SIKE
1. Mityczne i rzeczywiste przestrzenie Europy - historia i idee Cywilizacja europejska- geneza i składniki konstytutywne: Źródła starożytne: Grecja, Rzym, chrześcijaństwo Współczesna redefinicja- ideowe dziedzictwo oświecenia Europa jako pojęcie geograficzno-cywilizacyjne, czy filozoficzno-ideologiczne? Kryteria i alternatywne sposoby rozumienia Europy
Kryterium geograficzne: subkontynent Eurazji. Europa jest to kontynent, a właściwie półwysep kontynentu azjatyckiego, granica przebiega od gór Ural przez Kaukaz, Morze Kaspijskie, wybrzeże Morza Czarnego i cieśniny czarnomorskie
Kontr wersja: kultura turecka miała jakiś pośredni wpływ na kulturę europejską (na płw. Iberyjski i Białoruś). Płw. Kaukaz (Armenia- Ormianie, Gruzini- chcą być zaliczani do cywilizacji europejskiej). Czeczeni wyznają islam.
Kryterium polityczne: Karol wielki podbił Europę, jednak nie jednoczył bo prawo było przywiązane do danej jednostki, podbite państwa mogły zachować swoje. Była to pierwsza próba integracji. Następnie są to państwa członkowskie Unii Europejskiej. Kryteria przyjęcia: demokracja, liberalizm, kapitalizm
Kryterium cywilizacyjne: historycznie ukształtowana przestrzeń kulturowa
Kontynent kultury, czyli określona przestrzeń, gdzie występuje dana kultura
Rodzaje przestrzeni:
Kształtowana przez czynniki geografii fizycznej
Interpretacja deterministyczna, wpływ czynników geograficznych na powstawanie i rozwój przestrzeni symbolicznej (naturalna)
Charakter antropologiczny (symboliczna)
Kierowana przez ludzi, poprzez nadawanie znaczeń przestrzeni geograficznej
Dynamiczna
Kształtowana w procesie historycznym
Przestrzeń kultury: materialnej i symbolicznej
Sfera aksjologii, świadomości społecznej, idee, wierzenia, mity, wyobrażenia.
Źródła kultury europejskiej
Nurty kultury klasycznej:
Łaciński
Hellenistyczny (bizantyjskie)
Kultury „barbarzyńskie”
Państwo Karolingów i Ottonów
Słowianie
Kultury skandynawskie
Chrześcijaństwo
Kultura etniczna (narodowościowe, które wkraczały w uniwersalizm)
Współczesna redefinicja- ideowe dziedzictwo oświecenia
Granice przestrzeni kulturowej
Idea barbarzyńcy:
Antyteza cywilizacji- ekskluzywizm
Etnocentryzm
Ktoś kogo nie rozumiemy, my-dobrzy, oni-źli. Obniżamy wartość tego co nie rozumiemy, obce kulturowo, gorsze, my-cywilizowani, oni-dzicy. Półbarbarzyńca- nadzieja na asymilację, obcość powoduje albo izolację albo asymilację; powszechny strach przed obcymi, ksenofobizm.
(…)
…. Mniejszość szwedzka wpłynęła na rozwój pewnych miast- zajmuje zwartą powierzchnię i robią to stale. Szwedzi osiedlali się na nadbrzeżnych skrawkach na zachodzie, nie zasiedlali się w centrum geograficznym, tylko przy swoich granicach plus w dużych miastach, nie zmieniło się to od średniowiecza, nie byli rozproszeni. Szwecja w XVII w. stała się monarchią absolutną, w Finlandii pojawia się klęska głodu…
…
- Flamandowie (granica Francji i Belgii)
- Bretończycy, na północnym wschodzie kraju- płw. Bretoński. Bretończyków wyróżnia- język celtycki (grupa), a nie romański. Posługują się też drugim językiem romańskim gallo. Państwo nie finansuje szkół, w których nauczany jest bretoński. Problemy z tożsamością bretońską- nieudana unifikacja językowa.
Na przełomie X/XI w. dysponowali własnym państwem- Księstwo…
…. Od początku XI do połowy XIII w. kilkadziesiąt krucjat francuskich stanowiło fragment rekonkwisty, od wyrwania Półwyspu Iberyjskiego z rąk arabskich zdobywców. Rezultatem było dość masywne osadnictwo francuskie w Hiszpanii i Portugalii, głównie na północy. Bardzo liczna obecność Francuzów z Algierii, także nie przetrwała niepodległości tego kraju. Po 1961r. prawie wszyscy- pod presją porwań i zabójstw…
… do rewolucji. Wśród uchodźców dominowały klasy „wyższe”, szlachta, liczni księża, zamożna burżuazja. Emigracja po 1789r. stała się diasporą, rozproszyła się po całej Europie m.in. Piemoncie, Szwajcarii, Nadrenii, Belgii, Anglii, Hiszpanii, Szwajcarii, Polski, Prus, Rosji. Emigranci tworzyli struktury militarne i polityczne. Przełom XIX/XX wieku uzasadnił stereotypowy sąd, zgodnie z którym Francuzi są narodem…
… stereotyp i związane z nim negatywne przekonania, które uległy racjonalizacji na płaszczyźnie języka biblijnego. Był on jednocześnie przyczyną i skutkiem mitu o ich genezie. Jedna z wersji mitu odnotowana w Finlandii w połowie XX w. przez Andersena mówi „Cyganie stali się potomkami Kaina...”
Münster traktuje język Cyganów jako żargon złodziejski ułożony przez nich samych. Cechy: włóczędzy, próżniacy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)