Corporate Social Responsibility socjalna i ekologiczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w obszarach jego działalności: od sfery gospodarczej po stosunki z pracownikami, dostawcami i pozostałymi interesariuszami koncept, który służy przedsiębiorstwu za podłoże integracji tematyki socjalnej i ekologicznej w ramach działalności gospodarczej przedsiębiorstwa oraz w stosunkach z interesariuszami. Corporate Citizenship (obywatelskie zaangażowanie przedsiębiorstwa) inicjatywy podejmowane przez przedsiębiorstwo na rzecz jego społecznego otoczenia Np. dotacje, sponsorowanie, fundacje, Cause-related-marketing Corporate Governance (władztwo korporacyjne, nadzór korporacyjny) Problemy governance obejmują kwestie uprawomocnienia władzy w przedsiębiorstwie i odpowiedzialności przedsiębiorstwa (wobec kogo i za co ono odpowiada). Podstawowym układem odniesienia jest system prawny Obszary SOP Ekonomiczny: udziały w zysku, zarządzanie ryzykiem, wpływy polityczne, rząd, reputacja, łańcuch dostaw, klienci, inwestorzy, społeczność lokalna, eko-efektywność Społeczny: rozwój ekonomiczny, prawa człowieka, warunki pracy, różnorodność Ekologiczny: zmiany klimatyczne, środowisko naturalne Argumenty przeciwników (M. Friedman) „Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw jest „dogłębnie wywrotową doktryną”, ponieważ „korporacja nie działa z pobudek moralnych ale ekonomicznych; jej celem jest pomnażanie zysku” Trzeba brać pod uwagę realia biznesu Odpowiedzialność ponoszą ludzie, a nie biznes Kierownicy firm są odpowiedzialni wobec tych, którzy ich zatrudnili Rynek, a nie mechanizmy polityczne powinny decydować o rozdziale dóbr
Dobro można czynić na rachunek własny, a nie cudzym kosztem (prywatni właściciele) Możliwość obniżenia efektywności przedsiębiorstwa i utrata konkurencyjności CSR to ukryte cele i parawan dla innych działań CSR jest tożsama z programami kolektywistycznymi Argumenty zwolenników Rynek nie jest wystarczającym regulatorem życia gospodarczego (inflacja, bezrobocie, niesprawiedliwy podział dochodu narodowego) Przedsiębiorstwa, które chcą zachować znaczny zakres wolności w sytuacji ułomności rynku powinny przyjąć obowiązek społecznej odpowiedzialności [B. Klimczak 1996] Przedsiębiorstwa same powinny decydować o swojej społecznej odpowiedzialności Wskazanie na interes własny przedsiębiorstwa dzięki pozyskaniu legitymizacji swoich działań Przez rozwiązywanie problemów w szerszym otoczeniu społecznym biznes likwiduje zagrożenia pojawiające się w jego własnym otoczeniu (sytuacje kryzysowe) SOP jest potwierdzeniem, że biznes ceni dobro ogólnospołeczne
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)