Monopol.
Cechy monopolu:
Cechy monopolu popytu - monopson
- tylko jeden nabywca
- monopol bilateralny (1 nabywca - 1 sprzedawca)
- nie ma preferencji od kogo kupić
- niedyskryminujący
- zna podaż, na które jest zapotrzebowanie - rynek jest doskonale przejrzysty
- nie istnieje konkurencja
b) Cechy monopolu podaży
- tylko jeden sprzedawca - monopol bilateralny (1nabywca - 1sprzedawca)
- monopolista nie ma preferencji komu sprzedać
- niedyskryminujący
- zna popyt na produkowane przez siebie dobro
- rynek jest doskonale przejrzysty
- produkt nie ma substytutów, elastyczność jest równa 0
- nie istnieje konkurencja
2. W warunkach monopolu podaży: *krzywa popytu firmy monopolistycznej ma typowe nachylenie ujemne [QD=D(P)]
cena
D
Ilość
*firma monopolistyczna dostosowuje popyta na dane dobro, a zatem może aktywnie wpływać na cenę i ilość produkcji.
3. Przychód monopolisty
a) Przychód całkowity firmy monopolistycznej to iloczyn ceny produktu i wielkości jego sprzedaży:
= P * D(P)
Przychód marginalny firmy monopolistycznej to przyrost przychodu całkowitego spowodowany wzrostem sprzedaży produktu o jednostkę.
Przychód marginalny firmy monopolistycznej jest zawsze mniejszy od ceny.
Założenie:
Funkcja popytu jest liniowa
Przychód całkowity firmy monopolistycznej (TR)
Przychód marginalny firmy monopolistycznej (MR)
)`
P,MR,TR
B P=b-aQ
TR=b*Q-a*Q2 Równowaga monopolisty
Zysk firmy monopolistycznej - okres krótki
Firma monopolistyczna - jak każde inne przedsiębiorstwo prywatne w gospodarce rynkowej - dąży do maxymalizacji zysku (max TP=TR-TC)
Warunek maksymalizacji zysku (minimalizacji strat)
MC=MR
Punkt C na linii popytu wyznaczany przez warunek MC=MR, którego współrzędne wyznaczają ilość i cenę monopolową, nosi nazwę punktu Cournota.
b MC
AC
P C
zysk
MR=MC
MR D
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)