To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Modele cyklu życia projektu:
● Model kaskadowy: zakończenie etapu powoduje całkowite jego zamknięcie; dobry dla projektów krótkoterminowych, wbrew wszystkiemu istnieje możliwość weryfikacji etapu, aczkolwiek faktycznie nie ma elastyczności; modyfikujemy wtedy oś czasu i ustalamy kto, gdzie i “za ile” ma wrócić do wcześniejszego etapu i go poprawić, ale jest to bardzo kosztowne;
● Model sterowany dokumentami: na każdym etapie projekt można przerwać i przekazać go w celu skorygowania obecnie gotowych modułów i akceptacji dalszych założeń; koszt projektu rośnie od 30% do 50%, a efektywność realizacji rośnie zdecydowanie bardziej - większość tak realizowanych projektów dochodzi do skutku, podczas gdy te realizowane innymi metodami są często porzucane i niedokończone; taki projekt można w każdej chwili odebrać jednemu realizatorowi i przekazać zupełnie innemu bez większych problemów; ze względu na wysokie koszty jest stosowany głównie przez takie organizacje jak armia USA;
● Model V: fazy otwierające i zamykające, linie poziome mówią, że możemy jednocześnie pisać dwa moduły, mimo że nie do końca wiemy, jak to będzie wyglądać, (np. pisanie kodu wraz z testami); żaden etap po lewej stronie nie może się zakończyć bez stworzonych dla niego testów (znajdujących się po prawej stronie) potrzebnych do jego weryfikacji;
● Model spiralny: duże ryzyko i niepewność musi być uwzględniana co jakiś czas; mając określone cele i alternatywy, określamy dla nich ryzyko - wtedy wybieramy taką alternatywę, by w “naszej” ocenie było dobre, gdyż “to zależy” i nie ma konkretnej odpowiedzi, ale trzeba podjąć decyzję - zwykle wtedy pomaga doświadczenie, każdy kolejny etap projektu jest planowany po zakończeniu poprzedniego.
● Model prototypowanie: dokumentacja pobieżna, ogólna, bez szczegółów; wymaga prototypowania i budowania namiastki produktu, by następnie - zgodnie z wybranym modelem - wytworzyć finalny projekt. Trzeba uważać na to, żeby klient nie doszedł do błędnego wniosku, że prototyp jest działającym produktem, gdyż może mieć pretensje “że on widział to samo pół roku temu, dlaczego więc po pół roku prac firma nie pokazuje mu niczego nowego”, dlatego należy wyraźnie zaznaczać, że prezentuje się prototyp który nie
działa;
● Model “programowanie odkrywcze”: tzw. “jazda bez trzymanki”, brak precyzyjnych (często żadnych) wymagań od klienta; jest to podstawa dla lekkich metodyk typu Agile;
● Model “realizacja przyrostowa”: w miarę kompletne wymagania, przygotowanie modułu, ewentualna weryfikacja klienta i wtedy następuje jego zamknięcie i dostarczenie w formie podzbioru funkcji; realizacja pozostałych modułów następuje w czasie;
(…)
… przemysłowych, ale wykorzystuje się je także przy produkcji software'u. Charakteryzują się one opisywaniem procedur powtarzalnych, za którymi powinniśmy podążać, zapewnieniem minimalnej ilości defektów oraz tworzeniem coraz lepszych produktów (jap. kaizen - jeśli możesz zrobić coś lepiej, możesz coś poprawić, to zrób to). Na wykładzie było mówione, że historycznie systemy jakości…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)