Metody ustalenia cen

Nasza ocena:

5
Pobrań: 266
Wyświetleń: 3024
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody ustalenia cen - strona 1 Metody ustalenia cen - strona 2 Metody ustalenia cen - strona 3

Fragment notatki:

METODY USTALANIA CEN   Ceny w przedsiębiorstwach mogą być ustalane przy użyciu 3 podstawowych metod : Metody te są traktowane jako 3 niezależne sposoby cenotwórstwa, to jednak przy podejmowaniu ostatecznie decyzji niezbędne jest uwzględnienie elementów każdej z tych trzech metod.   Metody kosztowej Metody popytowej Metody opartej na cenach produktów konkurencyjnych         Nie jest możliwy sukces rynkowy firmy, która określa swoje ceny tylko na podstawie kosztów produkcji nie zwracając uwagi na intensywność popytu czy też cenowe posunięcia konkurentów      Nie jest możliwy sukces rynkowy firmy w długim okresie, która ma na względzie tylko zmiany w nasileniu popytu, nie uwzględniając zmian w kosztach wytworzenia   Metody mają charakter komplementarny - tzn. większość firm w swoich decyzjach cenowych jedna z metod traktuje jako podstawową, uznając pozostałe za uzupełniające, służące do skorygowania poziomu cen, a nie do ustalenia pierwotnego jego poziomu   Ustalenie ceny na podstawie intensywności popytu wymaga oszacowania maksymalnej ceny, jaką można zażądać za dany produkt, czyli wartości jaką dla nabywcy stanowi produkt Generalną zasadą cenotwórstwa w przedsiębiorstwie powinno być traktowanie kosztów nie jako wartości niezmiennej, lecz z przekonaniem, że zawsze można ją obniżyć.   Między tymi skrajnymi wielkościami można w normalnych warunkach znaleźć przedział, którego wartości obejmują ceny najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa z punktu widzenia istniejącego na rynku sytuacji konkurencyjnej.   Stosowanie metod w zależności od wielkości przedsiębiorstwa Podmioty mikro, małe i średnie - metoda kosztowa i korygowanie cen w oparciu o ceny konkurencji Podmioty duże - metoda popytowa oraz oparta na cenach konkurencji   Stosowanie metod w zależności od ilości asortymentu Jeden asortyment - głównie metoda kosztowa i korygowanie cen w oparciu o ceny konkurencji Wielo asortymentowość - częściej metoda popytowa oraz oparta na cenach konkurencji ( czasem na jeden produkt narzut bardzo wysoki, a na innych strata ) ( Czasem na produkcie sztandarowym strata a na pozostałych wysoki narzut )   Stosowanie cen poniżej opłacalności Gdy wyrób sztandarowy przynosi stratę - firma jest znana dzięki temu    wyrobowi i nie chce na razie rezygnować z jego wytwarzania, mimo że obecny popyt nie pozwala na utrzymanie ceny pokrywającej wysokie koszty Produkt ze stratą może być dobrem komplementarnym w stosunku do zyskownego produktu Spadek popytu ma charakter przejściowy, a niska cena może go zintensyfikować i wówczas zbyt pochopna rezygnacja z wytwarzania tego produktu może być chybiona

(…)

…- popyt na dany produkt
U - udział przedsięb.  w rynku danego produktu
Q - ogólny popyt na dany produkt
 
….
 
Metody oparte na cenach produktów konkurencji :
-Znaczenie konkurencji w procesie ustalania cen w przedsiębiorstwach zależy od: :
Rodzaju otoczenia konkurencyjnego
Liczby produktów konkurencyjnych
Rodzaju produktu
Zróżnicowania produktu
Znaczenie produktu w strukturze wszystkich wydatków konsumpcyjnych
 
Otoczenie konkurencyjne może być bardzo zróżnicowane pod kątem wielkości udziału w rynku :
 
Konkurencja doskonała - znajduje się wielka liczba producentów i konsumentów, toteż żadna firma nie posiada dostatecznej siły ekonomicznej, by wpływać na poziom ceny swojego produktu, jest więc biorcą ceny, nie konkuruje ceną tylko kosztami
Istnieje pełna swoboda dostępu do rynku, szczególnie w długim…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz