Mosty belkowe z betonowym pomostem współpracującym
Mosty typu drewno-beton buduje się w USA już od lat 30. XX wieku. W analizie statyczno-wytrzymałościowej nie uwzględniano współpracy między oboma materiałami. Natomiast w Europie pomysł ten zaczęto realizować dopiero od lat 90. Konstrukcje tego typu pozwalają lepiej wykorzystać właściwości wytrzymałościowe i sztywność obu materiałów, gdy tworzą one konstrukcję zespoloną. Zastosowanie betonowej płyty pomostu pozwala na użycie takich samych izolacji i nawierzchni oraz zainstalowanie systemu odwodnienia takiego jak w mostach stalowych i betonowych, co w konsekwencji zwiększa trwałość dźwigarów drewnianych. Dodatkowo płyta betonowa chroni te belki przed promieniowaniem słonecznym i deszczem.
Przykładem zastosowania takiej idei konstrukcyjnej są np. dwa belkowe, drogowe obiekty mostowe wybudowane w Finlandii tj. most Uusisałmi [84] i most Tin a [85] oraz drogowy most wieszarowy Vihantasalmi [103]. Mosty te są stale monitorowane i do tej pory nie stwierdzono w nich uszkodzeń.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)