Nawigacyjne wykorzystanie radaru - Błąd pomiaru

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1183
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nawigacyjne wykorzystanie radaru - Błąd pomiaru - strona 1 Nawigacyjne wykorzystanie radaru - Błąd pomiaru - strona 2

Fragment notatki:

Nawigacyjne wykorzystanie radaru: wnioski        Wszystkie pomiary pozycji za pomocą radaru przeprowadziłem na statku  „Nawion Scotia” za pomocą radaru Atlas Krupp 9600 TM.  Wartości błędów obliczyłem posługując się następującymi wzorami: Błąd średni pozycji obserwowanej z namiaru i odległości: 2 2 ) 3 , 57 ( D N m dm M + ± = Błąd średni pozycji obserwowanej określonej z dwóch namiarów: 2 2 2 1 sin 3 , 57 d d m M N + ± = θ Błąd średni pozycji obserwowanej określonej z dwóch odległości: 2 2 2 1 sin 1 D D m m M + ± = θ Błąd średni pozycji obserwowanej określonej z trzech namiarów: 3 2 2 3 2 2 2 2 1 2 2 1 2 3 2 1 2 3 2 2 2 2 2 1 sin sin sin 3 , 57 θ θ θ d d d d d d d d d m M N + + + + ± = Błąd średni pozycji obserwowanej określonej z trzech odległości: 2 2 3 2 1 2 sin sin sin 3 θ θ θ + + ± = D m M gdzie: θ- różnica namiarów, d    - odległość, mN - błąd średni pomiaru kąta, mD - błąd średni pomiaru odległości,    Do obliczeń przyjąłem że średni błąd pomiaru kąta wynosi 1 °, a błąd  średni pomiaru odległości zależy od zakresu i jest równy jego 1%.     Na podstawie wykonanych pomiarów i obliczeń można wnioskować że  wykorzystanie radaru jako systemu określania pozycji stanowi alternatywę dla  systemu GPS jedynie w przypadku niewielkich zakresów (od 3 mil i poniżej).  Wówczas dokładność pozycji jest rzędu kilkudziesięciu metrów. Za najbardziej  dokładną metodę pomiarów można uznać pomiar 3 odległości zaś za najmniej  dokładną namiar i odległość. Zaletą jednak tej metody jest szybkość jej  wykonania oraz fakt ,że do określenia pozycji wystarcza tylko jeden obiekt. Z  tych powodów na statku była to najczęściej stosowana metoda.   Na dokładność pomiarów duży wpływ ma również dobór odpowiednich linii  pozycyjnych (kąt przecięcia powinien być zbliżony do 90° w przypadku 2 linii  oraz 120° dla 3 linii pozycyjnych). Duże znaczenie ma dobór odpowiednich  obiektów ,które zapewniają  wyraźne odbicie oraz możliwość szybkiej i łatwej  identyfikacji na mapie. Przy wykonywaniu pozycji z 3 namiarów zauważyłem że przyrost  dokładności jest niewspółmierny do ilości czasu i pracy włożonej w kreślenie  trójkąta błędu w stosunku do pozycji z 2 namiarów. Stąd wniosek że ten sposób  określania pozycji powinien być stosowany przy zakresach powyżej 12 mil. Wyższością pozycji określanych za pomocą radaru jest to że ich dokładność  ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz