To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
O przejawach faworyzowania…” (identyfikacja z innymi, Otwartość na obcych)
afekt i intelekt w rozwoju mechanizmów wartościowania świata
pierwotny system afektywny: wyznacza reakcje emocjonalne automatycznie, tworzy się samoczynnie. Szybkie tempo reagowania, wyprzedzające świadomość i namysł. Powstawanie reakcji emocjonalnych na poziomie podkorowych warstw mózgu
system refleksyjny: ocenianie, namysł, obserwacja, świadomie. Tutaj kierujemy się standardami ewaluacji, które określają to, co złe i dobre, i z czym informacje o świecie są porównywane.
Doświadczenia afektywne; i/lub wiedza, intelekt- standardy wartościowania w wypadku intelektualnych mech wartościowania afekt pojawia się wtórnie. Automat reagowanie afektywne jest najprostszą formą wartościowania rzeczywistości i wynika z konkretnych doświadczeń; potem pojawiają się pojęcia abstrakcyjne, wykraczające poza kody systemu afektywnego.
Więzi z innymi - rozmaite obiektywne związki i psychologiczne zależności, w dużej mierze nieuświadamiane. Efekt samej ekspozycji. (zjawisko familiarności = nacjonalizm banalny).
Identyfikowanie się z innymi - związane ze świadomością i wyborami, gotowością do zaangażowania się, więź mentalna dostrzegana i odczuwana. Może wynikać z afektu albo z rozumienia wspólnoty. MECHANIZMY IDENTYFIKOWANIA SIĘ:
afektywne podstawy więzi i identyfikowania się
coś nas popycha do innych ale nie wiemy skąd się to wzięło. Mechanizmami motywacyjnymi są tu popędy (powstające w wyniku zakłóceń homeostazy) powodujące silne zdeterminowanie zachowań oraz podniety wywołujące automatycznie przyjemność/przykrość (mogą uzależniać). Ludzie traktowani przez pryzmat tego, jak się jawią zmysłom. Silne wyróżnianie swoich. Zdolność do empatii emocjonalnej, też nieświadomej (ale musi być zdolność do rezonansu, co wymaga podobieństwa doświadczeń)
rola pojęć (zakres wyartykułowanego pojęcia MY) jako podstawa więzi i identyfikowania się rola mentalnych granic między kategoriami ludzi
MY grupowe - emocjonalne powiązania i systemy wzmocnień prowadzą do zależności psychol, uwewnętrznienia norm grupy. Z tych relacji tworzą się powinnościowe standardy JA. OBCY są mało ważni, nie są specjalnie narażeni na nieprzychylność. Grupy tworzą się samoczynnie.
MY kategorialne - mega moc regulacyjna, podstawa identyfikowania się z dużymi zbiorowości. definicja MY przez odróżnienie od INNYCH. Postrzeganie kategorialne, nie personalne. OBCY obiektem porównań społecznych niezbędnym do dookreślenia tożsamości. Traktowani jako tło, ich obraz podlega usztywnieniu i stereo typizacji. MY-nie-MY.
MY atrybucyjne - układem odniesienia dla tworzenia kategorii MY są właściwości JA. Podstawę identyfikowania stanowi wniknięcie we właściwości określonej osoby. Żeby się przekonać, że ktoś jest OBCY, też trzeba potraktować go personalnie. Ewentualna wrogość nie ma postaci automatycznej, bezwiednej.
(…)
… wewnętrznych w zależności od rodzaju oczekiwanej satysfakcji:
W postaci zadowolenia z siebie, standardy-JA; motywacje endocentryczne. W polu widzenia znajduje się zarówno INNY jak i JA
W postaci zadowolenia z poprawy drugiego człowieka, standardy poza-JA; egzocentryczne. Dostrzegamy syt INNEGO jako odbiegającej od standardów poza-JA -> warunkiem zredukowania napięcia poprawa sytuacji innego.
Wartości…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)