Refleksja polityczna starożytnych Chin

Nasza ocena:

5
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1708
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Refleksja polityczna starożytnych Chin - strona 1 Refleksja polityczna starożytnych Chin - strona 2

Fragment notatki:


zajęcia nr 4 Refleksja polityczna starożytnych Chin „Polityka to królewska sztuka wzajemnego przenikania się umysłów” 1) Władze cesarskie nawiązywały do sił przyrodniczych (np. ministerstwo nieba – kierowało  najważniejszymi sprawami państwa, gdyż niebo przykrywa wszystko); ministerstwo ziemi –  zajmowało się skarbem, edukacją, gdyż ziemia żywi i wychowuje; ministerstwo wiosny –  odpowiadało za rytuał i ceremonie, gdyż wiosna odpowiada za powrót do życia co łączy się z  obrzędowością  i uroczystościami; ministerstwo lata – sprawowało nadzór nad armią, gdyż ta  pora roku symbolizuje żar dyscyplin;   ministerstwo jesieni – zajmowało się wymiarem  sprawiedliwości – gdyż to jest czas zbierania tego, co było zasiania oraz czas przebierania  ziaren; ministerstwo zimy – kierowało robotami publicznymi, między innymi budową grobli i  spichrzy, gdyż zimą człowiek ma czas oddać się pracy dla państwa. 2) Wizji chińskiej dominuje idea porządku. W ich mniemaniu ten porządek miał wprowadzać  władca. Miał on wprowadzać pokój i harmonię. Kreślił go w Wielkim Planie. Ten ustrój  ukształtował się w czasach dynasti  CHOU (Lao-Cy – uważa się go za prekursora taoizmu;  Konfucjusz i jego szkoły – idealizacja przeszłości; Mo-Tsi – wszechogarniająca miłość; Jung- Czu i szkoła prawników – silna władza wykonawcza) 3) Lao-Cy – „stary mistrz” (sfera aktywności: 605-585 p.n.e.) – z wykształcenia był  bibliotekarzem, prowadził spokojne życie; zajmował się analizą zachowanych przekazów  źródłowych; znał się z Konfucjusz, z którym utrzymywał kontakty; porzucił zawód  bibliotekarza i udał się na bezludzie; tao – naczelna zasada wszechświata, druga mówi o  cnocie. Taoizm przenika myśl, iż tylko wstrzymywanie się od jakiejkolwiek aktywności  przynosi człowiekowi szczęście i spokój (WuWeng). Wyzbycie się wszelkich pragnień, a także  kultury i instytucji prawnych, tworów ludzkiej cywilizacji ma się stać przesłanką niezależnego  życia. Droga do Tao, rozpatrywana jaka rzecz doskonała, nadzmysłowa, wieść miała poprzez  wstrzymanie się od wszelkiej aktywności. Zbliżanie się do Tao to osiągnięcie  najdoskonalszego stanu. Właściwa droga do Tao pojawia się sama, nie można jej zbudować  moralnym doskonaleniem się. Wynikać to miało z podstawowej dyrektywy Lao, czyli  niedziałania. Człowiek ma cechy wyróżniające się (miłość w stosunku do innych,  umiarkowanie, oszczędność, skromność). Istotę świata można poznać dzięki kompletacji,  dzięki odrzuceniu zmysłowego poznania, im mniej dostrzega tym mniej wie. Mędrcem jest 

(…)

… i
szlachetny.
Ta postawa programowo zakłada bierność i nie promuje aktywności politycznej. Państwo i
instytucje były czymś sztucznym. Doktrynę tę przenika krytyka przemocy. Państwo idealne
miało mieć małą liczbę ludzi. Pozbawione instytucji, armii.
4) Konfucjusz – (ur. 551 – w środowisku urzędniczym) – sposobił się do wiedzy urzędniczej.
Swoją myśl przedstawił w dziele „Kanon konfucjański”. Najwięcej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz