N. Frye - Mit, fikcja, przemieszczenie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 686
Wyświetleń: 1393
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
N. Frye - Mit, fikcja, przemieszczenie - strona 1

Fragment notatki:


27.a N. Frye: Mit, fikcja, przemieszczenie Literatura dzieli się na 1) fikcjonalną - utwory posiadające wątek fabularny i postacie fikcyjne 2) literaturę tematyczną - jedyne postacie w niej to autor i odbiorca - tu zalicza się poezja liryczna, esej, poezja dydaktyczna.
Mit jako pewien typ opowieści: w bezpośrednim odbiorze literatury ciągłość stanowi centrum zainteresowania, potem centrum uwagi zmierza do ogólnej orientacji „o czym dzieło było” - czyli do tematu. Temat - 1) przedmiot, 2) tłumaczenie alegoryczne, 3) mythos - fabuła;
fabuła - całość wydarzeń, manifestacja tematu. Mythos - sekwencja wydarzeń, które przykuwają naszą uwagę;
rozpoznanie wyraża się często symbolem, przez przedmiot o właściwościach emblematu. Moment rozpoznania, to moment identyfikacji, w którym wychodzi na jaw ukryta prawda o kimś / czymś;
wyobraźnia - zdolność działająca na zasadzie asocjacji, w sztuce - czynnik planujący i konstruktywny w procesie tworzenia. Warunek prawdopodobieństwa w dziele ogranicza wyobraźnię, zmuszając ją jednocześnie do giętkości;
mit - pewien typ opowieści - opowieść, której główne postacie to bogowie i istoty o nadludzkiej mocy. Rzadko jest osadzona w historii - akcja ponad lub przed zwykłym czasem, abstrakcyjna opowieść - wzorzec. Nie ma potrzeby stwarzania pozorów prawdopodobieństwa / logicznej motywacji;
mity w odróżnieniu od bajek ludowych mają charakter poważny - wierzy się, że się kiedyś zdarzyły, albo że coś wyjaśniają;
bajki ludowe) operują uszeregowanymi motywami; w mitach - tendencja do łączenia się w grupy i tworzenia większych całości;
mity - skarbnica tradycji;
mit to jedna z form sztuki słowa, należy do świata sztuki;
każda mitologia chce zarysować obraz całego wszechświata. Może się rozwijać przez narastanie / odrzucanie niepotrzebnych materiałów;
mit sprowadza naturę do form ludzkich w myśl 2 zasad pojęciowych - analogii i tożsamości (w tym przypadku np. „bóg-słońce”);
mit - alegoria w nauce, religii, moralności - wyjaśnianie obrzędów, przykłady;
gdy mit zatraca związek z wiarą, staje się tworzywem literackim;
mitologia - matryca dla literatury;
czasem realizm chce uproszczenia języka i odrzucenia powiązań z mitem - rezultatem może być rekonstrukcja mitu - to mitologizowanie - to przemieszczenie;
literatura - ramy dla dzieła. Mitologia - ramy dla mitu;
wszystko, co w literaturze ma kształt, ma kształt mityczny.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz