Myśl polityczna idealizmu niemieckiego

Nasza ocena:

5
Pobrań: 147
Wyświetleń: 798
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Myśl polityczna idealizmu niemieckiego  - strona 1 Myśl polityczna idealizmu niemieckiego  - strona 2 Myśl polityczna idealizmu niemieckiego  - strona 3

Fragment notatki:

MYŚL POLITYCZNA IDEALIZMU NIEMIECKIEGO Charakterystyka ogólna Próba przeciwstawienia się skrajnie reakcyjnym koncepcjom feudalno-absolutystycznym; filozofowie koncentrują uwagę na przezwyciężaniu tendencji oświeceniowych, zwłaszcza materializmu metafizycznego filozofów francuskich Immanuel Kant (1724-1804) Ograniczoność poznania rozumowego; a priori - nie można zweryfikować na drodze doświadczenia ani dedukcji; a posteriori - obejmuje treści doświadczenia; konkluzja - rzecz sama w sobie jest niepoznawalna
Moralność - nakaz spełnienia obowiązku ze względu na sam obowiązek; czyn moralnie dobry winien być następstwem prawa moralnego - fundament jego stanowi pojęcie dobrej woli, której nie ocenia się ze względu na skutki, ale przez pryzmat samej intencji
Imperatyw kategoryczny - postępuj tylko wg takiej maksymy, dzięki której możesz chcieć, żeby stała się powszechnym prawem
Nakazuje poszanowanie wolności i godności ludzkiej; rozum nie jest zależny od wpływów zewnętrznych - w każdej sytuacji człowiek może zachowywać się zgodnie z prawami moralnymi
Uniwersalny schemat rozwoju świata - osiągnięcie społeczeństwa obywatelskiego z powszechnym zastosowaniem prawa a następnie stworzenie konstytucji zewnętrznej narodów jako jedynego stanu, w którym wszelkie zdolności zaszczepione przez naturę ludzkości mogą się w pełni rozwijać
Im ostrzejsza jest walka miedzy ścierającymi się siłami, tym szybszy postęp społeczny - prawdziwy w kraju, który udzieli najwięcej wolności przeciwstawnym poglądom, zabezpieczy wolność osobistą, ochronę i bezstronne stosowanie praw
Nakaz unikania jakichkolwiek działań, które zbyt gwałtownie naruszałyby założenia istniejącego porządku społecznego
Umowa społeczna - rezygnacja z wolności naturalnej na rzecz państwowej; suwerenem w państwie lud, ale poza ludem robotnicy, rzemieślnicy, kobiety, sługi i zarabiający na życie będąc zmuszonymi okazywać posłuszeństwo
Plan pierwszy - monarchia absolutna, demokracja najgorsza
Podstawowym celem i zadaniem państwa urzeczywistniania imperatywu kategorycznego, poprzez zagwarantowanie triumfu idei prawa
Protoplasta normatywizmu - normy prawa są niezależne od praw rozwoju społecznego; ich adresatem wola ludzka, podczas gdy normy rozwoju społecznego i przyrody wyrażają to co niezależne od tej woli
Zasadniczym celem państwa zagwarantowanie przestrzegania istoty prawa
Kara niezbędnym następstwem wykonania imperatywu kategorycznego ustawy karnej, nakaz orzeczenia kary ale dobrotliwej
Wojny jedynie mające na celu obronę niezależności państwowej; humanitarny stosunek wobec ludności cywilnej
Idealne warunki do egzystencji zależą od ustanowienia pokoju światowego; federacja narodów; traktat o powstaniu „związku pokoju” zakończyłby wojny raz na zawsze; państwo narodów obejmie w przyszłości wszystkie ludy ziemi


(…)

… ludzkości z moralnego punktu widzenia; dzieje ludzkości to postęp ku lepszemu ze względy na cel moralny swego bytu
Johann Gottlieb Fichte (1762-1814)
Uznanie dla przeobrażeń rewolucji, ale nie dla jej metod; wybuch jej logicznym następstwem błędów absolutyzmu niewolącego ludzką myśl i swobodę wypowiedzi
„Apel do książąt europejskich” - ostrzeżenie przed skutkami dalszego utrzymywania społeczeństw w niewoli…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz