Międzynarodowa konkurencyjność

Nasza ocena:

5
Pobrań: 434
Wyświetleń: 3360
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Międzynarodowa konkurencyjność - strona 1 Międzynarodowa konkurencyjność - strona 2 Międzynarodowa konkurencyjność - strona 3

Fragment notatki:



WYKŁAD I

Zmiany natężenia, charakteru i znaczenia konkurencji we współczesnej gospodarce światowej:
konkurencja stanowi nieodłączną cechę gospodarki rynkowej i zarazem warunek rozwoju gospodarczego
zmiany zachodzące we współczesnej gospodarce światowej w szybkim tempie i praktycznie we wszystkich jej obszarach, wraz ze stale postępującą globalizacją tworzą nowe warunki dla konkurencji
w wyniku tych procesów sama konkurencyjność podlega również globalizacji oraz pojawiło się nowe zjawisko hiperkonkurencji

Pojęcie konkurencji z ekonomii jest różnie interpretowane w poszczególnych nurtach nauk ekonomicznych,a teoria konkurencji ciągle się rozwija.
począwszy od teorii klasycznej której konkurencja stanowi siłę regulującą zachowania uczestników rynku i prowadzącą do rywalizacji między nimi
poprzez np. teorię gier ujmującą konkurencyjność w kategoriach konfliktu jak też kooperacji czy zmiany między uczestnikami oraz struktury rynku
aż do nowej teorii konkurencji analizującej konkurencyjność jako proces odchodzenia od równowagi oraz zajmującej się konkretnymi sposobami walki konkurencyjnej

Zmiana – najważniejsza i niezmienna cecha współczesnego modelu ekonomicznego.
Normą w biznesie staje się nie tyle reagowanie na zmiany czyli uświadomienie zmian, co ich wprowadzanie.
doświadczenie, które w przeszłości uważane było za jeden z ważniejszych czynników sukcesu i możliwości antycypacji zmian trendów obecnie staje się zbędnym otoczeniem
niszczenie starego jest niezbędne nie tylko przy wprowadzaniu innowacji, ale także przy imitacjach
doświadczenie jest postrzegane więc jako coś, co utrudnia zmianę i innowacyjność
podstawową umiejętnością staje się w tym przypadku umiejętność wyzbywania się starych

Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa i gospodarki dr Czech Katarzyna Barbara WYKŁAD I
Zmiany natężenia, charakteru i znaczenia konkurencji we współczesnej gospodarce światowej: konkurencja stanowi nieodłączną cechę gospodarki rynkowej i zarazem warunek rozwoju gospodarczego
zmiany zachodzące we współczesnej gospodarce światowej w szybkim tempie i praktycznie we wszystkich jej obszarach, wraz ze stale postępującą globalizacją tworzą nowe warunki dla konkurencji
w wyniku tych procesów sama konkurencyjność podlega również globalizacji oraz pojawiło się nowe zjawisko hiperkonkurencji
Pojęcie konkurencji z ekonomii jest różnie interpretowane w poszczególnych nurtach nauk ekonomicznych,a teoria konkurencji ciągle się rozwija.
począwszy od teorii klasycznej której konkurencja stanowi siłę regulującą zachowania uczestników rynku i prowadzącą do rywalizacji między nimi
poprzez np. teorię gier ujmującą konkurencyjność w kategoriach konfliktu jak też kooperacji czy zmiany między uczestnikami oraz struktury rynku
aż do nowej teorii konkurencji analizującej konkurencyjność jako proces odchodzenia od równowagi oraz zajmującej się konkretnymi sposobami walki konkurencyjnej
Powszechnie pojęcie konkurencji stosuje się do określenia grupy przedsiębiorstw działających w tej samej branży, a zatem oferujących takie same produkty lub usługi co dany podmiot na tym samym rynku
To podejście do konkurencji jest jednak zbyt wąskie na konkurencje wpływają nie tylko inni działający już współzawodnicy ale również nabywcy, dostawcy potencjalni nowo wchodzący oraz wyroby substytucyjne.
Według modelu 5 sił M. Portera na rywalizację pomiędzy obecnymi konkurentami maja wpływ: potencjalni nowi konkurenci
nabywcy
dostawcy
substytuty
Główne bariery wejśc

(…)

… ograniczenia administracyjne i prawne Nowy model działalności gospodarczej:
zmiany w charakterze i sile konkurencyjności determinowane są przede wszystkim postępem naukowo- technicznym
powstanie i ekspansja modelu elastycznej sieci, który jest też nazywany modelem gospodarki opartej na wiedzy związany jest bezpośrednio z wynalezieniem w 1971 roku mikroprocesora
odkrycie to można uznać za punkt przełomowy…
….
Celem tym nie jest maksymalizacja zysku, ale według rożnych ujęć powinno być przysparzania sobie klientów, satysfakcja klienta, a nawet sukces klienta, który równoznaczny jest z sukcesem firmy.
Współczesna gospodarka
gospodarka oparta na wiedzy
gospodarka kopiowana
Tradycyjne źródła przewagi konkurencyjnej uległy znacznej erozji
przywództwa kosztowe czy jakościowe nie są już wystarczające dl…
… oraz bezpośrednich inwestycji zagranicznych.”
Międzynarodowa pozycja konkurencyjna:
ujęcie statyczne
konkurencyjność typu wynikowego (udokumentowana, na rynku produktów)
oceniana na podstawie zmiennych handlowych, zmiennych makroekonomicznych oraz wyników wymiany czynników wytwórczych (tzw. performance indicators)
pojęcie bardzo szerokie - w zależności od wyboru kryterium oceny odmienna będzie ocena pozycji
ujęcie…
… ochronę posiadanych przewag zastąpiono ich samozniszczeniem.
Zachowanie takie jest uzasadnione koniecznością bycia szybszym wobec konkurencji, czyli zanim przewagi zostaną zniszczone przesz konkurentów należy to uczynić samemu Wymusza "samookaleczenie", a sukces w tych warunkach zależy od umiejętności szybkiego przechodzenia od jednej przewagi do następnej i jest to proces ciągły.
Prowadzi…

Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki??
Stosowanie zróżnicowanych metod pomiaru konkurencyjności, które charakteryzują i oceniają różnorodne procesy
Uwzględnienie czynników, które wpływają na zmieny specjalizacji, a nie wpływają na konkurencyjność
przyjęcie założeni ahomogeniczości dóbr
przyjęcie założenia, iż struktura i wielkość pomocy państwa (w tym protekcji) są takie same we wszystkich krajach…
… finansowych, sposoby wspierania działalności inwestycyjnej przedsiębiorstw)
infrastruktura (telekomunikacja, system transportowy, dostęp do informacji, samowystarczalność surowcowa i energetyczna)
sposób zarządzania (poziom wydajności pracy, stawki godzinowe, pozom stosowania nowych osiągnięć nauki i techniki, jakość oferowanych produktów i usług, orientacja marketingowa, stosunki międzyludzkie)
nauka…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz