To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁ. 2. Ochrona interesów konsumenta (prof. nadzw. dr hab. Sławomir Smyczek)
Zagrożenia interesów konsumentów w Polsce
wysoki poziom cen (jakość nie odpowiada cenom)
niski poziom dochodów ograniczający fundusz nabywczy
niska jakość produktów - duża wadliwość
nieuczciwa i agresywna reklama
brak rzetelnych i kompletnych oznaczeń na towarze
niski poziom obsługi klientów przez sprzedawców - brak fachowości, udzielania szczegółowych informacji, uprzejmości
duże zróżnicowanie asortymentowe - „nieprzejrzystość rynku” Ochrona interesów konsumenta
zespół działań pozytywnych mających w różnorodny sposób bronić konsumenta w obliczu zagrożenia jego praw i interesu Potrzeby ochrony interesów konsumenta
Ochrona interesów konsumenta w zakresie:
naruszania interesów konsumentów przez biznes
oddziaływania na świadomość konsumentów poziomu życia
Formy ochrony interesu konsumenta
polityka konsumencka formy instytucjonalne ustawodawstwo prokonsumenckie Polityka konsumencka
ogół świadomych działań państwa, zmierzających do ukształtowania takich warunków, które ułatwiają realizację dążeń konsumentów do możliwie najpełniejszego zaspokajania, ze swoich dochodów, odczuwanych potrzeb podstawowy instrument umacniania pozycji konsumenta na rynku
konieczność stworzenia podstaw prawnych, instytucjonalno - organizacyjnych i finansowych, umożliwiających prowadzenie przez państwo świadomej polityki konsumenckiej, stanowiącej integralną część polityki makroekonomicznej podpisanie przez Polskę Traktatu o stowarzyszeniu ze wspólnotami europejskimi nałożyło na nasz kraj obowiązek podjęcia przedsięwzięć stwarzających właściwe ramy integracji Traktat z Maastricht
Działania Wspólnoty obejmują przyczynianie się do zwiększenia ochrony konsumenta
W przedkładanych propozycjach działań Wspólnoty w dziedzinach ochrony konsumentów Komisja przyjmuje za podstawę wysoki poziom ochrony
Priorytety:
Ochrona zdrowia
Bezpieczeństwo i ochrona ekonomicznych interesów konsumenta
Edukacja i informacja konsumencka
Zwiększanie roli organizacji konsumenckich Prowadzenie polityki konsumenckiej wynika z:
sam konsument nie jest w stanie wyeliminować ograniczeń występujących na rynku
przestało być dobrą wolą rządu
pobudzania właściwie funkcjonującej gospodarki (trzeba zmniejszyć do minimum zagrożenie płynące ze strony jednego z najważniejszych aktorów gry rynkowej)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)