Diaspory, pogranicza - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 532
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Diaspory, pogranicza - omówienie  - strona 1

Fragment notatki:

8. Narodowo-etniczne oblicze współczesnej Europy cz.3: nomadowie, diaspory, narody pogranicza Europy
Żydzi, Cyganie/Romowie
Narody i grupy etniczne Kaukazu (2 przykłady do wyboru przez grupę): Czeczeni, Ingusze, Dagestańczycy, Gruzini, Ormianie, Azerowie, i in.
Żydzi i Cyganie, Żydzi nie mieli państwa przez 1000 lat.
Stereotypy występują. Grupy ekskluzywne- naród etniczny. Skalani są nieromowie, kobiety są skalane przez większą część życia (nieczystość). Kobiety mają kontakty ze światem zewnętrznym i mają go dzieci. Dzieci nie podlegają karze za żebranie.
Gojowie i Gadzie- nie cyganie
Stereotyp, że Romowie eksploatują inne terytoria i kradną. Eksploatacja Gajów- okradanie innych ludzi (nie Cyganów) nie jest dla Cyganów niczym złym
Żydzi
Stereotyp, że wyzyskują
Żydzi uważali, że Holocaust jest za karę- wygnanie z Palestyny- kara.
Żydzi i Romowie to bierność warstwy najniższej, przekonanie o tym, że kiedyś byli wojownikami.
Dylemat, czy być w opozycji i dbać o własną grupę, czy przyłączyć się do społeczeństwa.
Cyganie
Cyganie odmienność i nietolerancja
Cyganie nie posiadają swojej własnej pisanej historii- nie jest to wynikiem nieposiadania własnego języka pisanego. W postawach wobec czasu, a zatem i historii Cyganów i nie Cyganów istnieją daleko idące różnice. Cyganie od momentu pojawienia się w średniowiecznej Europie stanowili zbiorowość obcą. Nie wysuwali żądań terytorialnych, nie rościli praw do dóbr z nimi związanych. Utracili nawet pamięć o własnej ojczyźnie. Obca im była potrzeba usankcjonowania praw do jakiegoś terytorium jako „ojczystego”. Cyganie nie przejawiali tendencji państwowotwórczej. Pozostają do dziś zbiorowością ugrupowań etnicznych, zróżnicowanych u podzielonych wewnętrznie, bez ukształtowanej wspólnej świadomości narodowej. Obca im była potrzeba dążenia do ustanowienia wspólnej władzy.
Zaczątki posiadania własnej historii datuje się na lata 30' XX w.- ruch pancygański znamionuje wysiłek stworzenia wspólnoty ponad podziałami i różnicami grupowymi, wspólnoty narodowej. Jej przejawem jest m.in. ustanowienie podstawowych symboli narodowych: flagi i hymnu oraz wypracowania języka literackiego. Społeczności cygańskie, jako koczownicze są przeciwstawne społeczeństwom osiadłym- jakkolwiek stereotypowe (grupy w XIVw.), można uznać za uzasadnione, gdyż nadal znaczna część Cyganów prowadzi koczowniczy styl życia. Społeczeństwa osiadłe w naturalny sposób są terytorialne i dysponują własnymi, obwarowanymi granicami, obszarem jako pewną przestrzenią zdefiniowaną społecznie i kulturowo. Ta więź z terytorium- z „ojczyzną, prywatną” ma charakter głęboko emocjonalny, magiczny. Zakorzenienie i tradycja jako wierność wobec dziedzictwa, przodków i przeszłości wzrasta do wartości. Terytorium jako przestrzeń życia grupy i przestrzeń kulturowa, na której usytuowane są znaki i symbole dziedzictwa i pamięci, generują postawę historyczną.


(…)

… emigrowali z terenów zajętych przez Turków i Persów w wyniku czego przeważająca część Ormian mieszka w diasporze,
1828r. Imperium Rosyjskie zdobyło Imperium Osmańskie., co poprawiło sytuację Ormian
W latach 1895 i 1915 władze tureckie przeprowadziły na ziemiach zachodnich Armenii 2 fale ludobójstwa ok.1-2,6mln Ormian zginęło w wyniku tego. Inicjatorem był Talaat Pasza.
1918r. proklamowano utworzenie…
… racjonalizacji na płaszczyźnie języka biblijnego. Był on jednocześnie przyczyną i skutkiem mitu o ich genezie. Jedna z wersji mitu odnotowana w Finlandii w połowie XX w. przez Andersena mówi „Cyganie stali się potomkami Kaina...”
Münster traktuje język Cyganów jako żargon złodziejski ułożony przez nich samych. Cechy: włóczędzy, próżniacy, rozpustni i rozwiąźli, złodzieje, uprawiają wróżbiarstwo, herezja…
… oraz jednymi Izraelitami, którzy posiadali własne państwo. Od tego momentu pozostałe pokolenia Izraela znajdują się w diasporze, są już rzadko wspomniane wspominane przez Stary Testament.
Palestyńska wspólnota żydowska przez kolejne stulecia podlegała wraz z całym krajem władzy imperium perskiego, następnie Aleksandra Wielkiego, Ptolemeuszów i ostatecznie Syryjskich- aż do powstania Machabeuszy w 167r. p.n.e…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz