Numeracja torów, kierunki parzyste i nie parzyste. Na linii kolejowej ważny jest tzw. punkt początkowy który ma podstawowe znaczenie w organizowaniu ruchu pociągu. Punktem początkowym linii kolejowych zbiegających się w Warszawie jest Warszawa, a linii pozostałych niezbiegających się w Warszawie jest punkt wyznaczony przez Dyrekcję PKP. W przypadku linii jedno torowej na której prowadzony jest dwukierunkowy ruch pociągu to uprzywilejowany kierunek ruchu to ruch pociągu z punktu początkowego w kierunku końcowego nazywany jest kierunkiem nieparzystym uprzywilejowanym (3,5,7) Kierunek od końcowego do początkowego jest kierunkiem parzystym (2,4,6) Na liniach dwutorowych prowadzony jest ruch jednokierunkowy. Pociągi ruchu nieparzystego jadą po 1 torze a parzystego po 2 torze. Numeracja pociągów i ich rodzaje. Każdy uruchamiany pociąg otrzymuje numer składający się z członów, którego pierwsza cyfra oznacza okręg uruchomienia, a druga okręg przeznaczenia. Okręg uruchomienia i przeznaczenia to numery dyrekcji okręgowych kolei w Polsce od 1 do 8: *1 dyrekcja centralna, siedziba Warszawa *2 dyrekcja wschodnia, siedziba Lublin *3 dyrekcja południowa, siedziba Kraków *4 dyrekcja śląska, siedziba Katowice *5 dyrekcja północna, siedziba Gdańsk *6 dyrekcja dolnośląska, siedziba Wrocław *7 dyrekcja zachodnia, siedziba Poznań *8 dyrekcja pomorska, siedziba Szczecin Dalsze cyfry (4 lub5): a)pociągi pasażerskie: dwie ostatnie cyfry to rodzaj pociągu, kierunek jazdy, kolejność danego rodzaju pociągu w ciągu doby: *od 01-10 to pociągi ekspresowe i pośpieszne *od 11-20 to osobowe, dalekobieżne, przyspieszone *od 21-49 pozostałe osobowe b)zastrzeżone *50-59 c)pociągi towarowe *60-99 Jeżeli w pociągu pasażerskim jest kod 5 cyfrowy to w środku 3 cyfra jest oznakowana 0 do 9 *0 międzynarodowy lub osobowy dalekobieżny *1 pośpieszne krajowe dzienne *2 pośpieszne krajowe nocne *3 międzynarodowy lub osobowy dalekobieżny sezonowy *9 pośpieszny pocztowy Towarowe (segmenty 4,5 cyfrowe) pierwsze dwie cyfry tak jak w pasażerskim, dwie ostatnie cyfry to jest od 60 do 99 *60-63 systemowe pociągi europejskie tzw. EUC *64-69 pozostałe pociągi EUC, tzw. TEA lub TXA Pociągi TME - pociągi do przewozów zwartych próżnych składów węglarek Pociągi TED - pociągi europejskie kontraktowane z operatorami Pociągi TET - pociągi europejskie do priorytetowych przewozów tranzytowych Pociągi TXD - pociągi krajowe ekspresowe kontraktowane z operatorami Pociągi TEA - uruchamiane w systemie TUC Pociągi TXA - pociągi ekspresowe krajowe do przewozów gwarantowanych, logistycznych cargo oraz ładunków priorytetowych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)