To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Naprawa i wzmacnianie mostów drewnianych
Uwagi wstępne
Przy projektowaniu wzmocnień konstrukcji mostów drewnianych i pracach remontowych trzeba zawsze mieć na uwadze fakt, że wzmacniana konstrukcja pracuje pod obciążeniem użytkowym i że w jej węzłach i stykach następują pewne przemieszczenia i odkształcenia [29]. Dlatego wszystkie nowe elementy wzmocnienia wprowadza się po odciążeniu konstrukcji i po tymczasowym podparciu słupami, klinami i dźwignikami. Jeżeli tych prac nie można wykonać, to wzmocnienie konstrukcji należy przeprowadzać w okresie, gdy nie podlega ona obciążeniu zmiennemu.
W celu odciążenia konstrukcji stosuje się dodatkowe podpory. Wzmacniając dźwigary należy ustawić pełne podpory pod dolnym pasem w miejscach usytuowania żeber usztywniających. W konstrukcjach kratowych zaleca się doprowadzenie podpór do górnego pasa w węzłach. Jeżeli są trudności przy podparciu węzłów pasa górnego, to można podpierać konstrukcję pod węzłami pasa dolnego, z tym, że koniecznie jest usztywnienie konstrukcji w kierunku prostopadłym do jej płaszczyzny. Ponadto przy tego rodzaju podparciu konieczne jest sprawdzenie wartości i znaków sił w prętach kratownicy, które mogą się zmieniać wskutek wprowadzenia nowych podpór. Zaleca się przy tym wzmocnienie wiotkich elementów kraty w nowych punktach podparcia.
We wszystkich przypadkach należy zapewnić prawidłowe przekazywanie obciążenia z dźwigarów na nowe podpory. Uzyskuje się to dzięki wprowadzeniu klinów lub dźwigników. Przy słupach pojedynczych lepiej jest klinować je u podstawy, a przy złożonych - na głowicy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)