To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Poprzednio mówiliśmy o impersonalnym charakterze pracy tzn. że urzędnik działa w myśl przepisów nie dokładając do tego swoich cech osobowościowych do tego , co oznacza , że każdy urzędnik zajmujący określone miejsce w strukturze formalnej tak samo wykonują swoją pracę . Źródłem i drogą do promocji są kwalifikacje i doświadczenia , że pracownicy wiedzą jakie są kryteria i one są ściśle przestrzegane , że zakres ich kompetencji jest ściśle określony i one nie zachodzą na siebie tzn. że każdy pracownik wie co należy do jego obowiązków . Możemy powiedzieć , że ten model demokracji odnosi się nie tylko do administracji publicznej , że również jest sposobem organizowania pracy w sektorze prywatnym .
Tak samo ma działać sądownictwo , tak samo powinny działać organizacje polityczne , które powinny cechować się tego typu strukturą organizacyjną . Możemy zastanawiać się w jakiej relacji będą różnego typu instytucje w stosunku do tego otoczenia , które stanowi tą instytucję publiczną i prawo obowiązujące w danym państwie . Możemy powiedzieć ,że pracownicy określonego przedsiębiorstwa , szeroko rozumianej organizacji muszą dostosowywać się do zasad obowiązujących w danej firmie , ale instytucja ta nie może oferować zasad ,które sprzeczne są z zasadami otoczenia , czyli np. jeżeli pracownica zachodzi w ciąże , to pracodawca nie może powiedzieć , że u niego w firmie to są inne uregulowania dotyczące kobiet w ciąży . Czyli firma musi dostosowywać się do zasad określonych ogólnymi przepisami , nie wolno urlopu skrócić , nie wolno wydłużyć jeżeli są przepisy , które o tym stanowią .
Czyli występuje zależność między ogólnymi przepisami , a problemem dostosowywania się także sektora prywatnego . Inny przykład , czy zasad wyznaczanych w ramach danej firmy , a kontekstów w których firma funkcjonuje , to są sprawy np. przestępczości w ramach firmy . Firma ma zasady proponowania , ma zasady przesuwania ze stanowiska na stanowisko w zależności od tego jak osoba jest w stanie wykonywać pracę na danym stanowisku , ale np. jeżeli ktoś coś ukradnie to wtedy tego typu działania wychodzą z poza jurysdykcji przedsiębiorstwa , tylko sprawa jest rozstrzygana przez normalny sąd . Te przykłady pokazują relacje między przepisami obowiązującymi w danym kraju , a zasadami , które firma sama wyznacza .
Władza biurokratyczna jest pewnego rodzaju modelem , jest model Weberoskiej demokracji , oznacza to tyle , że my nie mówimy o rzeczywistości , tylko o cechach , które uważane są za cech podstawowe dla tego typu panowania . To oznacza ,że rzeczywistość może mniej lub bardziej być odległą od tego modelu .
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)