O nowe oblicze szkoły

Nasza ocena:

5
Pobrań: 14
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
O nowe oblicze szkoły - strona 1 O nowe oblicze szkoły - strona 2

Fragment notatki:

8. O nowe oblicze szkoły Duże zainteresowanie a zarazem niepokój konserwatywnych kół społeczeństwa wywołała wysuwana przez KEN świecka koncepcja wychowania moralnego . Awangardowym przedmiotem nauczania w tym zakresie była we wszystkich szkołach nauka moralna , nazwana później nauką obyczajową. Ostrze jej wymierzone było zarówno w bigoterię, fanatyzm, nietolerancję szkół jezuickich, jak szowinizm, antyhumanitaryzm i ograniczoność poglądów, niezdyscyplinowanie społeczne i egoizm szlachty sarmackiej oraz zepsucie moralne magnaterii. Nauka ta prowadzona była we wszystkich klasach na poziomie elementarnym i średnim. Twórcą teorii nauki moralnej w szkołach był Antoni Popławski. Nauka moralna miała charakter dwustopniowy: obejmowała etykę właściwą i system nauk prawnych. Miała przekazywać zasady etyki praktycznej oraz elementy teologii naturalnej. Udzielano jej uczniom w klasach niższych; w wyższych wprowadzono naukę prawa natury, prawa politycznego oraz prawa narodów. Wprowadzenie nauki moralnej do szkoły wypłynęło z przekonania moralistów, ze cnoty można się nauczyć, wykształcić dobre nawyki, oraz łączyło się z poglądem, że nauka podnosi człowieka na wyższy poziom.
Nie można pominąć małej broszurki : Obowiązki studenta wydanej w 1775 i przedrukowanej w „Zabawach Przyjemnych i Pożytecznych”. Był to przystosowany do potrzeb młodzieży szkół wojewódzkich i powiatowych Katechizm kadecki pióra A. K. Czartoryskiego . Zwalczał on surowość obyczajów, pragnął wpoić młodzieży kulturę wewnętrzną i pewien polor towarzyski według nowej obyczajowości wieku. Katechizmowa forma miała bezpośrednio przemawiać do młodzieży, ucząc moralności drogą imperatywów, miała zaszczepić społeczeństwu ducha karności. Inny cel niż nauka moralności miała nauka prawa , udzielana w klasach najwyższych. Chodziło nie tylko o wychowanie świadomego obywatela, ale i o uczynienie go zdolnym do współudziału w odrodzeniu narodu. Funkcję tę pełniła książka Hieronima Stroynowskiego z 1781: Nauka prawa przyrodzonego, politycznego ekonomiki politycznej i prawa narodów. Funkcji przeobrażenia narodu służyły też inne nauki z rzędu filozoficznych i matematyczno - przyrodniczych, jak logika i historia naturalna oraz matematyka. Logika miała uczyć wychowanka szkoły wojewódzkiej prawidłowego myślenia, a w konsekwencji rozumnego postępowania w życiu, wiązała się więc z instrukcją moralną. Przyroda odsłaniając skarby ziemi i wód miała uczyć, jak spożytkować je dla dobra ogółu. Również matematyka i złączone z nią algebra i geometria uznane zostały za „najpotrzebniejsze w praktyce życia towarzyskiego, gdzie cały obrót dzieje się rachunkiem, miarą i kształtem”. Nie można nie wspomnieć o edukacji fizycznej - w Ustawach zajęto się wychowaniem fizycznym wieku dziecięcego, wskazując na wartość społeczną zdrowia i sił fizycznych. I tu również zaakcentowano wyraźnie wolę odrodzenia narodu, skoro podkreślano znaczenie ćwiczeń żołnierskich, mających być zaprawą dla przyszłych obrońców kraju.

(…)

… wyraźnie wolę odrodzenia narodu, skoro podkreślano znaczenie ćwiczeń żołnierskich, mających być zaprawą dla przyszłych obrońców kraju.
Nowe metody nauczania - gruntowana zmiana nastąpiła też w metodach nauczania i organizowania życia wychowawczego. KEN przyjęła jako oficjalną w swoich szkołach metodę analityczną. Podkreślenie roli zmysłów w zdobywaniu wiedzy skierowało uwagę na potrzebę upoglądowienia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz