Odpowiedzialność dyscyplinarna - omówienie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 546
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Odpowiedzialność dyscyplinarna - omówienie - strona 1 Odpowiedzialność dyscyplinarna - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

40.Odpowiedzialność dyscyplinarna
Charakterystyczna dla os. zatrudnionych na podst. mianowania w niepracowniczych stosunkach zatrudnienia np. policjant. Stosunek służbowy tych funkcjonariuszy powstaje w drodze mianowania, na podst. dobrowolnego zgłoszenia się do służby. Policjant odpowiada dyscyplinarnie za popełnienie przewinienia dyscyp.: nieprzestrzeganiu zasad etyki lub na naruszeniu dyscypliny służbowej - polega na zawinionym przekroczeniu uprawnień lub niewykonaniu obowiązków wynikających z przepisów pr. lub rozkazów i poleceń wydanych przez przełożonych uprawnionych na podst. tych przepisów m.in. odmowa wyk. albo niewyk. rozkazu lub polecenia przełożonego, stawienie się do służby w stanie po spożyciu alkoholu, utrata służbowej broni palnej. Osoby ponoszące odp. dyscyp. reprezentują państwo lub wspólnotę samorządową i w związku z tym podlegają szczególnemu rodzajowi odp. Cechy odp. dyscyplinarnej: - oparcie jej na winie pracownika - w spr. nieuregulowanych w pragmatykach urzędniczych w postęp. przed komisjami dyscyp. I i II instancji stosuje się odpowiednio przepisy KPK;
- wąski zakres jej podmiotowego odniesienia (co do zasady dot. ona pracownika mianowanego) i szeroki zakres odniesienia przedmiotowego (ponoszą ją pracownicy z tytułu naruszenia jakichkolwiek obowiązków zawodowych). Za przewinienia mniejszej wagi pracownik jest pociągany do odp. porządkowej. Pracownik może w ciągu 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o ukaraniu odwołać się do upoważnionego do czynności w spr. z zakresu pr. pracy w imieniu pracodawcy samorządowego, który decyduje o jego uwzględnieniu lub odrzuceniu. - krótkie terminy przedawnienia - postęp. dyscyp. w stosunku do urzędnika państwowego mianowanego i do pracownika samorządowego mianowanego nie może być wszczęte po upływie 1 m-sca od dnia uzyskania wiadomości o popełnieniu czynu uzasadniającego odp. dyscyp. ani po upływie roku od dnia popełnienia tego czynu. Upływ 1 roku od dnia naruszenia obowiązków uniemożliwia wszczęcie postęp. dyscyp. i jego kontynuowanie. Jeżeli z powodu nieobecności w pracy urzędnika nie ma możliwości złożenia wyjaśnień, bieg miesięcznego terminu nie rozpoczyna się a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się urzędnika do pracy. Karę dyscyp. (wyjątek - kara wydalenia z pracy u urzędzie) uważa się za niebyłą i wzmiankę o niej wykreśla się z akt komisji dyscyp. i urzędu po upływie 2 lat od uprawomocnienia się orzeczenia. W stosunku do członka korpusu s.c. postęp. dyscyp. nie może być wszczęte po upływie 3 m-scy od dnia powzięcia przez dyrektora gen. urzędu wiadomości o naruszeniu obowiązków członka korpusu s.c. ani po upływie 2 lat od popełnienia tego czynu. Kara dyscyp. nie może zostać zastosowana po upływie 2 lat od dnia wszczęcia postep. dyscyp.;
- różnorodność i ilość kar dyscyp. 1) w stosunku do urzędnika państwowego mianowanego i pracownika samorządowego mianowanego a) nagana b) nagana z ostrzeżeniem c) nagana z pozbawieniem możliwości awansowania przez okres do 2 lat do wyższej grupy wynagrodzenia lub na wyższe stanowisko d) przeniesienie na niższe stanowisko e) wydalenie z pracy w urzędzie 2) w stosunku do członków korpusu s.c. wobec urzędników s.c. a) upomnienie b) nagana c) pozbawienie możliwości awansowania przez okres 2 lat na wyższy stopień służbowy d) obniżenie wynagrodzenia zasadniczego e) obniżenia stopnia służbowego s.c. f) wydalenie ze służby cywilnej 3) wobec pracowników służby cywilnej a) upomnienie b) nagana c) obniżenie wynagrodzenia zasadniczego d) wydalenie z pracy w urzędzie.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz