Obciążenie oporami łożysk - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 693
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obciążenie oporami łożysk - wykład - strona 1 Obciążenie oporami łożysk - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Obciążenie oporami łożysk
Opory łożysk są wywołane siłami tarcia lub oporami odkształceń elementów ło­żysk.
Siły tarcia w łożyskach są efektem ruchów konstrukcji spowodowanej prze­mieszczeniem i deformacjami wywołanymi obciążeniem użytkowym, zmianami tem­peratury itp. W szczególności przemieszczenia te mogą być wywołane siłami hamo­wania, z termicznymi zmianami długości konstrukcji, lub wywołanymi skurczem, pełzaniem betonu czy przemieszaniem się poziomym podpór, np. spowodowanych parciem gruntu. Są to siły styczne, przyłożone w miejscu realizowanych przemiesz­czeń (łożysk). Kierunek działania tych sił jest zawsze przeciwny do kierunku ruchu (przemieszczania się) elementu, a wartość siły tarcia Tjest iloczynem współczynni­ka tarcia i siły nacisku, prostopadłej do kierunku ruchu:
Siły związane z oporami w łożyskach mogą działać zarówno w kierunku rów­noległym jak i prostopadłym do osi konstrukcji. Zależy to oczywiście od kierunku deformacji (przemieszczeń konstrukcji). Skutek działania sił może wpływać nieko­rzystnie na zachowanie się konstrukcji, prowadząc np. do zwiększenia wartości sił wewnętrznych, ale może dawać również efekt korzystny, np. zwiększając statecz­ność.
Wartość współczynnika tarcia zależy od konstrukcji łożyska, a w zasadzie od rodzaju materiału z jakiego wykonane jest łożysko. Przykładowe wartości współ­czynnika tarcia podano w tablicy 7.12.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz