To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
(Międzynarodowe obszary specjalne i o statusie szczególnym):
Obszary specjalne są potwierdzone odrębnymi umowami międzynarodowymi; obszary o statusie szczególnym nie muszą być potwierdzane w taki sposób.
Obszary specjalne: rzeki, cieśniny, kanały.
Rzeki:
Graniczne - dwustronne i wielostronne.
Wielonarodowe - użytkowane przez kilka krajów bez osobnej umowy.
Międzynarodowe - umowy są podpisane przez państwo, przez które taka rzeka przepływa; powołano Komisję Rzeczną (w skład której wchodzą wszystkie państwa), która nadzoruje i administruje żeglugę; rzeka międzynarodowa jest rzeką żeglugową i wpada do morza: Ren - umiędzynarodowiona w 1815 roku na podstawie aneksu do Kongresu Wiedeńskiego, powołano tam Komisję Rzeczną, która funkcjonuje do dziś; Dunaj - od 1856 roku na podstawie Traktatu Paryskiego, który kończył wojnę krymską, także posiada Komisję Rzeczną; Niger - od 1885 roku, umowę podpisały Niger i Nigeria, bo rzeka przepływa przez te państwa, wówczas były to kolonie francusko-angielskie, potem w latach 60-tych powtórzono umiędzynarodowienie; Indus - w 1960 roku na podstawie traktatu pakistańsko - indyjskiego; Amazonka - od 1978 roku łącznie z jej dorzeczami. Nil też jest żeglugowy, ale nie jest to rzeka międzynarodowa.
Cieśniny:
Cieśnina jest to naturalna droga łącząca dwa morza otwarte. Są one niezbędne dla żeglugi międzynarodowej. Lokalne cieśniny (terytorialne, gdy oba brzegi należą do 2 państw i jeżeli chce się przepłynąć, to trzeba przepłynąć po jednym z mórz terytorialnych; wewnętrzne - oba brzegi należą do jednego państwa). Zneutralizowane cieśniny (nie ma wojsk): Mały i Duży Bełt + Sund - cieśniny łączące Bałtyk z Atlantykiem (jedyne dojście do Atlantyku). Administrują Dania i Szwecja. W 1857 roku podpisano Traktat Kopenhaski, odnoszący się do statków cywilnych, a także do wojskowych - w 1980 roku zrezygnowano z tego zapisu, gdyż Dania nie ratyfikowała go; Bosfor i Dardanele (Morze Śródziemnomorskie i Morze Czarne) - w 1774 roku Rosja i Turcja otworzyły te cieśniny tylko dla swoich statków, ale nie wojskowych; w 1841 roku otworzono te cieśniny dla tureckich i rosyjskich statków wojskowych; w 1856 roku - Traktat Paryski neutralizuje Bosfor i Dardanele dla wszystkich państw; w 1926 roku w Lozannie potwierdzono oficjalnie i świątecznie neutralizację Cieśniny Bosfor i Dardanele; w 1936 roku w Montreaux (Szwajcaria) ostatecznie potwierdzono neutralizację cieśnin Bosfor i Dardanele; Magellana - w 1881 roku Chile i Argentyna podpisały traktat o neutralizacji tej cieśniny; w latach 1941-1945 zawieszono jej neutralizację, gdyż toczona była wtedy wojna z Japonią.
Kanały:
Kanał jest to sztuczna droga wodna łącząca 2 morza otwarte, posiadają one wolność żeglugi:
(…)
…, Naser, znacjonalizował go, a w 1977 roku prezydent Egiptu, Sadat, sprywatyzował go (francusko-brytyjsko-egipskie); Kanał Panamski - zbudowany w 1903 roku (Panama - USA), strefa kanału jest pod ekonomicznym zwierzchnictwem USA; Kanał Kiloński - w 1919 roku na podstawie Traktatu Wersalskiego nastąpiła jego nacjonalizacja.
Obszary o statusie szczególnym:
Obszary okołobiegunowe:
Arktyka - jest to północny…
… na wyspie King George ma swoją stację im. Arctowskiego. Antarktyka ma status res communis usus (w przeciwieństwie do Arktyki). Nie ma tu sektorów, nie ma baz, ani ćwiczeń, mogą być tylko przeprowadzane badania. W 1959 roku powstaje Klub Antarktyczny, który skupia państwa obecne na Antarktyce.
Enklawy (z łac. klavis = klucz):
Enklawa to terytorium zamknięte wokół innych państw, wtopione w inne terytorium…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)