1 MOTYWOWANIE I WYNAGRADZANIE CZĘŚĆ I WSTĘP W funkcjonowaniu organizacji wykorzystujących do realizacji swych celów ludzką pracę bardzo dużą rolę odgrywają procesy motywowania pracowników. M otywacja wywodzi się od słowa movere , co oznacza ,,poruszać się”, ale także od se movere – ,, zbierać się do czegoś, powodować” i łacińskiego słowa motus – ,, zachęcać, pobudzać, wpływać na kogoś” 1. Motywacja jako pojęcie zawiera się w słowach: ,, intencja, zamiar, chęć, pragnienie, życzenie, zainteresowanie czymś” Kształtowanie motywacji do pracy (czyli motywowanie) uznaje się za jedną z podstawowych funkcji kierowania oraz jedną z bardzo ważnych technik zarządzania . Motywowanie zawiera dwa pojęcia mające tu zasadnicze znaczenie - są to pojęcia bodźca i motywu. Bodziec jest najczęściej w tych teoriach rozumiany jako element sytuacji pracownika wywołujący jego określone działanie, przez wytworzenie w jego psychice określonego motywu. Motyw z kolei jest rozumiany jako wyzwalająca działanie reakcja psychiczna .2 Bodziec będąc składowym elementem sytuacji pracownika znajduje się poza jego osobowością a motywy natomiast stanowią część osobowości pracownika i wynikają bezpośrednio z odczuwanych przez niego potrzeb. W organizacji jednym ze sposobów zaspokajania potrzeb pracownika jest sposób wynagradzania jego pracy – dzięki wynagradzaniu zaspokajane są określone potrzeby pracownika - w efekcie system wynagradzanie jest systemem przekazywania i wpajania wartości, postaw i intencji wyznaczonych przez pracodawcę i najlepiej by było, gdyby stymulował takie postawy, które najskuteczniej przyczyniają się do realizacji zamierzeń firmy. Mówi się, że e fektywne zarządzanie wynagrodzeniem powinno być zintegrowane ze strategią firmy, być zgodne z wartościami i przekonaniami zarządu oraz wiązało się z wynikami działalności firmy .3 1 Kopaliński W. : Słownik wyrazów obcych, obcojęzycznych . Wyd, Muza, Warszawa 1999, s. 338. 2 Kaczmarek B., Sikorski Cz., Podstawy zarządzania , ABSOLWENT, Łódź 2002, s. 211. 3 Wachowiak P., Profesjonalny menedżer , Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2001, s. 124. 2 Wynagrodzenie jest jedną z najważniejszych a zarazem najtrudniejszych funkcji, jakie ma do spełnienia kierownictwo każdej firmy, niezależnie od jej rozmiarów i od rodzaju prowadzonej działalności. Motywacja i wzmożone starania pojawiają się wtedy, gdy pracownik odczuwa, ze istnieje silna współzależność miedzy jego wysiłkiem, wynikami jakie uzyskuje i metodami
(…)
…
w pieniądzu – stanowią zasadnicza przesłankę wielkości funduszu wynagrodzeń.
Zdaniem ekonomistów kształtowanie płac bez uwzględnienia wymagań dotyczących efektów
pracy powoduje, że inne zasady wynagradzania, np. indywidualny wkład pracy są spełnione pozornie42.
Dlatego też coraz liczniejsze grupy pracodawców zawierają z pracownikami umowy cywilnoprawne,
w których dominuje zasada „umowy rezultatu”; mniej…
… rynkowej coraz szerzej
i częściej stosuje się zasadę wynagradzania według wyników, maleje rola zasady wkładu pracy, która – o
czym często zapomina się – spełnia funkcję ochronną i najwyraźniej realizuje koncepcje płacy
sprawiedliwej
Przedstawione ogólne zasady wynagradzania uzupełniają podstawowe zasady (zalecenia)
skutecznego motywowania. Są to :
zasada proporcjonalności – polega na tym, że „nagroda…
…. Dzisiaj tayloryzm to koncepcja raczej przeżyta, ostro wchodząca w konflikt z
potrzebami zarówno współczesnego pracownika, jak też i nowoczesnej organizacji.17.
Model stosunków współdziałania ‐ twórcą tego modelu jest Elton Mayo
amerykański socjologa i psycholog, jeden z twórców i głównych przedstawicieli socjologii
15
Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R.: Kierowanie, Wyd…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)