To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Nawigacyjne wykorzystanie radaru: wnioski Wszystkie pomiary pozycji za pomocą radaru przeprowadziłem na statku „Nawion Scotia” za pomocą radaru Atlas Krupp 9600 TM. Wartości błędów obliczyłem posługując się następującymi wzorami: Błąd średni pozycji obserwowanej z namiaru i odległości: 2 2 ) 3 , 57 ( D N m dm M + ± = Błąd średni pozycji obserwowanej określonej z dwóch namiarów: 2 2 2 1 sin 3 , 57 d d m M N + ± = θ Błąd średni pozycji obserwowanej określonej z dwóch odległości: 2 2 2 1 sin 1 D D m m M + ± = θ Błąd średni pozycji obserwowanej określonej z trzech namiarów: 3 2 2 3 2 2 2 2 1 2 2 1 2 3 2 1 2 3 2 2 2 2 2 1 sin sin sin 3 , 57 θ θ θ d d d d d d d d d m M N + + + + ± = Błąd średni pozycji obserwowanej określonej z trzech odległości: 2 2 3 2 1 2 sin sin sin 3 θ θ θ + + ± = D m M gdzie: θ- różnica namiarów, d - odległość, mN - błąd średni pomiaru kąta, mD - błąd średni pomiaru odległości, Do obliczeń przyjąłem że średni błąd pomiaru kąta wynosi 1 °, a błąd średni pomiaru odległości zależy od zakresu i jest równy jego 1%. Na podstawie wykonanych pomiarów i obliczeń można wnioskować że wykorzystanie radaru jako systemu określania pozycji stanowi alternatywę dla systemu GPS jedynie w przypadku niewielkich zakresów (od 3 mil i poniżej). Wówczas dokładność pozycji jest rzędu kilkudziesięciu metrów. Za najbardziej dokładną metodę pomiarów można uznać pomiar 3 odległości zaś za najmniej dokładną namiar i odległość. Zaletą jednak tej metody jest szybkość jej wykonania oraz fakt ,że do określenia pozycji wystarcza tylko jeden obiekt. Z tych powodów na statku była to najczęściej stosowana metoda. Na dokładność pomiarów duży wpływ ma również dobór odpowiednich linii pozycyjnych (kąt przecięcia powinien być zbliżony do 90° w przypadku 2 linii oraz 120° dla 3 linii pozycyjnych). Duże znaczenie ma dobór odpowiednich obiektów ,które zapewniają wyraźne odbicie oraz możliwość szybkiej i łatwej identyfikacji na mapie. Przy wykonywaniu pozycji z 3 namiarów zauważyłem że przyrost dokładności jest niewspółmierny do ilości czasu i pracy włożonej w kreślenie trójkąta błędu w stosunku do pozycji z 2 namiarów. Stąd wniosek że ten sposób określania pozycji powinien być stosowany przy zakresach powyżej 12 mil. Wyższością pozycji określanych za pomocą radaru jest to że ich dokładność
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)