NASTAWIENIE DO PRACY W ZESPOLE Typy psychologiczne : 1. Zorientowani na zadania (task-oriented) - samowystarczalni, zdolni, zamknięci, agresywni, lubią współzawodnictwo, niezależni 2. Zorientowani na siebie (self oriented) - niezgodni, dogmatyczni, agresywni, zamknięci, lubią współzawodnictwo, zazdrośni 3.Zorientowani na interakcję (interaction-oriented) - nieagresywni, niewielka potrzeba autonomii, indywidualnych osiągnięć, pomocni, przyjazni. Os. typ 1-efektywne, gdy pracują sami. Zesp złożony z 1może być nieefektywny. Lepsze wyniki -zespoły złożone z 3. Typ 1 i 2 może być efektywny w zespole, o ile jest odpowiednio motywowany przez kierownictwo. 3 są konieczne w fazie wstępnej wymagającej intensywnej interakcji z klientem.
OSOBOWOŚCI W ZESPOLE TYP
CECHY
JAK SE RADZIĆ
Urojony
przywódca
Wydaje mu się, że dziś kieruje projektem, jutro zacznie rządzić całą firmą.
Ten człowiek naprawdę chce rządzić - ale nie wie jak. Daj mu szansę. Niech poprowadzi zebranie zesp, zorganizuje następny etap prac, naucz go uprzejmego wydawania poleceń.
Mysz
Boi się samodzielnych działań, nic nie zrobi bez twojego bezp polecenia. Ze strachu przed katastrofalna pomyłką wymaga od ciebie ciągłego nadzoru.
zachęcać do wzięcia spraw w swoje ręce. Powiedz jej, że wierzysz, iż wykona przydzielone zadania. Jeśli popełni błąd, przeanalizujcie go wspólnie - nabierze pewności siebie
Ulubiony
wujek lub
ciocia
Biurowy dowcipniś. Wygłupia się, opowiada kawały i zabawne historyjki, robi innym psikusy. Jest zabawny, ale marnuje dużo czasu
Zazwyczaj ma za mało pracy i wydaje mu się, że inni też się nudzą. Spróbuj dołożyć mu obowiązków. Jak to nie pomoże, zwróć uwagę, że jego występy nie zawsze są potrzebne.
Eksperymentator
Uwielbia emocje, szczęśliwy mogąc sprawdzić co się stanie, gdy zrobi coś nietypowego. Może ma duże doświadczenie, ale jest zbyt pewny siebie, jego wyczyny nie zawsze są przemyślane
Podtrzymuj jego entuzjazm, ale powstrzymuj od podejmowania natychmiastowych działań, bez
rozważenia ich skutków. Tacy ludzie są bystrzy i przydają się w zesp, ale wymagają nadzoru.
Ponurak
Nie obchodzi go projekt, uważa, że wasza technologia jest do niczego. Robi sobie 20 min.przerwy na kawę.
Zacznij od oswojenia go, poinformuj przełożonych o wynikach jego pracy. To sprawi, że poczuje większą odpowiedzialność. I poproś, żeby się uśmiechnął. PROFILE OSOBOWOŚCI DISC: • osoby dominujące (dominance) - Podkreśla : Kształtowanie otoczenia poprzez zwalczanie oponentów i podejmowanie wyzwań. Skłonności: Osiąganie natychmiastowych wyników , podejmowanie działań, akceptowanie wyzwań, podejmowanie szybkich decyzji.
(…)
… w fkcjach niższego rzędu i jej nośnikach. 4. Wybrać takie fkcje niższego rzędu i odpowiadające im nośniki, przy których w stopniu najwyższym wzrasta stopień lub maleje koszt spełniania fkcji podst. MET KRUSZENIA - odrzucenie (zakwestionowanie) stanu istniejącego i próba opracowania całkowicie nowego rozwiązania. Jest to technika, która stanowi odwrotność burzy mózgów. Wywodzi się z założenia…
…, procesy, źródła energii, miejsce? Inne rozwiązania? Inny ton głosu? • Zreorganizować? Zmienić składniki? Przyjąć inne modele? Ustawić elementy w innej kolejności? Zmienić sekwencję? Zamienić miejscami przyczynę i skutek? Zmienić wygląd? Zmienić efekt?
• Odwrócić? Postawić pozytyw i negatyw? Rozważyć przeciwieństwo? Przekręcić to? Postawić do góry nogami? Odwrócić role? Zmienić pozycję działających osób…
… praktycznego zastosowania z poprzedniego etapu 8. Nowy pkt widzenia - znalezienie innego sposobu patrzenia na problem. MET GORDONA - Nowatorska modyfikacja klasycznej formuły burzy mózgów opracowana przez W.Gordona we współpr z gr konsultantów A.D. Little`a (nazywana też„wariantem Gordona -Little`a). Gordon zaproponował unikanie wyjawiania istoty problemu wymagającego rozwiązania na wstępnym etapie met. Temat dyskusji wybierany jest w zależności od problemu, lecz tylko animator dyskusji zna dobrze rozwiązywany problem. Zabieg ten wprowadził autor, aby zapobiec zjawisku redukowania twórczego zaangażowania uczestników burzy mózgów po przedstawieniu przez nich idealnych lub oczywistych - ich zdaniem - rozwiązań. Osoba prowadząca ukierunkowuje uwagę grupy na istotę lub zasadę organizującą dany problem.MET…
…, schematów. MET SYTUACYJNA(case study) - wczucie się w sytuację na podst szczegółowego opisu danego przypadku, utożsamianiem się z sytuacją. MET DELFICKA - zbieranie opinii różnych osób na temat danego problemu, następnie analiza statystyczna wyrażonych opinii. Składa się z przeprowadzenia badań ankietowych w 2 lub więcej rundach, przy czym w kolejnych rundach wykorzystywane są wyniki prac rund…
… im w ten sposób porozumiewanie się miedzy sobą. Zajmują oni stanowisko co do wyników każdej fazy podając przyczyny dla których zgadzają się z nimi lub nie. Każda kolejna faza prowadzi do uzyskania coraz większej zbieżności szacunków i propozycji. W analizie wyników wykorzystuje się szereg technik analitycznych, głównie o charakterze statystycznym takich jak mediana czy rozstęp międzykwartylowy.
GRA ZE SŁOWAMI - Język ma własna strukturę, niezależną od struktury samej realności. W tej met należy skruszyć słowo opisujące obiekt. Do tego celu używa się rozmaitych środków: badanie entymologii słowa, języków pokrewnych, ewolucji słowa, studiowanie znaczeń, analiza podobieństw fonetycznych, poszukiwanie synonimów. Stosuje się również mieszanie sylab, grę słów, kalambury oraz gry półsłówek. Należy stworzyć nowe słowa określające stary…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)