To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu, oligopolu i konkurencji monopolistycznej
Pojęcia:
oligopol - struktura rynku, w której działa kilku producentów, którzy zależą od siebie nawzajem, oraz istnieją znaczne bariery wejścia; produkty mogą być identyczne lub zróżnicowane. W oligopolu ceny zmieniają się rzadko, a firmy reagują tylko na stosunkowo duże zmiany w popycie i kosztach - większa inercja systemu niż w konkurencji doskonałej
porozumienia monopolistyczne - (jawne lub tajne) mają na celu uniknięcie walki konkurencyjnej i maksymalizację zysku; mogą dotyczyć: polityki cenowej, rozmiarów produkcji lub podziału rynków. Zachowując się jak monopolista członkowie oligopolu mogą zwiększyć zyski, ale istnieje także pokusa wyłamania się z takiego porozumienia. Zmowy są bardziej prawdopodobne, gdy metody produkcji są zbliżone, występują wyraźne bariery wejścia i rząd nie jest zainteresowany ich zwalczaniem
Zagadnienia:
cechy charakterystyczne monopolu: 1) jeden sprzedający, 2) brak bliskich substytutów, 2) cenotwórstwo - monopolista może powodować zmianę ceny manipulując wielkością podaży, 4) bariery wejścia np. prawne, technologiczne
przychód (utarg) krańcowy w monopolu - jest równy różnicy między wzrostem przychodów spowodowanych zwiększeniem produkcji a spadkiem przychodów wynikających z obniżenia ceny dla wszystkich konsumentów. Na przychody całkowite działają więc dwa przeciwstawne efekty: 1) obniżka ceny prowadzi do zmniejszenia przychodów całkowitych, a 2) zwiększenie wielkości sprzedaży - do wzrostu przychodów całkowitych
cechy konkurencji monopolistycznej - 1) dość duża liczba sprzedających - niewielkie udziały w rynku, ograniczona kontrola nad ceną, nie opłaca się zawierać porozumień monopolistycznych, firmy niezależne od siebie nawzajem, 2) zróżnicowanie produktów np. marka, reklama, opakowanie, gotowość do płacenia wyższych cen za produkty wybranych firm, 3) konkurencja niecenowa - liczy się jakość, warunki sprzedaży, lokalizacja, marka itp., 4) niskie bariery wejścia np. koszty przeprowadzenia kampanii reklamowej. Przykłady: produkcja odzieży, mebli, sklepy spożywcze, stacje benzynowe
porównanie monopolu i konkurencji doskonałej - monopolista produkuje mniej, po wyższych kosztach i sprzedaje swoje produkty po wyższej cenie niż firmy doskonale konkurencyjne. W innych strukturach rynku niż konkurencja doskonała istnieją niewykorzystane moce produkcyjne
graficzna interpretacja utargu całkowitego, przeciętnego i krańcowego:
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)