To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Modele obliczeniowe konstrukcji
Modele obliczeniowe konstrukcji są podstawą do prowadzenia obliczeń mających na celu wyznaczenie sił wewnętrznych, deformacji czy charakterystyk dynamicznych konstrukcji. W obliczeniach konstrukcji mostowych zachodzi konieczność modelowania dwóch podstawowych elementów konstrukcyjnych: przęseł i podpór. Ze względu na różnorodność form konstrukcyjnych, zwłaszcza przęseł, możliwe są do stosowania różne modele obliczeniowe.
Wybór racjonalnego modelu nie jest sprawą łatwą. Zachodzi zawsze konieczność dokonywania wyboru pomiędzy złożonością modelu, mającą na celu w miarę dokładne odwzorowanie rzeczywistej konstrukcji, a nakładem pracy. O wyborze modelu decyduje również cel, któremu mają służyć wyniki obliczeń (etap opracowywania koncepcji, czy projektu technicznego). Innego podejścia wymaga również wybór sposobu modelowania do przeprowadzenia analizy istniejącej konstrukcji, np. w celu poszukania ewentualnych rezerw nośności czy ustalenia skutków powstałych uszkodzeń. Niebagatelny wpływ na wybór modelu może mieć również dostępność środków technicznych i oprogramowania. W tablicy 8.2 podano propozycje oceny zakresu przydatności modeli obliczeniowych konstrukcji mostowych, uwzględniając wpływ różnych czynników na wybór modelu.
W przypadku przęseł, na wybór modelu obliczeniowego ma wpływ przede
wszystkim:
- forma przekroju poprzecznego konstrukcji,
- ukształtowanie przęsła na długości,
- kształt przęsła w planie.
Najprostsze modele prętowe klasy (e', p') znajdują zastosowanie do opisu geometrii wąskich przęseł drogowych, jednotorowych przęseł mostów kolejowych czy kładek dla pieszych. Zastępczy pręt musi mieć w tym przypadku charakterystyki odpowiadające sztywnościom przekrojowym całego przęsła. Złożone modele prętowe klasy (e\ p2) pozwalają na odwzorowanie znacznie większej gamy przęseł. Można za ich pomocą odwzorować nie tylko przęsła płytowe, ale i belkowe, zarówno szerokie jak i wąskie, w tym również o nieregularnych kształtach. W przypadku przęseł płytowych istotne jest poprawne odzwierciedlenie płyty za pomocą rusztu prętowego oraz oszacowanie sztywności zastępczych elementów prętowych. W układach belkowych podział na elementy prętowe w pewnym sensie w sposób „naturalny" wymusza układ belek. Podstawowy problem koncentruje się w tym przypadku na poprawnym oszacowaniu sztywności elementów prętowych. Najbardziej rozbudowane modele prętowe klasy (e1, p3) są wykorzystywane w analizie przęseł o złożonej konstrukcji, np. kratownicowych lub łukowych ze współpracującym pomostem. Przykłady modeli obliczeniowych przęseł utworzonych przy wykorzystaniu elementów prętowych pokazano na rysunkach 8.5 8.9.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)