Miasto idealne renesansu włoskiego - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 539
Wyświetleń: 1953
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Miasto idealne renesansu włoskiego - omówienie - strona 1 Miasto idealne renesansu włoskiego - omówienie - strona 2 Miasto idealne renesansu włoskiego - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

MIASTO IDEALNE RENESANSU WŁOSKIEGO - TEORIA A PRAKTYKA
Od końca XV wieku rozpoczęto prace nad poszukiwaniem nowych układów przestrzennych zabudowy miast. W XV i XVI wieku powstaje wiele planów miast idealnych. Miasta idealne w znacznej większości rozwiązywane były jako układy centralne z ulicami promieniście zbiegającymi się na głównym placu. Obrys zewnętrzny terenów zabudowanych stanowią wieloboki lub koła. W renesansie niemal wszyscy projektanci byli teoretykami, którzy tworzyli najczęściej opierając się o traktat Witruwiusza „O architekturze”. Do realizacji miast idealnych dochodziło bardzo rzadko, ponieważ włoskie miasta skoncentrowane były przede wszystkim na prowadzeniu wewnętrznych reform i przekształceń. Należy również powiedzieć o wielkiej wadzie miasta idealnego: projektując i tworząc miasto idealne nie jest możliwy późniejszy rozwój aglomeracji, ponieważ miasto przestanie być „idealne” przez rozrost, reformy, które chciałoby się wprowadzić. Renesansowe miasto projektowano na planie idealnie symetrycznym, który nie ma wiele wspólnego ze strukturą kształtowaną przez bieżące potrzeby miejskiego życia. Wszystkie budynki mają klasyczne elementy: arkady oraz kolumnady.
(Projekt idealnego miasta Leonarda da Vinci - stworzony w 1487r. Pomysł wynikał ze skłonności artysty do utopijnych projektów. W swoim zamyśle dążył do połączenia wymagań praktycznych i estetycznych. Miasto miało być przestronne, o geometrycznych i futurystycznych kształtach. W założeniu miały się tam znajdować liczne place, loggie, tunele i kanały. Notatki Leonarda ukazują jego 2 poziomy: pełniący funkcje estetyczno-społeczne górny poziom dla pieszych i dolny z bezpośrednim dostępem do sieci kanałów, przeznaczonych do transportu towarów i zwierząt, na magazyny, handel i mieszkania ludzi z niższych klas społecznych.)
W roku 1593 rozpoczęła się realizacja pierwszego włoskiego miasta o renesansowym planie - Palmanova. Plan miasta: od sześciokątnego placu w centrum wychodzą symetrycznie (gwieździście) ulice. Miasto otaczają obwałowania tworzące wielokątną gwiazdę. Całość przypomina płatek śniegu. Palmanova była twierdzą, która miała stanowić ochronę Wenecji przed Turkami. Wbrew oczekiwaniom Wenecjan, miasto-twierdza nie zaludniło się wystarczająco szybko, ogłosili oni w 1622r., że przestępcom kryminalnym, którzy tam się osiedlą darowana będzie kara więzienia oraz dostaną działkę w mieście. Valetta - położone na Malcie. Przykład monumentalnego założenia barokowego (dopiero w baroku dochodzi do realizacji renesansowych projektów) w trudnych warunkach topograficznych. Projekt miasta stworzył uczeń Michała Anioła, Francesco Laparelli. Układ ulic został oparty na planie hippodamejskim, tzn. że ulice przecinają się ze sobą pod kątem prostym. Całe miasto zostało otoczone szeregiem umocnień, oraz dodatkowo od strony lądu

(…)

… od strony lądu fosą. Ze względu na wysokie koszty i brak czasu (obawiano się ponownego ataku Turków) nie wyrównano różnic wysokości poszczególnych części półwyspu, w związku z czym część ulic została zastąpiona schodami (miały one jednak niskie i długie stopnie). W 1980 Valletta została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. La Valetta->
Cechy idealnego miasta (TEORIA):
Przemyślany i funkcjonalny jednolity plan
Symetryczny, regularny plan (idee Witruwiusza)
Położenie na równinie, przy rzece, porcie, szlaku komunikacyjnym i handlowym
Każda grupa ludzi ma swoje miejsce
Funkcjonalny układ ulic (szachownicowy lub promienisty), dobrze zorganizowana komunikacja
Bastiony obronne, zabezpieczenie przeciw najeźdźcami
Kontrola przez władcę
(to wszystko moje przemyślenia, więc proszę nie krzyczeć :P):
PRAKTYKA…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz