To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁ. 1. Ochrona interesów konsumenta (prof. nadzw. dr hab. Sławomir Smyczek)
Tematy na egzamin:
Wprowadzenie do przedmiotu ochrona interesów konsumenta
Polityka konsumencka
Instytucje zajmujące się ochroną interesów konsumenta Ochrona prawna interesów konsumenta „Czarna” lista dłużników „Bankructwo” konsumentów
Ochrona konsumenta na wybranych rynkach (rynek usług finansowych, turystycznych, telekomunikacyjnych, zabawki). Tego tematu już nie będzie na egzaminie. Tylko 6 powyższych.
ZALICZENI:
Test zaliczeniowy - 30 pkt. Zaliczenie - 16 pkt. PYTANIA:
Czy znasz swoje prawa jako konsument?
Czy wiesz gdzie się udać, gdy zostaniesz naruszony Twój interes jako konsumenta?
Czy znasz przepisy prawne, które chronią Ciebie jako konsumenta?
Czy wiesz … WPROWADZENIE:
Ochrona interesów konsumentów ma bardzo długą tradycję
Początki rozwoju sięgają gwałtownych procesów uprzemysłowienia, jakie nastąpiły w drugiej połowie XIX wieku
Bardzo istotne znaczenie w walce o prawa konsumentów miała społeczna presja, wywierana na nieuczciwych producentów i usługodawców RYS HISTORYCZNY:
1891 r. - pierwsza w świecie organizacja konsumencka - Liga Konsumentów (Consumers League) w Nowym Jorku 1899 r. - pierwsza narodowa organizacja konsumencka - Narodowa Liga Konsumentów (National Consumers League) w USA
1902 r. - pierwszy w świecie akt prawny, stanowiący podstawę obrony interesów konsumenta w zakresie bezpieczeństwa żywności: Ustawa o czystości żywności i lekarstw (Pure Food and Drugs Act), która została uchwalona w USA
NOWE UJĘCIE:
1962 r. - John F. Kennedy przedstawił Kongresowi Stanów Zjednoczonych projekt Ustawy o prawach konsumentów (Consumer Bill of Rights)
Jonh F. Kennedy
Wszyscy z definicji jesteśmy konsumentami. Konsumenci stanowią największą grupę ekonomiczną w gospodarce, wpływającą oraz pozostającą pod wpływem prawie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Ale są oni jedyną ważną grupą, której zdanie często nie jest wysłuchane
USTAWA O PRAWADCH KONSUMENTA:
prawo do bezpieczeństwa, stwarzające podstawy do ochrony przed oferowaniem produktów niebezpiecznych dla zdrowia i życia prawo wyboru towarów i usług o odpowiadającej cenie i jakości
prawo do tego, by głos konsumenta był słyszany, co wymaga stworzenia odpowiednich instytucji zapewniających możliwość formułowania postulatów, publicznego ich wyrażania i uwzględniania w polityce gospodarczej i społecznej rządu
(…)
… usprawnień w dystrybucji podstawowych dóbr i usług konsumpcyjnych zwiększenie dostępności skutecznego systemu załatwiania reklamacji i skarg opracowanie programów edukacyjnych i informacyjnych
zapewnienie wolności zrzeszania się konsumentów ochrona środowiska naturalnego współpraca międzynarodowa
KONSUMENT:
to ten, kto kupuje, by zaspokoić potrzeby własne i gospodarstwa domowego, nie czyniąc z tych zakupów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)