Nauczanie-ogniwa procesu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1680
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauczanie-ogniwa procesu - strona 1 Nauczanie-ogniwa procesu - strona 2 Nauczanie-ogniwa procesu - strona 3

Fragment notatki:


Ogniwa procesu nauczania : Tworzenie ładu zewnętrznego i wewnętrznego, czyli stworzenie uczącemu się warunków sprzyjających uczeniu się.
Zapoznawanie z faktami.
Kształtowanie pojęć - uogólnianie nowego materiału.
Wiązanie teorii z praktyką.
Kształtowanie umiejętności i nawyków.
Utrwalanie wiadomości i umiejętności.
Kontrola i ocena wyników nauczania
nawyk czuciowo-ruchowy - zharmonizowany ciąg ruchów będący skutkiem nabytych umiejętności, celowy, pozwalający osiągnąć cel z optymalną sprawnością, odporny na zaburzenia i giętki (…) często w stanie nieświadomości wtórnej [Czajkowski, 1994].
umiejętność - możliwość doprowadzenia do osiągnięcia wyniku końcowego z największą pewnością, najmniejszym wydatkiem energii lub w jak najkrótszym czasie. umiejętność ruchowa - umiejętność, w której podstawą sukcesu końcowego jest składnik ruchowy. [Schmidt, 1991
Zasady nauczania Systematyczności,
Wiązania teorii z praktyką,
Poglądowości,
Świadomości i aktywności uczniów w nauczaniu,
Stopniowania trudności,
Trwałości wyników nauczania
Upodobnienia procesu uczenia się-nauczania do badania naukowego.
Samodzielności w myśleniu i działaniu.
Współdziałania z innymi.
Indywidualizacji.
Powiązania przedmiotów teoretycznych z aktualną praktyką.
Przenoszenia (transferu) wiedzy, nawyków i umiejętności.
Zasady nauczania -Nauczający kieruje lekcją i odpowiada za nią; sprawuje on funkcję kierowniczą w stosunku do uczącego się.
-Najskuteczniejszy jest taki styl nauczania, który uruchamia proces uczenia się przewidzianych wiadomości czy umiejętności.
-Nauczanie wymaga dyscypliny
-Nauczający powinien wykorzystywać inteligencję uczącego się.
-Nauczanie polega na stawianiu przez nauczającego kolejnych zadań; czynności wykonywane przez uczącego się zależą od rodzaju tych zadań.
-Każde zachowanie nauczającego wywołuje skutki wychowawcze, nawet niezamierzone.
-Błędy popełniane w trakcie uczenia się powinny być prostowane, a ich przyczyny usuwane.
-Osobowość każdego nauczającego jest niepowtarzalnym połączeniem różnych cech; nie należy więc jedynie naśladować dobrych pedagogów, lecz dążyć do ukształtowania swojej własnej osobowości, wykorzystującej zalety i tłumiącej wady.
Zasady nauczania - nauczanie bierne- Autorytet prowadzącego
Metody nauczania : Metody oglądowe (tablice, filmy, modele, plansze, mapy, wykresy), wykorzystujące głównie pierwszy układ sygnałów.


(…)

…; nie należy więc jedynie naśladować dobrych pedagogów, lecz dążyć do ukształtowania swojej własnej osobowości, wykorzystującej zalety i tłumiącej wady.
Zasady nauczania - nauczanie bierne-Autorytet prowadzącego
Metody nauczania :
Metody oglądowe (tablice, filmy, modele, plansze, mapy, wykresy), wykorzystujące głównie pierwszy układ sygnałów.
Metody słowne (wykład, opis, pogadanka, dyskusja, wykorzystanie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz