WYKŁAD 2 STATUS NAUKI ADMINISTRACJI
Administracja → zjawisko społeczne, na które składają się trzy elementy: fakty, normy i wartości. Nauki o administracji są więc naukami społecznymi.
Trójpodział nauk o administracji - XIX w. L. von Stein [→ ten sam obiekt (administracja), różne aspekty badania]:
nauka administracji
nauka prawa administracyjnego
nauka polityki administracji
Odpowiednio trzy aspekty badania administracji:
element faktyczny (ludzie pracujący w administracji)
element normatywny (normy)
element aksjologiczny (zbiór wartości realizowanych przez ludzi)
Nauka administracji → bada to, co faktyczne (fizyczne, realne, namacalne) (suma osób i rzeczy). Warunki uznania jakiejś refleksji za naukę: jej przedmiot, swoistość metod oraz cele. Przedmiot badania nauki administracji → obiekty o charakterze fizycznym. Metoda badania w nauce administracji → brak swoistej, przede wszystkim empiryczna i indukcyjna. Cele nauki administracji:
badanie dla zdobycia wiedzy o funkcjonowaniu struktur
na gruncie w/w formułowanie twierdzeń
formułowanie postulatów dotyczących usprawnienia administracji.
[dedukcja - stawiamy tezę i ją udowadniamy; indukcja - najpierw badamy, a potem kształtujemy tezę]
Nauka prawa administracyjnego → przedmiotem badania są normy postępowania o szczególnych cechach (→ abstrakcyjne i generalne), wynikające z przepisów prawa. Przy tym to, co fizyczne zawsze mieści się w normie.
Nauka polityki administracji → bada wartości (cele, zadania, funkcje); opisuje wartości, dla których administracja jest powołana, w jaki sposób rozstrzygać konflikty między nimi itd. Podobnie jak normy, wartości są również projekcją (powstają w umyśle).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)