Międzynarodowe stosunki kulturalne- wykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 896
Wyświetleń: 1981
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Międzynarodowe stosunki kulturalne- wykłady - strona 1 Międzynarodowe stosunki kulturalne- wykłady - strona 2 Międzynarodowe stosunki kulturalne- wykłady - strona 3

Fragment notatki:

MIĘDZYNARODOWE STOSUNKI KULTURALNE
WYKŁAD 1, 14.02.2011r.
Świat się jednoczy, coraz bardziej się do siebie upodabnia. Globalizacja. Świat stał się małyglobalna wioska. Mamy do czynienia z szybkim przypływem informacji. Śledzimy na żywo
wydarzenia z innych części świata. Prawdziwe rewolucje są nieprzewidywalne (obalenie Mubaraka
w Egipcie). Globalizacja ekonomiczna. W 1950r.- 25 mln przyjazdów turystycznych, w 2008r.- 980
mln. Wzrost turystyczny. Świat zglobalizowany, ujednolicony. Pod powierzchnią unifikacji kryją się
podziały. W zglobalizowanym świecie uczestniczy mniejszość ludzkości (bogaci, wykształceni itp.).
Świat jest poza tym podzielony (bogaci/ biedni). Podziały dot. wykształcenia (Azja Płd.- 45%
analfabetów, Afryka- 40%). Podział na świat demokracji, wolności i autorytaryzmu. W demokracji
żyje 17% ludzkości, istnieje demokracja fasadowa, nigdzie nie ma niezależnych ośrodków wyrażania
światopoglądu, myśli.
Podział na strefy pokoju, bezpieczeństwa oraz strefy, gdzie panuje wojna, istnieją failed
states, nie mają monopolu na prawomocne użycie przemocy- Somalia, Jemen, Afganistan. Konflikty,
w których nie biorą udziału państwa, ale grupy zorganizowane- low intensity war. Nie ma wielkich
bitew, ale ciągle istnieje zagrożenie, przemoc rządzi gospodarką, życiem publicznym. Podziały
budzą poczucie niesprawiedliwości. Inne to: podział wg religii, narodowo-etniczny. Najbardziej
zróżnicowane językowo: Papua Nowa Gwinea (800 języków), Indonezja (700), Nigeria (500), Indie
(400). Współistnienie obok siebie społeczeństw ponowoczesnych ze społeczeństwami tradycyjnymi.
Grupy etniczne (5-7 tys.). 98% grup etnicznych nie ma swojej państwowości. Międzynarodowe
stosunki kulturalne to stosunki w obrębie państw oraz stosunki transnarodowe.
Wykład 2, 21.02.2011r.
Temat kultury- spojrzenie na gruncie historii, idei, skąd wzięło się pojęcie kultury, 2 tradycje
myślenia o kulturze- niemiecka i anglosaska, francuska; spojrzenie nauk społecznych,
socjologicznych, później problematyka narodu- czym jest, kiedy narody powstały;
KULTURA - jedno z najczęściej używanych pojęć w humanistyce, jednocześnie najtrudniej je
zdefiniować. Wszystko jest częścią kultury, trudno definiować czym dana kultura jest.
Kiedy to poj. się pojawiło w nowożytności, do czego nawiązywało?  należy sięgnąć do
starożytności. Etymologia pojęcia kultury - (z łac.) - pierwotnie chodziło o uprawę roli; dzisiaj np.
funkcjonuje w rolnictwie słowo ‘kultywator’- narzędzie rolnicze.
W jaki sposób to poj. zyskało znaczenie jakie ma dzisiaj? Po raz I u Cycerona- I w. przed
Chrystusem- pojawia się pojęcie kultura animi czyli kultura ducha. Marek Juliusz Cyceron- rzymski
filozof, I w. p. n. e., dzieło „Rozprawy tuskulańskie” używa pojęcia kultura animi- kultura ducha. Ma
na myśli kształtowanie, doskonalenie ducha. Nazwa kultura animi inną nazwą filozofii.
- Do takiego znaczenia kultury nawiąże w XVIII w. Johann Gottfried Herder- niem. filozof kultury, II
poł. XVIII w., on jako I w nowożytności mówi o ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz