To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Nauki teoretyczne ustalają związki między zjawiskami a nauki praktyczne mają tą wiedzę zastosować Pedagogika jest praktyczna, psychologia teoretyczna
Przewidują one przyszłość ale n. teoretyczne nie oceniają jej, praktyczne oceniają i formułują cele to powiązanie musi stanowić semantyczną całość: jeżeli… to …, aby…. należy…
Oceny:
Właściwe: gdy wypowiedź zawiera ocenę, nie ma sensu logicznego, są nieweryfikowalne (ani prawdziwe, ani fałszywe), są spoza nauki; wchodzą do pedagogiki ale nie należą do jej części naukowej
Utylitarne: są zdaniami w sensie logicznym, podlegają weryfikacji np.: prawdą jest to, że zastosowanie danej metody eliminuje frustrację a przez to agresję
Nauki praktyczne oceny utylitarne, nie zajmują się słusznością ocen dotyczących celów, nie mówią o tym co powinno być.
P = f(C,T)
Projekt jest funkcją celu i teorii
Pedagogika składa się z trzech części: Aksjologia pedagogiczna (dot. celu): zajmuje się formułowaniem celu wychowania, badaniem spójności i uzasadniania (część nienaukowa)
Teoria wychowania- ma badać sposoby/ warunki wywoływania zmian w psychice człowieka, bada skuteczność metod w określonych warunkach, badanie wartości w jakich dana metoda jest skuteczna, ma nawiązywać do metod znanych (część naukowa)
Technologia wychowania- łaczenie celu z teorią, dobieranie metod określanych przez teorię wychowania do celów określanych przez aksjologię (część nienaukowa)
Ostateczne zadanie: projektowanie działalności wychowawczej Zmiany w zachowaniu- zakłada się, że wraz z nimi zaszły zmiany w psychice= strukturze regulacyjnej
Zakłada się, że zawsze jest powiązanie między zachowaniem a psychiką
Określone stosowanie metod- wywołanie określonych zmian
1925- J.Watson
1956- behawioryzm popularny w Polsce, kult empirii
„O zastosowaniach teorii zachowania” Maleski - twierdzenia różnych nauk różnią się tylko stopniem ogólności, mogłaby istnieć jedna nauka o zachowaniu
Najważniejsze jest znać podstawowe mechanizmy psychologiczne leżące u podstaw zachowań ludzkich
Teoria zachowania- zespół twierdzeń o stałych, uniwersalnych zależnościach między elementami życia społecznego wyizolowanymi z całościowego kontekstu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)