To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty belkowe typu bloc glued
Ten typ mostu jest w zasadzie rozwinięciem idei pomostów klejonych, z natury rzeczy układanych na dźwigarach i/lub poprzecznicach i podłużnicach. Aby uniknąć takiej dość skomplikowanej struktury zaproponowano konstrukcję typu „bloc--glued", w której nie ma fizycznego rozdzielenia dźwigarów od pomostu. W latach 1989 w 1990 wybudowano pierwszy w Niemczech i najprawdopodobniej na świecie most tego typu w miejscowości Reichenbach (rys. 6.35) [73]. Jest to obiekt zakrzywiony w planie i w pionie przeznaczony dla ruchu pieszego i rowerowego. Jego całkowita długo*, wym si 204 m i przebiega on nad rzeką Fih oraz nad drogą kołową i linią kolejową.
Na przekrój poprzeczny składa się 6 belek o szerokości 160 -s- 240 mm. Klejone były one za pomocą kleju rezorycynowego o zdolności do wypełniania pustych przestrzeni. Poszczególne warstwy pomostu były sklejane w poziomie. Podczas procesu klejenia utrzymywano nacisk (ciśnienie) za pomocą gwoździ. Naprężenie ściskające wynosiło 5 N/mm2 zgodnie z rekomendacjami EM PA ze Stuttgartu (Niemcy) [300]. Nawierzchnia na obiekcie została wykonana z asfaltu.
Kształtowanie konstrukcji typu „bloc-glued" musi uwzględniać także aspekty estetyczne i ekonomiczne. Wskazane jest takie dobieranie koloru kleju, żeby nie odróżniał się od koloru drewna. Z kolei ze względu na koszt wykonania należy stosować inne (tańsze kleje) w dźwigarach wewnętrznych tj. nie narażonych na działanie czynników atmosferycznych oraz droższe w dźwigarach zewnętrznych.
Inne rozwiązania to kładka dla pieszych i rowerzystów w Uttenreuth w Niemczech (rys. 6.36) [73]. Jej długość wynosi 37 m, a szerokość użytkowa jest równa 2,5 m.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)