To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Obciążenie oporami łożysk
Opory łożysk są wywołane siłami tarcia lub oporami odkształceń elementów łożysk.
Siły tarcia w łożyskach są efektem ruchów konstrukcji spowodowanej przemieszczeniem i deformacjami wywołanymi obciążeniem użytkowym, zmianami temperatury itp. W szczególności przemieszczenia te mogą być wywołane siłami hamowania, z termicznymi zmianami długości konstrukcji, lub wywołanymi skurczem, pełzaniem betonu czy przemieszaniem się poziomym podpór, np. spowodowanych parciem gruntu. Są to siły styczne, przyłożone w miejscu realizowanych przemieszczeń (łożysk). Kierunek działania tych sił jest zawsze przeciwny do kierunku ruchu (przemieszczania się) elementu, a wartość siły tarcia Tjest iloczynem współczynnika tarcia i siły nacisku, prostopadłej do kierunku ruchu:
Siły związane z oporami w łożyskach mogą działać zarówno w kierunku równoległym jak i prostopadłym do osi konstrukcji. Zależy to oczywiście od kierunku deformacji (przemieszczeń konstrukcji). Skutek działania sił może wpływać niekorzystnie na zachowanie się konstrukcji, prowadząc np. do zwiększenia wartości sił wewnętrznych, ale może dawać również efekt korzystny, np. zwiększając stateczność.
Wartość współczynnika tarcia zależy od konstrukcji łożyska, a w zasadzie od rodzaju materiału z jakiego wykonane jest łożysko. Przykładowe wartości współczynnika tarcia podano w tablicy 7.12.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)