Nauka o grzechu pierworodnym

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 1358
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauka o grzechu pierworodnym - strona 1 Nauka o grzechu pierworodnym - strona 2

Fragment notatki:

nauka o grzechu pierworodnym Pojęcie grzechu pierworodnego Pierwszy grzech człowieka polegał na tym, że człowiek kuszony przez diabła, przestał ufać Stwórcy i nadużywając swojej wolności okazał nieposłuszeństwo przykazaniu Bożemu. Popełniając ten grzech, człowiek przedłożył siebie nad Boga, a przez to wzgardził Bogiem. Człowiek zapragnął być „jak Bóg”. Konsekwencją tego nieposłuszeństwa jest zapowiedź Boga, że : „człowiek wróci do ziemi, z której został wzięty”(Rdz 3,19). Dlaczego grzech Adama jest grzechem wszystkich jego potomków? Jedność całego rodzaju ludzkiego począwszy od Adama łączy ciało ludzkie. Przez tę jedność ciała wszyscy ludzie są uwikłani w grzech Adama. Adam i Ewa popełnili grzech osobisty, ale ten grzech dotyka natury ludzkiej, którą pierwsi rodzice będą przekazywać. Grzech będzie przekazywany przez zrodzenie. Każde nowe życie ludzkie od tego momentu ma przekazywaną naturę ludzką pozbawioną pierwotnej świętości i sprawiedliwości. Natura ludzka jest zraniona w swoich siłach naturalnych, poddana niewiedzy, cierpieniu, władzy śmierci oraz skłonna do grzechu. Grzech pierworodny jest stanem a nie aktem działania. Chociaż grzech pierworodny jest grzechem własnym każdego człowieka, to jednak w żadnym potomku nie ma on charakteru winy osobistej. Podstawy biblijne (Stary i Nowy Testament) Doświadczenie zła i grzechu w Izraelu jest punktem wyjścia dla opowiadania z księgi Rodzaju. Autor natchniony ujawnia i wyjaśnia stan ciągłego porzucania przykazań Bożych przez naród wybrany. Po przekroczeniu Bożego przykazania, Bóg ogłasza swój wyrok: kobieta zostaje skazana na bóle rodzenia i na poddanie mężowi, mężczyzna został ukarany trudem pracy. Obydwoje zostają usunięcie raju i odsunięci od drzewa życia. Księga Rodzaju zwraca uwagę o pewnej wrodzonej przewrotności w sercu człowieka, pewnej skłonności do zła już od najmłodszych lat. (Rdz 6,5). Zło jest rozpowszechnione na ziemi, mimo że skłonność ku niemu nie jest nieprzezwyciężalna. Sprawiedliwi jak Noe potrafią oprzeć się złu (Rdz 6,8). Izajasz stwierdza zatwardziałość serca Narodu Wybranego i przewrotność ich serca. (Iz 6,10). Prorok Jeremiasz mówi o wszystkich ludach dotkniętych deprawacją serca(Jer 9,25). Nie ma na ziemi człowieka sprawiedliwego, który by nie zgrzeszył. (1 Krl 8,46). Psalm 51 stwierdza: oto zrodzony jestem w przewinieniu i w grzechu poczęła mnie matka. Sytuacja grzechu z pokolenia na pokolenie. Grzesznik nie może pozostawać w obliczu Boga, gdyż grozi mu śmierć (Wj 19,21;33,20). Wszyscy bez różnicy są grzesznikami przed Panem. Stary Testament ukazuje powszechną sytuację grzechu, wspólną wszystkim ludziom. Na początku istniało przekonanie że synowie ponoszą konsekwencje win swoich ojców i uczestniczą w ich grzechach. Prorocy starają się skorygować to pojmowanie. Ojcowie nie poniosą śmierci za winy swoich synów ani synowie za winy ojców. Każdy umrze za swój grzech.(2Krl 14,6). Według sprawiedliwości Bożej każdy otrzyma zapłatę za własne czyny.

(…)

… Kościoła Synod w Kartaginie (418) potępił błędy Pelagiusza, który uważał że człowiek jest w stanie osiągnąć zbawienie o własnych siłach. Każdy człowiek rodzi się w stanie jakim był Adam przed grzechem. Grzech Adama był tylko złym przykładem i nie ma wpływu na jego potomstwo. Sobór Trydencki wypowiedział się w sprawie nauki o usprawiedliwieniu. Sobór stwierdził że istotna kondycja człowieka zmieniła…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz