To tylko jedna z 37 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
2012-01-18 1 Nauki o komunikowaniu Szkicownik pomocny do nauki Tylko do użytku wewnętrznego Komunikowanie to dynamiczny proces polegający na wymianie (tzn. wysyłaniu i odbieraniu) przekazów pomiędzy ludźmi w ramach określonych sytuacji lub kontekstu. Perspektywy poznawcze Obiektywna Subiektywna Cele Tworzenie teorii umożliwiających zrozumienie przyczyn zachowań komunikacyjnych. Określanie znaczenia danego zachowania w kontekście społecznym i kulturowym. Sposoby poznania Istnieje obiektywna rzeczywistość, która może zostać opisana przez dobrą teorię. Prawda jest subiektywna, znaczenie jest interpretowalne. Nie można oddzielić poznającego od poznawanego. Natura ludzka Determinizm – podkreślanie sił, które kształtują ludzkie zachowanie. Wolna wola – podkreślanie roli świadomości w podejmowanych przez jednostki decyzjach. Wartości Obiektywizm – wartości badacza nie powinny zmieniać obserwowanej rzeczywistości. Subiektywizm – wiedza nigdy nie jest neutralna moralnie. Użyteczno ść wiedzy Tworzenie uniwersalnych praw ludzkiego zachowania odnoszących się do różnych sytuacji (jedno dla wielu). Teoria – narzędzie interpretacji tekstów mówionych, pisanych i zachowań niewerbalnych celem zbudowania sieci znaczeniowej, tworzącej egzystencję. Przeglądowa mapa tradycji teorii komunikacji Robert Craig wyróżnił tradycję: retoryczną, semiotyczną, fenomenologiczną, cybernetyczną, socjopsychologiczną, socjokulturową krytyczną. 2012-01-18 2 Podstawowe koncepcje w teorii komunikacji Wykład 2 4.10 Trzy rodzaje czynności biologiczne (naturalne) związane z funkcjonowaniem ludzkiego organizmu, techniczne (rzeczowe) służące przekształcaniu ludzkiego środowiska, ekspresywne (symboliczne) umożliwiające wyrażanie myśli i emocji. (Antropolog Edmund Leach) Pytania: Komunikowanie jako czynność ekspresywna? Każda czynność ma aspekt komunikowania? (np. gotowanie) Komunikowanie jest „rodzajem kontaktu nawiązanego za pomocą zmysłów, bądź także specjalnie do tego przystosowanych narzędzi (środków komunikowania), między co najmniej dwiema osobami, z których jedna (nadawca) przekazuje drugiej (odbiorcy) za pomocą zrozumiałych dla nich obu znaków pewne treści pojęciowe lub emocje z zamiarem wywołania u odbiorcy określonych reakcji”.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)