Odrodzenie - Machiavelli i Bodin

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 1127
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Odrodzenie - Machiavelli i Bodin - strona 1 Odrodzenie - Machiavelli i Bodin - strona 2 Odrodzenie - Machiavelli i Bodin - strona 3

Fragment notatki:

Odrodzenie: → Wolność /zaczęto mówić przy okazji zastanawiania się nad znaczeniem i rolą w życiu społecznym religii → pojawiają się podstawy reformacji/.
Zaczęto rozumieć wolność jako formę istnienia narodów;
Przekonania filozoficzne vs religijne.
Zaczęła zanikać łacina jako język - pojawiają się języki narodowe.
Campanella /27. lat w pierdlu - wieczny więzień/: Państwo słońca .
→ Poznanie świata: poznanie dzięki wrazliwości zmysłów, przedmiotem poznania są rzeczy jednostkowe;
pojęcia to narzędzia dla schematycznego przedstawienia rzeczy.
Wszystko w świecie podlega sympatii i antypatii /źródło ruchu/ → dążność do samozachowania.
C. dużo czerpie z Pitagorasa → harmonijne społeczeństwo - ludzie mieli mieć zapewniony byt;
Społeczeństwo zorganizowane naukowo - każdy obywatel współdecydent o losach społeczeństwa.
Cale życie społeczne zorganizowane by przynosiło szczęście poszczególnym jednostkom.
Machiavelli: Rozwój filozofii politycznej był możliwy dzięki dokonaniom Machiavelliego i jego Księciu :
tym dziełem stara się nadać przestrzeni publicznej jednolitość etyczną - zamknąć starożytną myśl społeczną.
Krytykował starożytnych /Platona i Arystotelesa/, że przywiązywali największą wagę do Polis, Machiavelli oddziela państwo od społeczeństwa.
Wskazuje na nadrzędny interes państwa: społeczeństwo instrumentalnie traktowane.
Władza znajduje się przy państwie a nie przy społeczeństwie.
Polityka polega na tym aby zdobywac i utrzymywac władzę: głównym celem dla tego władcy jest utrzymanie ciągłości państwa.
Społeczeństwo miało podlegac prawu pozytywnemu, ale władca nie musiał - jego zadaniem było głównie utrzymywanie władzy.
Machiavelli krytykował chrześcijańską wizję państwa /postulat miłosierdzia nie odnosi się do władcy/: ten który sprawuje władze musi być jednocześnie lisem /przebiegłość/ i lwem /siła i groza/.
Myśli Machiavelliego były odrzucane, traktowano go jako heretyka, zarzucano mu immoralizm /M. był racjonalistą/.
Książę stanowi gwarancję ciągłości republiki, jednakże ciągłość ta nie jest możliwa jeśli władca kieruje się wyłącznie moralnością.
Machiavelli odwołuje się do porządku metafizycznego, nie próbuje również tworzyć utopii /uważa się go za realistę politycznego; mowi się, że był twórcą pozytywnej teorii politycznej/.
Machiavelli uderza w całą ówczesną scholastykę.
→ Książę: opisuje w nim praktyczne sposoby rządzenia, na samym początku mówi o księstwie i republice jako dwóch formach organizacji władzy w państwie:
Księstwa:


(…)

… i zadośćuczynienia.
Zasłynął z podziału wojen:
sprawiedliwa: prowadzona w obronie zagrożonych praw natury
niesprawiedliwa /każda inna?/
Sformułował zasady podczas działań wojennych /oszczędzanie kobiet i dzieci, obowiązek ludzkiego traktowania wroga/.
Grocjusz przyzwala na istnienie niewolnictwa /nie neguje istnienia niewolnictwa/.
→ Monarcha nie może mieć absolutnej władzy /ograniczona do praw naturalnych/.
F. Bacon:
Sformułował teorię idoli:
Idole plemienne
Idole jaskini
Idole rynku
Idole teatru
/Idole kuraka- wiedza jak lód - śliska sprawa można od niej zginąć/ /Idole Pakszys: formułowanie błędnych przekonań na podstawie genderu/.
Bacon zajmował się jednostką: → opis faktów jednostkowych;
→ przyroda - historia naturalna;
/W Tatarkiewiczu, z Pakszys, Filozofii Nauki, czegokolwiek, czwarty raz kurwa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz