To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
zajęcia nr 4 Refleksja polityczna starożytnych Chin „Polityka to królewska sztuka wzajemnego przenikania się umysłów” 1) Władze cesarskie nawiązywały do sił przyrodniczych (np. ministerstwo nieba – kierowało najważniejszymi sprawami państwa, gdyż niebo przykrywa wszystko); ministerstwo ziemi – zajmowało się skarbem, edukacją, gdyż ziemia żywi i wychowuje; ministerstwo wiosny – odpowiadało za rytuał i ceremonie, gdyż wiosna odpowiada za powrót do życia co łączy się z obrzędowością i uroczystościami; ministerstwo lata – sprawowało nadzór nad armią, gdyż ta pora roku symbolizuje żar dyscyplin; ministerstwo jesieni – zajmowało się wymiarem sprawiedliwości – gdyż to jest czas zbierania tego, co było zasiania oraz czas przebierania ziaren; ministerstwo zimy – kierowało robotami publicznymi, między innymi budową grobli i spichrzy, gdyż zimą człowiek ma czas oddać się pracy dla państwa. 2) Wizji chińskiej dominuje idea porządku. W ich mniemaniu ten porządek miał wprowadzać władca. Miał on wprowadzać pokój i harmonię. Kreślił go w Wielkim Planie. Ten ustrój ukształtował się w czasach dynasti CHOU (Lao-Cy – uważa się go za prekursora taoizmu; Konfucjusz i jego szkoły – idealizacja przeszłości; Mo-Tsi – wszechogarniająca miłość; Jung- Czu i szkoła prawników – silna władza wykonawcza) 3) Lao-Cy – „stary mistrz” (sfera aktywności: 605-585 p.n.e.) – z wykształcenia był bibliotekarzem, prowadził spokojne życie; zajmował się analizą zachowanych przekazów źródłowych; znał się z Konfucjusz, z którym utrzymywał kontakty; porzucił zawód bibliotekarza i udał się na bezludzie; tao – naczelna zasada wszechświata, druga mówi o cnocie. Taoizm przenika myśl, iż tylko wstrzymywanie się od jakiejkolwiek aktywności przynosi człowiekowi szczęście i spokój (WuWeng). Wyzbycie się wszelkich pragnień, a także kultury i instytucji prawnych, tworów ludzkiej cywilizacji ma się stać przesłanką niezależnego życia. Droga do Tao, rozpatrywana jaka rzecz doskonała, nadzmysłowa, wieść miała poprzez wstrzymanie się od wszelkiej aktywności. Zbliżanie się do Tao to osiągnięcie najdoskonalszego stanu. Właściwa droga do Tao pojawia się sama, nie można jej zbudować moralnym doskonaleniem się. Wynikać to miało z podstawowej dyrektywy Lao, czyli niedziałania. Człowiek ma cechy wyróżniające się (miłość w stosunku do innych, umiarkowanie, oszczędność, skromność). Istotę świata można poznać dzięki kompletacji, dzięki odrzuceniu zmysłowego poznania, im mniej dostrzega tym mniej wie. Mędrcem jest
(…)
… i
szlachetny.
Ta postawa programowo zakłada bierność i nie promuje aktywności politycznej. Państwo i
instytucje były czymś sztucznym. Doktrynę tę przenika krytyka przemocy. Państwo idealne
miało mieć małą liczbę ludzi. Pozbawione instytucji, armii.
4) Konfucjusz – (ur. 551 – w środowisku urzędniczym) – sposobił się do wiedzy urzędniczej.
Swoją myśl przedstawił w dziele „Kanon konfucjański”. Najwięcej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)