2) Pierwociny MP znajdują się w mitach religijnych, znajdują także swoje odbicie w sposobie interpretacji ówczesnego świata, znajdują one również odzwierciedlenie w bóstwach, a także w sztuce Obserwacja narodzin człowieka i śmierci, powstaje refleksja, może być przyczynkiem do MP. Obserwacja i interpretacja zmian nocy i dnia, okresowe odradzanie się przyrody, zmiany por roku – pozwalało to człowiekowi zrozumieć i uchwycić sens zmiany czasu. Niepewność losu człowieka, który stawał wobec siły nieogarniętej przyrody, która przynosi korzyści bądź straty, niezależnie od człowieka, powodowało bezsilność człowieka. Personifikacja jako częste zjawisko ówczesnej MP, prowadziło to do pewnych zjawisk które można nazwać zjawiskami antropomorfizmu. Skala tych zjawisk powodowała również swoistą kwantyfikację (na ludzi dobrych i złych, ofiara i przebaczenie, ocena postępów człowieka). Był to niewątpliwie element zależności, określany jako miano relacji świadomości człowieka, a ten element wiódł do rozróżnienia mocy dobrej i złej. Stąd już tylko kolejny krok nazywany wartościowaniem, któ®e mówiło o sprawiedliwych bogach, mówiło również o sprawiedliwych władcach i ustrojach i ich przeciwieństwach, to wiodło do MP i elementów oceny polityki. Pojawia się element tradycji, który miał swoisty wpływ na kształtowanie MP, jeśli nie pośrednio to bezpośrednio. Ludy starożytnego wschodu zdobyły szereg ważnych umiejętności, które miały wpływ na MP (irygacja pól, znajomość budownictwa, sztuka utrwalania myśli znakami). Kształtowała się również koncepcja władzy panującego. Kontrolował on siły przyrody i przekazywał wyroki niebios, można tego władcę scharakteryzować, otaczał się świętością, daleki był od swoich poddanych. Od ludu oddzielała go warstwa kapłanów. Był tajemniczy, wielokrotnie uznawany był za świętego. Był władca niedostępny. Dla ludów koczowniczych władca dzielił trudy ludu, dlatego autorytet wynikał z przedsiębiorczości, sukcesów wojennych i dobroci. Częste wojny narzucały ludom osiadłym do doskonalenia zbrojnego, wojna niesie za sobą postęp techniczny. W kręgu cywilizacji i ludów starożytnego wschodu zrodziła się MP, ponieważ splecione wszystkie w/w czynniki wyprzedziły myśl społeczną. Tam rodziły się pierwsze doktryny
(…)
… że władza wyraża wole bóstwa, jest
jego namiestnikiem.
Teoria egocentryczna, teoria fatalistyczna, teoria silnego państwa w dorzeczu dużych rzek
(często uznawane za boga)
Rola starożytnych kapłanów była bardzo duża.
Ziema stanowiła własność władcy lub wspólnot. Koncentracja ziem powodowała problem w
postaci pracy najemnej niewolników. Czynnik despotyzmu, władza należał do władcy,
którego pozycje wzmacniała…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)