycja towaru jest taka, jak w momencie załadunku.
Wszelkie sprawy sporne będą rozstrzygane przed sądem arbitrażowym w kraju strony pozwanej.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz