Model nauczania pojęć - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 455
Wyświetleń: 1589
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Model nauczania pojęć - omówienie  - strona 1

Fragment notatki:

MODEL NAUCZANIA POJĘĆ
Inne nazwy: model kształtowania pojęć
Teoria w tle: Piaget – psychologia rozwoju człowieka, Bruner – psychologia poznawcza, filozofia,
zainteresowania badawcze
Cele:
- włączanie w daną strukturę określonych pojęć
- łączenie pojęć w określone klasy
- dzięki pojęciom możemy komunikować się, porozumiewać. Rozumieć otaczającą rzeczywistość
Syntaksa:
- pojęcia mają definicje i nazwy
- Rodzaje pojęć:
Koniunkcyjne – mają określone cechy i reguły
Dysjunkcyjne – nie mają określonych cech, dopuszcza się alternatywne zestawy cech
Stosunkowe (relacyjne) – pojęcie czasu i przestrzeni, ujawniają się wzajemne realacje
Syntaksa:
Przedstawienie celów i wywołanie nastawienia
Wprowadzenie przykładów i nieprzykładów
Sprawdzanie przyswojenia
Analiza myślenia i scalanie efektów uczenia się
2 metody, które może wykorzystywać nauczyciel
Metoda bezpośrednia:
- podanie definicji i wskazanie cech przez nauczyciela
- ilustracja przykładami i nieprzykładani
- uczeń przystępuje do zadań – od ogółu do szczegółu
Metoda przyswajania pojęć:
- nauczyciel podaje przykłady i nieprzykłady
- analiza pojęcia przez uczniów
- podanie definicji przez uczniów – od szczegółu do ogółu
Planowanie zajęć :
- uwzględnianie potrzeb merytorycznych dziecka
- urozmaicenie zajęć
- rozwój umysłowy dziecka
Struktura organizacji środowiska społeczno – kulturowego: struktura elastyczna, luźna –
nauczyciel decyduje, które pojęcie przedstawić uczniom i w którym momencie lekcji
Kontrola i ocena
- podanie przez dzieci definicji
- podawanie przykładu i nieprzykładu
- czy dzieci zrozumiały dane pojęcie
- należy pytać o cechy istotne i nieistotne
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz