Obowiązek, wynikający z ustawy o związkach zawodowych

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 875
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obowiązek, wynikający z ustawy o związkach zawodowych - strona 1 Obowiązek, wynikający z ustawy o związkach zawodowych - strona 2 Obowiązek, wynikający z ustawy o związkach zawodowych - strona 3

Fragment notatki:

Chcę tutaj przedstawić taki problem, który ma szczególną doniosłość, a mianowicie obowiązek wynikający z ustawy o związkach zawodowych, który zawarty jest w art. 19. Przepis ten bowiem nakłada na organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego obowiązek zasięgania opinii odpowiednich władz statutowych związku do założeń oraz projektów aktów w zakresie objętych zadaniami związków zawodowych. To czy to będzie należało do ustawowego zadania czy nie ma rozstrzygające znaczenie. W orzecznictwie pojawił się pogląd , ze obowiązek zasięgania opinii związków zawodowych dot. tylko jednego rodzaju aktów prawa miejscowego, mianowicie przepisów wykonawczych wydawanych na podstawie szczegółowego upoważnienia ustawowego. Zatem ten obowiązek nie dot. ani przepisów porządkowych, ani ustrojowo-organizacyjnych. To stanowisko SN uzasadnia tym, ze opinie związków zawodowych powinni dot. spraw istotnych z punktu widzenia zadań związków zawodowych wykonywanych w skali lokalnej. Chodzić więc będzie o reprezentację i ochronę praw, interesów zawodowych i socjalnych pracowników, interesów materialnych np. stawki czynszu w lokalach gminnych powinny podlegać konsultacji związków zawodowych. Bilety w komunikacji miejskiej powinno się opiniować ze związkami zawodowymi, bo bilet miesięczny to jest dla niektórych ludzi bardzo poważny wydatek w budżecie miesięcznym. Jakie są sankcje wynikające z niedopełnienia tego obowiązku? Art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych wskazuje, ze brak opinii związku zawodowego stanowi naruszenie prawa dające podstawę do podjęcia czynności przez organ nadzoru lub sąd. W przypadku zaś uznania go za istotne naruszenie prawa może spowodować stwierdzenie nieważności aktu prawa miejscowego. Statuty na ogół wprowadzają konieczność opiniowania projektu prawa miejscowego przez organy wewnętrzne, a więc projekty uchwał samorządowych sporządzane przez organ wykonawczy gminy najczęściej wymagają opinii komisji rady właściwej merytorycznie. Ten obowiązek przesłania projektu do zaopiniowania przez organ wykonawczy zazwyczaj obciąża przewodniczącego rady. Odnośnie natomiast przebiegu komisji, na której opiniuje się akt wymaga się by był obecny przedstawiciel projektodawca, a więc członek zarządu. Oprócz tych opinii merytorycznych regulacje statutowe wprowadzając obowiązek opiniowani przez radcę prawnego, z punktu widzenia zgodności projektowanej regulacji z obowiązującym prawem: konstytucją, ustawami, prawem wspólnotowym. Jeżeli zaś uchwały wywołują skutki finansowe to wymagają też opinii skarbnika. Drugą formą jest uzgodnienie. Ta forma jest odmienna od opinii , ponieważ uzgodnienie ma charakter wiążący. Polega ono na wyrażeniu zgody na treść zawarta w projekcie uchwały, a także na samą formę którą uchwała jest wyrażona. Często podmiotem uzgadniającym w sprawach leżących w zakresie działania są równie kompetentne, a często bardziej do oceny projektu niż organ stanowiący. Posiadają wiec one wiedzę specjalistyczną, co pozwala optymalizować te decyzje prawodawcze prawa miejscowego. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na wynikający z art. 18 ustawy o administracji rządowej wymóg o ch. ogólnym uzgadniania z wojewodą wszystkich aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy administracji niezespolonej. Wymóg uzgodnienia przewidują liczne ustawy szczegółowe z zakresu prawa materialnego. Przykładowo ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wymaga by przy sporządzaniu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzenn

(…)

… administracji niezespolonej. Wymóg uzgodnienia przewidują liczne ustawy szczegółowe z zakresu prawa materialnego. Przykładowo ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wymaga by przy sporządzaniu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uzgodniono projekt stosownie do jego zakresu z enumeratywnie wyznaczonymi organami tzn. Po pierwsze: właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków…
… o zagospodarowaniu i planowaniu przestrzennym, która zawiera wyczerpujące wyliczenie wszystkich podmiotów, z którymi trzeba uzgodnić projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. DO podmiotów zalicza się: Właściwy wojewódzki konserwator zabytków, właściwy zarządca dróg, właściwe organy wojskowe ochrony granic oraz bezp. Państwa, dyrektor urzędu morskiego, właściwy organ nadzoru budowniczego, właściwy…
… wykonawczym do ustawy o RM, co łamie oczywiście podział kompetencji, ponieważ przecież one nie podlegają RM. Oczywiście jest to zarzut związany z formą stanowionego prawa, natomiast czym innym jest problem treści reguł, które zawierają zasady techniki prawodawczej, bo niewątpliwie treść tych reguł ujednolica i optymalizuje redagowanie tekstów prawnych, a więc wpływa na poprawność. Jak są zasady techniki…
… kolizyjnych, co jest, a co nie jest prawem miejscowym, i często te rozstrzygnięcia są one różne. Na oryginalnym egzemplarzu tekstu prawnego zgodnie z zasadami techniki prawodawczej paragraf 130 powinien być umieszczony podpis organu, który akt wydaje, ustanowił i wydaje. W stosunku do aktów porządkowych, obowiązują dodatkowo jeszcze wymogi dotyczące sposobu formułowania przepisów karnych, które musza…
… w praktyce tego rodzaje regulacje znajdują się w statutach. Treść i forma statutów jest tak różna , że nawet podjęto próby ich ujednolicania, co też nie doprowadziło do stanu zadowalającego. Stąd mimo, że powinny istnieć jakieś ogólne kryteria pozwalające oceniać prawidłowość procedury konsultacyjnej to ich nie ma. Dochodzimy do zasad techniki prawodawczej. Poświecę na to następny wykład w całości…
… zawierają normy regulujące psychofizyczne zachowania ludzi i innych podmiotów prawa, a także wyznaczają ważne czynności konwencjonalne, bo czym innym jest psychofizyczne zachowanie, to zewnętrzne, a czym innym czynność konwencjonalna, czyli czynności umownie kształtowana prawem. Takimi czynnościami konwencjonalnymi jest właśnie uzgodnienie, opiniowanie, to nie są psychofizyczne zwykłe zachowania. Przepisy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz