Mózgowe reakcje poznawczo-emocjonalne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 665
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Mózgowe reakcje poznawczo-emocjonalne - omówienie - strona 1 Mózgowe reakcje poznawczo-emocjonalne - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Mózgowe reakcje poznawczo-emocjonalne. W: P. Ekman i R. J. Davidson (Red.) Natura emocji
Trzeba rozważać konkretne procesy poznawcze, nie ogólny termin „poznanie”. I „emocję” i „poznanie” nie należy traktować jako funkcję mózgu, ale jako pewne zbiory ściśle powiązanych funkcji mózgowych. Interakcja poznania i emocji musi się odbywać na poziomie neuronalnym.
Sekwencyjna organizacja sieci obejmujących podstawowe obszary recepcyjne + ciągi obszarów skojarzeniowych, z których każdy może być również zorganizowany sekwencyjnie.
Monomodalne obszary skojarzeniowe - polimodalne obszary skojarzeniowe (integracja danych pochodzących od różnych zmysłów) - supramodalne. Reprezentacja bodźca staje się coraz bardziej abstrakcyjna i odległa od pierwotnej informacji.
Ciało migdałowate jest silnie uwikłane w funkcje emocjonalne mózgu, a korowe pola skojarzeniowe w funkcje poznawcze. Jak na siebie oddziałują?
Ciało migdałowate wpływa też na zapamiętywanie znaczeń emocjonalnych, szczególnie bodźców lękotwórczych. Może oddziaływać na przetwarzanie informacji zarówno bezpośrednio przez połączenia z korą, jak i pośrednio, przez połączenia z niespecyficznymi systemami pnia mózgu.
Inicjacja pobudzenia: istotną rolę odgrywa cholinergiczny system pnia mózgu odpowiedzialny za regulację wstępującej informacji zmysłowej
W2 - EYSENCK, podzielony mózg
Epoka kamienna - trepanacja czaszki (wywiercenie dziury, żeby złe opary wyleciały)
1935 - Jacobsen, Fulton - usunięcie płatów czołowych - obniżenie poziomu pobudzenia
Moniz - lobotomia przedczołowa (przecięcie włókien nerwowych biegnących od płatów czołowych do innych części mózgu). okazało się, że ma wiele negatywnych skutków, m.in. apatia, nieodpowiedzialność, śpiączka, obniżenie sprawności intelektualnej. Zaczęto interesować się systemem limbicznym mózgu, którego częścią jest ciało migdałowate związane z regulacją gniewu i agresji.
Arthur Kling - amygdalotomia (przecięcie ciała migdałowatego; wwiercanie cienkiej diody i impulsy elektryczne niszczą) - małpom obniżyła się agresja, stały się bardziej przyjazne, ale straciły zdolność do życia z innymi (zalęknienie, zagubienie). Tragiczne skutki (L.S, Thomas R.)
Roger Sperry - pacjenci z ciężką postacią epilepsji. Przecięcie spoidła wielkiego przez Vogla i Bogena - operacja „rozszczepienia mózgu”, bo stwierdzono, że wtedy napady padaczkowe ograniczą się do jednej półkuli - zaniknięcie napadów epileptycznych. Krótkotrwały zanik pamięci po operacji. Bardzo małe długotrwałe skutki uboczne. Pacjenci mieli dwa odrębne wewnętrzne światy wizualne (uprzednio pokazane lewej półkuli przedmioty, były potem, gdy pokazane prawej półkuli, odbierane jako nowe) (kiedy prezentowano słowo „heart”, a „art” prezentowano lewej półkuli, to pacjenci mówili, że widzieli słowo „art.” (lewa półkula odpowiedzialna za mowę), jednak jak mieli wskazać lewą ręką co widzieli, wskazywali „He” (prawa półkula odp. za lewą rękę). Materiał wzrokowy prezentowany lewej półkuli pacjenci umieli opisać w mowie i piśmie, jak był prezentowany prawej, mówili, że nic nie widzą ale jak mieli wskazać lewą ręką odpowiedni obiekt, robili to bez problemu.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz