Wykład - Projektowanie systemów informatycznych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 700
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Projektowanie systemów informatycznych - strona 1 Wykład - Projektowanie systemów informatycznych - strona 2 Wykład - Projektowanie systemów informatycznych - strona 3

Fragment notatki:

Projektowanie systemów informatycznych
Prof. UE dr hab. Inż. Stanisław Stanek
Wykład 1
Tematy:
podział problematyki na moduły, analiza i wykorzystanie funkcji, diagramy DFD, ERD, baza danych
obiekt - dane i metody; w jaki sposób projektować obiektowo ?
podstawowy język - 13 diagramów
przedstaw przypadek, fragment przypadku, na przykładzie zilustrować
-„-
Metodyki lekkie jak i ciężkie, Koszlajd - Zarządzanie projektami IT, PRINCE2, RUB, podejście ekstremalne, SCRUM
Fisibility? study - faza strategiczna, określenie celów, miarowość celów, ryzyko, inteligencja ryzyka (ludzie różnią się w zdolności szacowania oceny ryzyka), zdolność szacowania ryzyka wyróżnia dobrych szefów projektów
Pomyłka w wymaganiach skutkuje marnowaniem sił i środków, standard 803, jak tworzyć dokumentację itd.
RUB przypadek metodyki jako pierwszy - zaczynamy projektować tworząc model biznesowy, najpierw zapoznanie się i optymalizacja organizacji przed wdrożeniem dużego systemu informatycznego, modelowanie biznesowe+ systemowe
Jak wykorzystać bazy danych do tworzenia podsystemu bazy danych, jak to złącze z użytkownikiem zaprojektować
Testy jednostkowe, akceptacyjne, zaczynamy testować na etapie wymagań albo nawet jeszcze wcześniej, jeżeli cokolwiek zmieniamy testy należy puścić po zmianie za każdym razem, nowoczesne metody testowania1
Narzędzia CASE są ukierunkowane na zmniejszenie kosztu fazy utrzymania, ENTERPRISE ARCHITECT macierz śladu gdzie będziemy mogli analizować gdzie te wymagania ingerują, co w projekcie trzeba zmienić jeśli wymagania zostały zmienione
Modele dojrzałości, audyt firm informatycznych
Zdolność komunikacji istotna w pracy informatyka, w jaki sposób pracować w grupie, SCRUM, w jaki sposób pracować aby zespół był samoorganizujący się
Foaler (1 z lit. uzupełniająca)
***
Projekt to wzór zamierzonego przedmiotu umożliwiający i ułatwiający jego bezpośrednią realizację, obmyślony pod względami niezbędnymi dla tej realizacji oraz użytkowania.
Powstaje w wyniku uznania konieczności realizacji unikalnego środka (produktu, usługi bądź rezultatu) lub też tylko zastosowania znanego środka ze względu na zaspokojenie zidentyfikowanie w odpowiedniej mierze potrzeb.
Złoty/żelazny trójkąt - kiedy możemy powiedzieć, że projekt jest udany ?
50% projektów nie kończy się sukcesem, koszty 150%, czas 150%, zakres tiege (zasada pareto)
po co projektujemy? Aby oszczędzić pieniądze - zmniejszyć koszty, aby zaspakajać potrzeby
Projektowanie systemu informatycznego jest procesem; jest to skoszony ciąg kroków (etapów, czynności) powiązanych ze soną relacjami, które mają doprowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu w postaci systemu spełniającego przyjęte wymagania; kolejny krok w procesie stanowi rozwinięcie kroku poprzedniego; sam proces projektowania jest jednym z elementów większego procesu cykli życia systemu informatycznego


(…)

… są specyfikowane w pewnym formalnym języku, następnie są transformowane w automatyczny sposób do pewnej postaci pośredniej bliżsej kodowi w pewnym języku programowania; postać ta podlega dalszym automatycznym transformacjom do kolejnych form coraz bliższych kodowi, jedna z kolejnych psotaci formalnych jest już na tyle bliska kofowi, że może być w sposób automatyczny przełożona na kod w konkretnym języku programowania
Montaż z gotowych elementów
Nacisk na możliwość redukcji nakładów przez maksymalne wykroczenie podobieństw tworzonego oprogramowania do wcześniej tworzonych systemów, gotowe elementy wykorzystywane na różnych etapach, obecnie coraz częściej na etapie analizy i projektowania
Model spiralny Boehma 1988
Planowanie, analiza ryzyka, konstrukcja, atestowanie; w fazie planowania ustalane są generalne…
…. dwaj programiści Beck i Cunningham zdefiniowali kilka praktycznych reguł, które stały się podstawą metodyki. Poza silną orientacją na klienta spełniają jego potrzeb stawia na piedestale popadającą w niełaskę prozaiczną czynność programowania. XP zakłada, że istnieją cztery możliwości polepszenia jakości projektu: Należy usprawnić komunikację wewnątrz zespołu z klientem, powinno dążyć się do maksymalnej prostoty…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz