To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty wiszące
Mosty tego typu są obok mostów belkowych najstarszym rodzajem konstrukcji mostowej. Budowano je na wszystkich kontynentach wykorzystując materiał lokalny tj. drewno i liany. W miarę upływu wieków modyfikowano i wymieniano konstrukcję starając się jednak zachować pierwotną postać.
Typowym przykładem tradycyjnego japońskiego mostu wiszącego jest most Kazura (rys. 5.63), zbudowany w XII wieku.
Jego konstrukcja wykonana jest z bambusa i winorośli - przy rozpiętości między drewnianymi pylonami wynoszącej 47 m. Przez całą swą historię most ten był wielokrotnie odnawiany; obecnie co 3 lata jest demontowany i budowany, w identycznym stylu, na nowo.
W Europie także budowano podobne mosty, aczkolwiek nie zachowały się one w pierwotnej postaci. W tej chwili są to tylko konstrukcje hybrydowe, w który ch pomost jest drewniany, a reszta stalowa.
Most drogowy o charakterze kładki pieszo-jezdnej, zbudowany w XIX w. nad wąwozem rzeki Usses, w ciągu drogi Genewa-Annecy. Dwupylonowy o rozpiętości głównego przęsła ok. 150 m, z pomostem drewnianym i monumentalnymi pylonami kamiennymi w kształcie bram wjazdowych na obiekt, stanowi dziś zabytek techniki (rys. 5.64). Przeznaczony do lekkiego ruchu kołowego (furmanki, powozy, ruch pieszych) jest historycznym przykładem konstruowania obiektów hybrydowych typu stal-drewno.
Znacznie bardziej imponujące obiekty hybrydowe buduje się do dzisiaj w Andach i' i ich, czego przykładem jest most linowo-drewniany w Nepalu (rys. 5.651).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)