To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Metody zagęszczania gruntów i kontrola jakości zagęszczania
Obecnie wykonywane nasypy budowlane (nasypy zapór ziemnych, nasypy drogowe), w celu wyeliminowania długotrwałego osiadania oraz zapewnienia jak najwyższych parametrów wytrzymałościowych gruntu, w trakcie wznoszenia są odpowiednio zagęszczane. Zagęszczanie gruntu uzyskuje się przez ubijanie, wałowanie lub wibrowanie.
Ubijanie gruntu można wykonywać ubijakami ręcznymi, ubijakami (płytami) na koparce, ubijakami spalinowymi łub elektrycznymi.
Wałowanie gruntu wykonuje się za pomocą walców statycznych gładkich, okoł-kowanych lub na kołach pneumatycznych (ogumionych). Walce mogą być samobieżne lub przyczepne do ciągników.
Zagęszczanie gruntów przez wibrowanie wykonuje się za pomocą walców wibracyjnych (samojezdnych i przyczepnych) oraz zagęszczarek wibracyjnych (płyt wibracyjnych).
Zastosowanie poszczególnych metod zagęszczania, w zależności od rodzaju gruntu oraz stosowane grubości warstw i liczbę koniecznych przejść sprzętu zagęszczającego ślad po śladzie, podano w tabeli 13.4.
Zagęszczanie gruntów niespoistych (przepuszczalnych) wykonuje się także metodą hydromechaniczną. Polega ona na zlewaniu nasypu wodą, która unosi, a następnie osadza drobne frakcje gruntu między grubymi ziarnami. Miarą właściwego zagęszczenia nasypu jest wskaźnik zagęszczania /, określany wzorem (4.29). W odniesieniu do gruntów niespoistych, miarą zagęszczenia może być stopień zagęszczenia ID (4.23).
Ogólnie przyjmuje się, że dla nasypów statycznych zapór ziemnych w czasie ich wykonawstwa, należy zbadać co najmniej:
jedną próbkę na 2500 m\
trzy próbki na jedną odbieraną warstwę,
jedną próbkę z 5000 nr każdej warstwy.
Wymagane wartości wskaźników zagęszczenia ls i stopni zagęszczenia ID nasypów hydrotechnicznych podano w tabeli 13.5. Wymagane wskaźniki zagęszczenia oraz
niezbędne badania przy wykonawstwie nasypów drogowych, kolejowych i innych podano w odpowiednich przepisach i normach. Dla nasypów drogowych wg normy [122] wyniaga się badania Is co najmniej:
w trzech punktach na 1500 nr układanej warstwy podłoża ulepszonego nawierzchni,
w trzech punktach na 5000 nr zagęszczonych warstw oraz dodatkowo w miejscach wskazanych przez nadzór.
Wymagane wskaźniki zagęszczenia Is i wtórnego modułu odkształcania w nasypach drogowych podano na rys. 13.9.
Dla nasypów kolejowych, wg LI26], wymagane jest badanie Is nie rzadziej niż I raz na 500.
Tabela 13.5. Wymagane wartości wskaźnika zagęszczenia Is oraz stopnia zagęszczenia lD [129]
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)