Mierniki i normy

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 665
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Mierniki i normy - strona 1 Mierniki i normy - strona 2 Mierniki i normy - strona 3

Fragment notatki:

Mierniki mogą mieć charakter historyczny, to znaczy opierać się na sprawozdaniach i informacjach dotyczących doświadczeń danej organizacji w przeszłości. Mierniki sprzedaży są często historyczne - oczekuje się, że sprzedawcy, co roku zwiększą sprzedaż o określoną wielkość. Przy stosowaniu historycznych mierników problem polega na tym, że efektywność w przeszłości mogła być niska; ponadto od czasu opracowania poprzednich danych warunki mogły ulec zmianie.
Mierniki zewnętrzne uzyskuje się od innych organizacji lub w innych jednostkach tej samej organizacji (np. w różnych biurach sprzedaży przedsiębiorstwa). Trudność polega tu na wyszukaniu organizacji lub jednostek na tyle podobnych, by mierniki zewnętrzne miały sens.
Mierniki analityczne opracowuje się w procesie planowania; - oparte są na szczegółowym badaniu i analizie środowiska wewnętrznego oraz otoczenia jednostek organizacyjnych.
Normy techniczne dotyczące możliwości maszyn są często dostarczane przez ich producentów. Badanie pracy jest przydatne do ustalania norm wydajności pracy na linii montażowej, jeśli koszty pracy inżyniera prowadzącego takie badanie znajdą pokrycie w zwiększonej wydajności, a także, jeśli pracownicy zgodzą się na nowe normy.
2- Liczba pomiarów Liczba pomiarów musi być ograniczona. W miarę zwiększania liczby instrumentów kontrolnych ogranicza się swobodę pracownika w ustalaniu, jak i kiedy należy wykonywać określoną pracę. W jakimś momencie może on uznać, że liczba tych instrumentów tak go ogranicza i tak mu zagraża, że zaczyna myśleć raczej o samoobronie niż o efektywności. Zamiast szukać nowych i skuteczniejszych sposobów wykonywania zadań, dąży on do “wykazania się” w pracy, która jest przedmiotem obserwacji. 3- Uprawnienia do ustanawiania mierników i norm
Normy efektywności można wyznaczać przy udziale osób, których efektywność będzie kontrolowana, lub bez ich uczestnictwa. Jednostronne ich określenie przez kierowników wyższych szczebli może spowodować, że pracownicy uznają je za nieuzasadnione lub nierealne; mogą wtedy nie podejmować wysiłków dla ich wykonania 4- Elastyczność norm
Kierownicy powinni ustalić, czy normy mają być jednakowe w podobnych jednostkach organizacji. Na przykład regiony sprzedaży mogą być uznane w przybliżeniu za równoważne, a zatem efektywność sprzedawców należałoby mierzyć za pomocą jednolitego miernika. 5- Częstotliwość pomiarów Częstotliwość i ustalenie momentu pomiaru zależą od istoty kontrolowanego zadania. Kontrola jakości wyrobów schodzących z taśmy montażowej często wymaga cogodzinnego sprawdzania. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz