Normy rozwoju motorycznego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1155
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Normy rozwoju motorycznego - strona 1

Fragment notatki:

Normy rozwoju motorycznego (poruszanie si ę , chwyt, samoobsługa) Etapy rozwoju lokomocji a) przewracanie się z boku na bok. b) przewracanie się z pleców na brzuszek i na odwrót ( 6 m-c) c) pełzanie - wykorzystanie siły rąk, nogi odgrywają rolę pomocniczą d) raczkowanie e) samodzielne stanie, trzymając się czegoś (9 m-c) f) pierwsze samodzielne kroki (około 1 roku) g) dziecko samodzielnie chodzi - kroki krótkie i niepewne, dla utrzymania równowago pomaga sobie rękami h) przed ukończeniem 2-go roku życia dzieci umieją chodzić bokiem, tyłem, stać na jednej nodze przy pewnej pomocy. Potrafią stąpać na czubkach palców i) doskonalenie chodu - zanikają współruchy, dziecko uczy się uruchamiać jedną nogę przed postawieniem drugiej. j) 2 lata - wspinanie się. Dziecko potrafi wejść i zejść ze schodów. Wchodzi w pozycji wyprostowane z pomocą poręczy schodów lub ręki osoby dorosłej. Do zrobienia kroku używa zawsze tej samej nogi. W tym wieku dziecko zbiegać i wbiegać na nieduże wzniesienia. k) 3 lata - wchodzi po schodach, stawia nogi naprzemiennie, omija przeszkody l) 6 lat - biegnąc unosi kolana, stawia nogi na palcach, kroki są dłuższe ruchu harmonijne. ł) 7 lat - porusza się podobnie do człowieka dorosłego m) 11-12 lat - dziecko opanowuje różnego rodzaju umiejętności sportowe (pływanie, jazda na łyżwach i nartach). Jazda na rowerku 3- i 2-kołowym. Drugi rok życia dzieci pchają przed siebie rowerek. W 3 lub 4-tym roku życia przy dobrych warunkach (możliwości uczenia się) każde dziecko potrafi jeździć na rowerku 3-kołowym. Około 6-tego roku życia, a czasami wcześniej dzieci dorastają do roweru 2-kołowego. Umiejętność tę wymagającą równowagi i sprawności lokomocyjnych dzieci osiągają po okresie od 6-ciu m-cy do roku ćwiczeń. Etapy rozwoju chwytania i manipulacji Manipulacja - zdolność chwytania i operowania przedmiotami ( traktowanie rąk jako narzędzi ) oparta jest o ruch chwytny. a) chwyt dowolny - 4,5 m. dz. usiłuje uchwycić przedmiot, kierując ku niemu obie ręce, nie jest w stanie utrzymać dłużej przedmiotu. b) chwyt dłoniowy - prosty - ok. 5,6 m. ż. dz. chwyta przedmiot, nakrywając go całą dłonią, kciuk nie bierze udziału. c) chwyt nożycowy - 7,8 m. ż. dz. posługuje się kciukiem ( ruchy przywodzenia i odwodzenia ). d) chwyt pęsetkowy - 9 m. - przeciwstawianie kciuka pozostałym palcom. e) chwyt szczypcowy - ok. 12 m. - chwyt związany z precyzyjnym trzymaniem małych przedmiotów. Sprawność samodzielnego jedzenia a) druga połowa I - roku - niemowlęta próbują trzymać butelkę, kubek, sięgają po łyżeczkę. b) 8 m. ż. - umieją trzymać włożoną do ust butelkę. c) 9 m. ż  - potrafią włożyć butelkę z powrotem do ust. d) 11, 12 m. ż. - niemowlę potrafi trzymać samodzielnie kubek i próbuje samodzielnie jeść łyżeczką. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz