To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ogniwa procesu nauczania : Tworzenie ładu zewnętrznego i wewnętrznego, czyli stworzenie uczącemu się warunków sprzyjających uczeniu się.
Zapoznawanie z faktami.
Kształtowanie pojęć - uogólnianie nowego materiału.
Wiązanie teorii z praktyką.
Kształtowanie umiejętności i nawyków.
Utrwalanie wiadomości i umiejętności.
Kontrola i ocena wyników nauczania
nawyk czuciowo-ruchowy - zharmonizowany ciąg ruchów będący skutkiem nabytych umiejętności, celowy, pozwalający osiągnąć cel z optymalną sprawnością, odporny na zaburzenia i giętki (…) często w stanie nieświadomości wtórnej [Czajkowski, 1994].
umiejętność - możliwość doprowadzenia do osiągnięcia wyniku końcowego z największą pewnością, najmniejszym wydatkiem energii lub w jak najkrótszym czasie. umiejętność ruchowa - umiejętność, w której podstawą sukcesu końcowego jest składnik ruchowy. [Schmidt, 1991
Zasady nauczania Systematyczności,
Wiązania teorii z praktyką,
Poglądowości,
Świadomości i aktywności uczniów w nauczaniu,
Stopniowania trudności,
Trwałości wyników nauczania
Upodobnienia procesu uczenia się-nauczania do badania naukowego.
Samodzielności w myśleniu i działaniu.
Współdziałania z innymi.
Indywidualizacji.
Powiązania przedmiotów teoretycznych z aktualną praktyką.
Przenoszenia (transferu) wiedzy, nawyków i umiejętności.
Zasady nauczania -Nauczający kieruje lekcją i odpowiada za nią; sprawuje on funkcję kierowniczą w stosunku do uczącego się.
-Najskuteczniejszy jest taki styl nauczania, który uruchamia proces uczenia się przewidzianych wiadomości czy umiejętności.
-Nauczanie wymaga dyscypliny
-Nauczający powinien wykorzystywać inteligencję uczącego się.
-Nauczanie polega na stawianiu przez nauczającego kolejnych zadań; czynności wykonywane przez uczącego się zależą od rodzaju tych zadań.
-Każde zachowanie nauczającego wywołuje skutki wychowawcze, nawet niezamierzone.
-Błędy popełniane w trakcie uczenia się powinny być prostowane, a ich przyczyny usuwane.
-Osobowość każdego nauczającego jest niepowtarzalnym połączeniem różnych cech; nie należy więc jedynie naśladować dobrych pedagogów, lecz dążyć do ukształtowania swojej własnej osobowości, wykorzystującej zalety i tłumiącej wady.
Zasady nauczania - nauczanie bierne- Autorytet prowadzącego
Metody nauczania : Metody oglądowe (tablice, filmy, modele, plansze, mapy, wykresy), wykorzystujące głównie pierwszy układ sygnałów.
(…)
…; nie należy więc jedynie naśladować dobrych pedagogów, lecz dążyć do ukształtowania swojej własnej osobowości, wykorzystującej zalety i tłumiącej wady.
Zasady nauczania - nauczanie bierne-Autorytet prowadzącego
Metody nauczania :
Metody oglądowe (tablice, filmy, modele, plansze, mapy, wykresy), wykorzystujące głównie pierwszy układ sygnałów.
Metody słowne (wykład, opis, pogadanka, dyskusja, wykorzystanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)