Opracowanie z wykładu Historia wychowania z przedmiotu pedagogika. Notatka ma objętość 5 stron i jest w formacie doc. W jej treści można spotkać następujące zagadnienia: rewolucja przemysłowa, socjalizm utopijny, Robert Owen, układ stosunków społecznych, wychowanie Saint ? Saimon?a, gminy spółdzielcze, praktyka pedagogiczna, poglądy pedagogiczne Owen'a, oświata pod zaborami, oświata w zaborze pruskim, aneksja Śląska, Fryderyk II, nauczanie języka niemieckiego, germanizacja, Komisja Edukacji Narodowej, Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Królewskie Liceum Warszawskie, szkoła symultanna, Samuel Bogumił Linde. Omówione zostały też inne zagadnienia, przykładowo - oświata w zaborze austriackim, uniwersytet w Galicji, Uniwersytet Krakowski, policyjny nadzór młodzieży, uniwersytet we Lwowie, pedagogika i oświata w dobie Księstwa Warszawskiego, oświata w Królestwie Kongresowym, Powstanie Listopadowe, 1807, szkolnictwo ludowe wg ustawy z 1805, Stanisław Kostka Potocki, Stanisław Staszic, szkoła wiejska, szkoła miejska, szkoły wydziałowe, szkoły departamentowe, szkoły techniczne, uniwersytety, Feliks Łubieński, Rzeczpospolita Krakowska, kształcenie nauczycieli szkół średnich, szkolnictwo w dobie Powstania Listopadowego, rozwój nauk pedagogicznych, stosunek władz pruskich do polskiej oświaty. Pod koniec notatki z pedagogiki, a w zasadzie historii szkolnictwa można zapoznać się z następującymi pojęciami: Ożywienie polskiego życia narodowego w XIX w., idee oświatowe Wiosny Ludów, Hipolit Cornot, Biblioteka w Poznaniu, rozwój czasopiśmiennictwa.
HISTORIA WYCHOWANIA 2
Nowe kierunki w szkolnictwie i wychowaniu na przełomie XVIII w. i XIX w.
Przewrót w nauce i technice
Zastosowania osiągnięć poznawczych człowieka wyrażały się przede wszystkim w zmianach gospodarczych. Burzono stare stosunki produkcyjne, tworzył się nowy ład gospodarczy, a wymiary przemian następujących w gospodarce określa się mianem rewolucji przemysłowej.
Rewolucja ta stanowiła w XIX w. dominujący czynnik przeobrażeń wszystkich dziedzin życia. Sprawy oświaty wyłamywały się powoli spod wszechwładzy kościoła, powstawała świadomość potrzeby nowego wychowania i nowej organizacji oświaty, służącej potrzebą rozwoju ekonomicznego, a jednocześnie odpowiadającej nowemu układowi stosunków społecznych. Najszersze i najpełniejsze projekty reform wyszły z Anglii od przedstawiciela socjalizmu utopijnego Roberta Owen'a. Zlikwidować nędzę i wyzysk może jedynie nowy ustrój. Był przekonany, że gminy spółdzielcze zapewnią nie tylko dobrobyt i sprawiedliwość, ale również wychowają młode pokolenie. Doświadczenia i poglądy pedagogiczne Owen'a wzbogaciły dorobek nauki i praktyki pedagogicznej i przyczyniły się do ożywienia myśli pedagogicznej w wielu krajach.
Wychowanie Saint - Saimon'a
Szkolnictwo zalecano podporządkować państwu i ograniczyć rolę związków komunalnych i religijnych. Państwo winno mieć decydujący wpływ na programy szkolne, ponieważ ono ma najlepszą znajomość tego, jacy specjaliści są potrzebni i w jakich kierunkach należy kształcić młodzież. Ośrodkiem żywego rozwoju myśli pedagogiki były Niemcy. Najbardziej reprezentatywny dla tego kierunku reform wychowawczych był filantropizm.
Oświata na innych obszarach ziem polskich.
Zabór pruski.
Na Śląsku gdzie nie było polskiej szlachty ani mieszczaństwa, funkcjonowało jedynie szkolnictwo elementarne zachowujące starą średniowieczną organizację i strukturę programową. Po aneksji Śląska przez Fryderyka II ustawa szkolna z 1763 roku ustalała obowiązek szkolny
(…)
…. nadano nowy statut ograniczający jako autonomię. W liceum krakowskim rozwijało się bujne życie uczniowskie. Kształceniem rzeczowym na terenie Wolnego Miasta Krakowa zajmowały się trzy szkoły wydziałowe, w tym jedna dla młodzieży żydowskiej. W 1829r. utworzono średnią szkołę techniczną, która kształciła kwalifikowany personel dla zakładów przemysłowych.
Rozwój nauk pedagogicznych
W początkowym okresie…
… i stwarzające możliwość dyskusji naukowych i wymiany poglądów. Przy Izbie Edukacyjnej powołano organ opiniodawczy - Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, pod kierunkiem Konstantego Wolskiego, które analizowało i opiniowało projekty organizacji szkolnej oraz inicjowało i dokonywało oceny wydawnictw szkolnych.
Stosunek władz pruskich do polskiej oświaty
Na zachodnich obszarach Ks. Warszawskiego, które na mocy traktatu pokojowego w Wiedniu nie weszły w skład Królestwa Polskiego. Władze pruskie ustanowiły tzw. Wielkie Księstwo Poznańskie, deklarowały poszanowanie praw języka polskiego w szkołach, utrzymanie szkół z polskim językiem nauczania na obszarach czysto polskich w urzędach i sądownictwie oraz dostęp Polaków do urzędów państwowych. Poziom szkół elementarnych polskich na wsi nie był wysoki. Znacznie lepsza…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (1)
Pete napisał(a):
2021-12-01 10:26:08
gituwa