To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Współcześnie mobilność ma zasadnicze znaczenia dla jakości życia i dla konkurencyjności w społeczeństwie państw Europejskich. Równocześnie jest to kręgosłup gospodarki, zapewniający połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami łańcuchów produkcji oraz umożliwiając branżom usługowym dotarcie do klientów, a także stanowiąc sama w sobie ważne źródło zatrudnienia. Ponadto mobilność pociąga za sobą pewne koszty dla społeczeństwa wynikające z jej negatywnego oddziaływania. Emitowane emisje przez sektor transportowy stanowią zagrożenia dla zdrowia i negatywnie wpływają na środowisko. Emisje CO2pochodzące z transportu są o 30% wyższe niż w 1990 roku równocześnie jest to sektor, w którym oczekuje się, że emisje w przyszłości wzrosną [8]. Dlatego centralnym elementem unijnej polityki transportowej jest ekologiczny transport, którego jednym z elementów jest mobilność zorganizowana z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, tj. mobilnośćwolna od szkodliwych sutków ubocznych
Rząd Korei Południowej jako pierwszy na świecie wprowadził do miejskiej komunikacji elektryczne autobusy. Autobusy wyjechały na ulice Seulu 21 grudnia, po 18 miesiącach badań i rozwoju, przy współpracy z firmami Hyundai Heavy Industries i Hankuk Fiber. Elektryczne autobusy pracujące na trasie Mt. Namsan mają 11,05 m długości i mogą przejechać 83 km na jednym ładowaniu. Litowo-jonowa bateria może być załadowana do pełna w ciągu 30 minut. Dzięki niej autobus może rozpędzić się do 100 km/h. W autobusie zastosowano system odzysku energii, który uruchamia się podczas jazdy w dół.
Karoseria wykonana jest z kompozytów węglowych, a nie z płyt żelaznych, co znacznie zmniejszyło wagę pojazdu, przy jednoczesnym wzmocnieniu wytrzymałości. Elektryczne autobusy są wyposażone w automatyczne podnośniki, które ułatwiają wejście na pokład osobą niepełnosprawnym USA
Naukowcy i inżynierowie pracujący dla firmy technologicznej Proterra opracowali i zbudowali elektryczny autobus miejski (EV Bus). Zbudowany na metalowym szkielecie, z poszyciem metalowo-kompozytowym, autobus mimo ciężkich baterii, jest o około 20 proc. lżejszy niż jednostki tradycyjnej konstrukcji napędzane silnikiem Diesla.
Jak twierdzą konstruktorzy autobusu, przynosi on samorządom i firmom transportowym realne korzyści, poza zmniejszeniem niemal do zera śladu środowiskowego. W ciągu 12 lat eksploatacji, mimo konieczności wymiany baterii, utrzymanie autobusu Proterra kosztuje o 670 tys. dolarów mniej niż zwykłego autobusu miejskiego z napędem dieslowskim, z czego 600 tys. to koszty zaoszczędzone na paliwie. Koszt jazdy 1 km EV Bus to 11 centów, podczas gdy 1 km autobusem z napędem dieslowskim wynosi 64 centy. Wadą EV Bus jest za to jego cena, o około 30 proc. wyższa niż autobusu tradycyjnego. Zasięg EV Bus na jednym ładowaniu wynosi 65 km - aby umożliwić płynną pracę w ruchu miejskim badacze z firmy Proterra opracowali system szybkiego ładowania akumulatorów wozu. Jest to automatyczna stacja ładowania, którą można umieścić na pętli autobusu. Przed dojazdem na pętlę, komputer pokładowy autobusu komunikuje się bezprzewodowo ze stacją, podając stan akumulatorów. Po dojechaniu do stacji końcówka zasilania podłączana jest automatycznie do autobusu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)